2024.11.21, Csütörtök
Átalakult Kaposvár: átadták az ország első új intermodális csomópontját
Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

Átalakult Kaposvár: átadták az ország első új intermodális csomópontját

magyarepitok.hu

2020.11.10. 11:05 - Szabó Ákos

Kettéválasztott városrészeket kapcsol össze a SWIETELSKY munkájával elkészült kaposvári intermodális csomópont, amellett, hogy a busz- és vasúti állomások is egymás mellé kerültek.

Hirdetés

Az országban tervezett intermodális csomópont program során, melyben egy helyszínre kerül számos fontos város vasút-, és buszpályaudvara, Kaposvár kapott elsőként új létesítményeket és egyben a városképet átalakító beruházást.

 

Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában délelőtt átadott nagyszabású fejlesztésnek több fő eleme is volt: a SWIETELSKY Kft. kivitelezésében a somogyi megyeszékhelyen számos alprojekt készült el. Talán a legfontosabb ezek közül,

az Esterházy Pálról elnevezett gyalogos-kerékpáros híd a Petőfi téren, amely impozáns volta miatt méltán válhat majd Kaposvár új szimbólumává.

 

 

Az új, ívelt felüljáró egyik hídfője egy mesterséges domb, rajta tereplépcsőkkel, növénykazettákkal, ligetes kiültetéssel, padokkal. A nyolc méter széles hídon a kerékpárosoknak nem kell a gyalogosokat kerülgetniük, hiszen külön sávot jelöltek ki számukra.

 

 

Emellett az Újpiac tér közúti forgalma a pályakorrekciónak köszönhetően új nyomvonalon, az elbontott régi távolsági buszpályaudvar helyén haladhat. A Szarvas üzletház és a jelenlegi MÁV Étterem között egy kétsávos körforgalom épült, éppen olyan, mint amilyen a Noszlopy utca vonalában már egy évtizede működik.

A négysávos út forgalmi sávjainak áthelyezésével szabadult fel az a terület, amelyen megépült az új, helyi és helyközi járatokat egyaránt kiszolgáló buszállomás.

 

 

Emellett még egy 92 férőhelyes P+R parkoló is épült a Csik Ferenc sétánynál, de a MÁV felvételi épülete mellett, az elbontott óvóhely területén is várakozhatnak majd az autósok.

Továbbá a közlekedési központ fontos eleme az új közúti felüljáró, amely a Hársfa utca és a Baross Gábor utca találkozásánál megépülő körforgalomból indul, s vezet majd át vasút felett.

 

 

Az ívelt pálya a túloldalon egy újabb körforgalomba torkollik, amely a Béla király utcáig meghosszabbított Csik Ferenc sétány részeként épül meg.

 

Az intermodális csomópontok zöld irányba terelik a közlekedést

 

Homolya Róbert

Az eseményen felszólaló Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója elmondta: az intermodális csomópontok kialakításának célja, hogy a lehető legkisebb fennakadással lehessen váltani a közlekedési módok között. Az egy helyre került távolsági, helyi járatú autóbuszállomást és vasútállomást a közös peronon az utazók kényelmesebben elérhetik.

A hatékony tömegközlekedéshez ilyen infrastruktúrára is szükség van, a közlekedési központok városi környezetben elengedhetetlenek ahhoz, hogy az utasok az egyéniről a zöldebb, fenntarthatóbb tömegközlekedésre váltsanak

- jegyezte meg.

 

A gyalogosok, a kerékpárosok az autósok is jól járnak, nemcsak a vasúttal és busszal közlekedők

 

Nagy Róbert

Nagy Róbert, a NIF vezérigazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy a nyolcéves előkészítő és kivitelezési munka eredményeként megvalósult kaposvári beruházás

nemcsak az autóbusz-, és vasúti közlekedésről, szoros kapcsolódásukról szól, hiszen a gyalogos, a kerékpáros és a közúti közlekedés is magasabb színvonalúvá vált.

A NIF Zrt. több megyei jogú várost érintően dolgozik hasonló, úgynevezett intermodális csomópontok előkészítésén - jelezte.

 

Homolya Róbert, Szita Károly, Nagy Róbert

Szita Károly polgármester többek között arról számolt be, hogy

a belváros legforgalmasabb részének átalakításával járó fejlesztéssel könnyebbé, biztonságosabbá vált az ott naponta megforduló 32 ezer ember közlekedése.

 

Mintegy 120 éve szétválasztott városrészeket kapcsoltak össze

A beruházás várostörténeti jelentősége is kulcsfontosságú, hiszen újra közelebb kerül egymáshoz Kaposvár a vasút által szétválasztott két városrésze.

A vasút 1872-ben épült, és 1897-ben szűnt meg a közvetlen átjárás a Donner és a belváros között.

 

 

A teljes környék megújul: a ZÁÉV Zrt.-Magyar Építő Zrt konzorcium által restaurált és fejlesztett Csiky Gergely Színház is a közvetlen közelben található, illetve a szintén a ZÁÉV Zrt. által felújított kaposvári vasúti állomáson nemrég avatták fel az Építőipari Nívódíjért adott táblát.

Az intermodális csomóponton végzett munkájáért pedig szeptemberben a SWIETELSKY Kft. mérnöke, Németh Dorián az Év Ifjú Mérnöke díjban részesült.

 

 

Galéria

AktuálisSwietelsky Magyarország Kft.Kaposvárintermodális csomóponthídépítéskörforgalomközterekMagyar Építő Zrt.ZÁÉV Építőipari Zrt.Unitef-83 Zrt.

Hírlevél

Hirdetés