Jövőbe mutató szakmai tapasztalatokkal találkoztunk, amikor az ÉVOSZ évzáró gáláján díjazott projektekről beszélgettünk a Duna Group szakembereivel.
Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének december 10-ei ünnepi közgyűlésén számtalan részterületen ismerték el az építőipari szakma legkiválóbb teljesítményeit. A Pesti Vigadóban lezajlott gálán a Duna Group szakemberei az elmúlt évek két kiemelkedő fejlesztéséért vehettek át díjakat:
sikeres projektjeit díjazta a szakma; mindkét beruházás a Duna Group generálkivitelezésével zajlott le.
Előbbi beruházás a közlekedési létesítmény kategóriában Építőipari Nívódíjat, míg utóbbi infrastrukturális építmény kategóriában Elismerő Oklevelet nyert. Mindezeken túl Kerékgyártó Attila a Duna Grouphoz tartozó Dömper Kft. projektvezetője Építési Alkotói Díjat vehetett át a szóban forgó M85-ös szakasz közlekedési építményeinek építéséért felelős műszaki vezetőjeként.
Lapunk két kulcsszereplő segítségével hozza most közelebb az olvasóhoz a sikerprojekteket: Tomori Pál hídról Wunderlich Istvánnal, a Duna Aszfalt Zrt. projektvezetőjével, míg a soproni alagútról Kerékgyártó Attilával beszélgettünk.
A Kalocsa és Paks között felépített Tomori Pál híddal kapcsolatban Wunderlich István a kérdésre válaszolva elismerte, a projekt a Duna Group fejlődése szempontjából is jelentős mérföldkő volt. „Ez a leghosszabb egybefüggő hídszerkezetet a társaságunknál működő Hídépítési Igazgatóság fennállása óta” – hívta fel a figyelmet a szakember.
„Ez a méret kiélezetté tette a helyszíni organizációt, valamint az ütemezést a rendelkezésre álló, amúgy is keskeny, Natura 2000-es övezettel határolt ártéri területen és a Dunán egyaránt.”
A Tomori Pál híd kivitelezése ugyanakkor az egész hídépítő szakma számára történelmi jelentőségű: a Duna folyam felett az első extradosed hídszerkezet jött létre, amely Magyarországon összeségében a harmadik, egyben az eddigi legnagyobb ilyen típusú szerkezet.
„Úttörőnek tartjuk a méretei, az alkalmazott építésmenedzsment, az anyagok és a kivitelezést meghatározó földrajzi-környezetvédelmi adottságok miatt is”
– fogalmazott Wunderlich István.
A különleges megoldás természetesen extra kihívásokkal is járt. „Az extradosed szerkezet erőjátéka rendkívül bonyolult, mind a végállapotban, mind építés közben. A kivitelezése a hídépítésben megkövetelt magas színvonalú minőségirányítás, minőségellenőrzés és technológiai fegyelem még magasabb szintű megvalósítását kívánta meg.” Kérésünkre azt is kifejtette, hogy ennek a szerkezetnek az előnye a merevítőtartó anyagfelhasználásában és teljes szerkezeti magasságában rejlik: „Gazdaságos, karcsú, nagy fesztávolságú szerkezet építhető az extradosed rendszerrel."
A projektvezető zárásként a hídprojektnek köszönhetően bejárt fejlődési utat világította meg.
„Sok munkatársunk ez alatt a projekt alatt érett meg, nőtt fel, és tanult meg nagyon sok mindent. Büszkeséget ad azt látni, hogy egyéni kvalitásban honnan indultunk, és csapatként hova jutottunk el!”
A Duna Group szakemberei az évzáró kongresszuson az M85-ösön felépült, Bécsi-dombot átszelő soproni alagút miatt is érintettek voltak, amelyre még inkább igaz volt az úttörő jelleg. Kerékgyártó Attila emlékeztetett, a tervező és kivitelező kollégáknak többek közt azért volt nagyon nehéz a feladatuk, mert még a hazai szabályozási környezet se volt kiforrva az alagútépítés tekintetében.
„Állandó egyeztetésre volt szükség a különböző szakhatóságokkal, a katasztrófavédelemmel, illetve egyéb szervezetekkel ahhoz, hogy egy olyan rendszert alakítsunk ki, amely a közlekedők, az irányító hatóságok és a szakszolgálatok számára is optimális.”
Ugyanakkor a szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy igyekeznek maximálisan kihasználni az itt nyert tapasztalatokat. „Nagyon sok olyan finomhangolásra adtunk javaslatot, - és ezeket pozitívan is fogadták az építési minisztérium kollégái - amelyek egy jobb kiírást, egy jobb szerződéses feltételrendszert teremthetnek a következő hazai alagútépítés esetében.” Hozzátette,
a szabályozási rendszerben a szakmai paraméterek behatárolásával egy következő alagútépítésnek már olyan információs bázisa lenne, amelyet ők a soproni alagúthoz csak a nemzetközi tapasztalatokból tudtak összeállítani.
Miután a projektvezető Építési Alkotói Díjat is átvehetett a beruházás sikere nyomán, Kerékgyártó Attilát a személyes érintettségéről is megkérdeztük. „Hihetetlen nagy elismerés a Magyar Mérnöki Kamarától bármilyen díjat kapni, és főleg egy ilyen rangos, neves eseményen átvenni. Azt gondolom, hogy minden mérnöknek valamilyen szinten ez az álma.”
Kifejtette, egy év távlatában is úgy vélekedik, hogy a szakmája csúcsa ez a projekt.
„Amellett, hogy egyedülálló mérnöki alkotás, megítélésem szerint az M85-ösön véghez vitt projekteknek is egy gyönyörű lezárását adta (a szakembergárda a gyorsforgalmi út több korábbi szakaszának építésében is kulcsszerepet játszott – a szerk.). Viszont ahogy azt sokszor hangoztatom, mindez nem az én érdemem, hanem a résztvevő kollégáké!”










A hazai építőipar csúcsvezetői és szociális szakértők ülnek egy asztalhoz a KÉK évadnyitóján.
A projektmenedzsment és a tervezési üzletág összevonásával az Óbuda Group tovább erősíti szakmai pozícióját a hazai építőipari szektorban, és új szintre emeli a vállalat kompetenciáit komplex, innovatív projektek hatékony lebonyolításában. Horváth Gábor a vállalat vezérigazgató-helyetteseként szakmai tapasztalataival és előremutató szemléletével támogatja a szervezet felkészülését a jövő kihívásaira.