Számos más téma mellett szó esett a fontos beruházás során megújuló zöldterület kerékpárútjától kezdve a játszótereken át az épülő vasúti támfal lehetséges növénytakarójáig.
Már korábban is többször beszámoltunk a és NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. Budapest Fejlesztési Központ (BFK) együttműködésével megvalósuló Déli Körvasút beruházása során elkészülő Újbudai Zöldfolyó amely a Budaörsi úttól a Dunáig tartó projektjéről, illetve az azt övező társadalmi egyeztetésről is. Most csütörtökön ennek az alkalomsorozatnak a negyedik állomására személyesen is elment lapunk szerkesztője.
A nagyobb vonalaktól a részletek felé haladó beszélgetéseken (korábban többek általános bevezető beruházásismertetést és véleménycserét, valamint a területet részekre bontva vizsgáló alkalmat is tartottak), most már a megvalósítás részleteire koncentráltak a megjelentek.
A munkaidő utánra időzített eseményen mintegy 40 fő vett részt: a helyi lakosok, közösségi szervezetek és érdeklődők mellett természetesen a beruházó, a BFK, a kerületi önkormányzat és a tervezőirodák (Viköti Kft, Lépték-Terv Kft, Közlekedés Kft. és Utiber Kft.) képviselői is. Láthatóan a lakosság képviselői közül is többen visszatérő részvevői az közösségi tervezés eseményeinek, többen a kiosztott névmatricák nélkül is emlékeztek egymásra és a korábban kifejtett véleményükre is.
Mint egy bevezető körbeszélgetés emlékeztetésként elhangzott: a közösségi tervezés alapelvei szerint mindenki véleménye számít, a személyes minősítéseket kerülik a résztvevők, érvényes az egyet nem értés is, mindenki meghallgat mindenkit és tiszteletben tartják egymás idejét is. A beszélgetés az összeszokott csapattal ennek megfelelően is alakult, még akkor is, amikor nézeteltérések jelentek meg.
A résztvevők ezen az alkalmon a Zöldfolyosó fejlesztésének részleteiről négy csoportban egyeztették véleményüket:
Minden csoportot egy-egy tájépítész vezetett, akik a beszélgetés végén összefoglalták a kialakított véleményeket és ötleteket, (melyeket a későbbi üzemeltetővel is egyeztetni kell), ahogy elmondták: ezek egy-egy embernagyságú plakátot töltöttek meg mind a négy csoportban. Ehhez kapcsolódva a többi csoport résztvevői is hozzátették mondandójukat (illetve volt lehetőség az átjárásra munka közben is).
Miközben a helybeli lakosok játszóterek számától és jellegétől (természetközeli vagy tematikus) kezdve a térfigyelő kamerák elhelyezésén keresztül (az illegális hulladéklerakás elleni eszközként is felmerült) a megőrzendő és betelepítendő növényekre is kitértek (a támfal árnyékos oldala melletti szerkezetre felvezetendő a borostyán ugyanúgy népszerű volt, mint ugyanitt néhány ősszel színt adó nem örökzöld kúszónővény). Egyes ötletek még a tervezőket is meglepték: az esemény végére a lakosok közül kifejezetten sokan jelezték, hogy egy fluoreszkáló festékkel elkészített aluljárót szeretnének.
Több egységes koncepció és nézet is kialakult, tágabb értelemben is. A megszólalók fontosnak érezték a fenntarthatóság hangsúlyozását, mind a klímaváltozás szemszögéből tekintve (kifejezeten tetszett többeknek az esővíz tereptárgyakkal való begyűjtése), mind pedig a hosszú távú fenntartás kereteinek tisztázása szempontjából.
A támfal betonjellegét mindenképpen el akarta takarni a lakosság, ez egy kiemelt és emelt érdeklődésre számot tartó pont volt, erre pedig az építészek kúszónövények telepítésétől át egy új fasor telepítésén keresztül több ötletet is bemutattak. A bicikliút közvetlen a támfal mellé tervezése (mely így, az üzemeltető MÁV-val való egyeztetés követően, a karbantartó út is lehet egyben) szimpatikus volt a megszólalóknak, a fal festése viszont határozottan ellentmondásosabb kérdés volt.
A zöldterület jelleg megőrzése és az élhetőség, mint szempont előtérbe helyezése is kiemelt szerepet kapott, ezeket a végső beszélgetésen többen is hangsúlyozták, ugyanúgy mint azt is, hogy a parkban a használhatóság és a helybeliek igényeinek kiszolgálása előzze meg a vizuális építészeti megfontolásokat.
A szervezők az eseményen többször is hangsúlyozták, hogy az alkalomsorozat utolsó részére (helyszíne és időpontja ezen a regisztrációs linken tekinthető meg) minél több részvevőt várnak, illetve, hogy az illetékes szervekkel való egyeztetés után majd a vázlattervek, ezt követően az engedélyezési tervek, illetve a kiviteli tervek lakossági véleményezésére és a vélemények figyelembe vételére is prioritásként fognak tekinteni.
A cikk a Budapest Fejlesztési Központ támogatásával jelent meg.
Megkezdődött a műszaki átadás-átvételi eljárás, 2024. november 15-én pedig a használatbavételi eljárás is elindult a székesfehérvári kórház Épkar és Fejér-B.Á.L. által épített új L épületénél.
Szintrehozási munkálatainak második évét zárja decemberben az MKIF Zrt. az általa üzemeltetett gyorsforgalmi úthálózaton, ám arról eddig kevés szó esett, hogy mi történik a mart aszfalttal. Mára elvárás az utakból eltávolított anyagok újrafelhasználása, ám ebben még sokat léphetünk előre. E tekintetben a hazai gyorsforgalmi utak 60%-t üzemeltető MKIF Zrt. hazai léptékkel nézve óriási vállalást tett, melynek részleteit Koch Domonkos, a Társaság innovációs mérnöke osztotta meg lapunkkal.