2024.12.14, Szombat
Hazánk egyik legjelentősebb útfejlesztési projektje zárult le Sopronnál - fotók
Fotók: Nagy Jácint/magyarepitok.hu

Hazánk egyik legjelentősebb útfejlesztési projektje zárult le Sopronnál - fotók

magyarepitok.hu

2024.12.14. 11:08 - Hegedűs Gergely

Az M85-ös alagútjának kiemelkedő szakmai kihívásokkal járó építését folyamatosan követtük, így az átadón egy rövid visszatekintéssel is jelentkezünk.

Hirdetés

Sopron mellett december 14-én Orbán Viktor miniszterelnök jelenlétében átadták az M85-ös gyorsforgalmi út befejező szakaszát, valamint a Bécsi-dombnál épült alagutat. Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházását a Dömper Kft., Subterra-Raab Kft. Pannon-Doprastav Kft. alkotta konzorcium kivitelezte. A projektben az alagútfal belső felületének szigetelésekor az állványozási feladatokat a Térállvány Kft. valósította meg a Layher megoldásainak felhasználásával.

Az M85-ös beruházássorozatát lezáró projektben Fertőrákos csomópont és a soproni országhatár között 4,2 kilométeres szakasz épült meg, valamint az ezen a szakaszon elhelyezkedő 780 méteres alagútpár.


A bányászati munka során több tíz méterrel a föld alatt dolgoztak a szakemberek

A projekt részeként a 780 méter hosszú közúti alagút mellett két felüljáró is épült a Sopron-nyugat különszintű csomópontnál és a Sopron-északnyugati elkerülő út kereszteződésében. Sopron északnyugati elkerülőjének 3,6 kilométer hosszúságú szakaszát májusban adták át, felújították a 84-es főút már eddig is használt irányonként két sávos szakaszát egészen a határátkelőig.

A 780 méter hosszú alagútpár építésében a bányászati munka során több tíz méterrel a föld alatt dolgoztak a szakemberek. Az alagútban a biztonságos és balesetmentes közlekedést 34 kamera, segélykérő és tűzjelző nyomógombok, a forgalomirányítás LED táblái, burkolathőmérséklet jelzők, forgalomszámláló eszközök, útburkolati aktív prizmák, fénysűrűségmérő szenzorok, szellőztető ventilátorok, hang -és fényjelző készülékek és hangszórók szolgálják.

Az ÉKM közleménye szerint év egyik legnagyobb hazai útépítési projektjéhez tartozó bécsi-dombi alagút

az első olyan magyarországi gyorsforgalmi úti alagút, amely teljes egészében állami beruházásban valósult meg. A beruházás során mintegy 18 500 m3 hidraulikus kötőanyagú alapréteg, 18 260 m3 aszfalt és 3 240 m3 beton pályaszerkezet került kiépítésre.



Előbb a déli, aztán az északi fejtés zajlott le

A kiemelkedő szakmai kihívásokkal járó alagútépítést lépésről lépésre követtük a helyszíni képriportjainkkal és videóinkkal, így 2020 októberében is ott voltunk, amikor egyházi áldással megindult az elsődleges szerkezet kivitelezése 24 órás munkavégzés mellett.

Újabb mérföldkövet jelentett, amikor több mint másfél éves fúrás után 2022 július 1-jén az alagút déli járata elérte a nyugati oldalt, tehát megtörtént a járat lyukasztása

Ugyanekkora jelentősége volt a következő év februárjában, hogy az északi járat lyukasztásáig is eljutottak, azaz összeért a két irányból megindított fejtés.


Külön szoftver felel az alagútirányításért

Végül idén júliusban újabb terjedelmes riportban számoltunk be arról, hogy az SDD Konzorcium elkészült az alagútpárral. A pályaszerkezet – amelyet egy 26 cm vastag bazaltbetonréteg zárt - elkészülte után július 1-én sikeresen lezárult a műszaki átadás-átvétel. Az alagútirányításért felelős szoftver, a SCADA beindítása és a rendszerelemek komplex üzempróbája is lezajlott.

Ezt követően indulhatott el a közel féléves próbaüzem, amelynek során az alagút kezelőjeként a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tesztelte a rendszert – többek közt egy katasztrófavédelmi gyakorlatot is sikerrel lebonyolítva. A próbaüzem során több mint 120 forgalmi helyzetet teszteltek az alagútban a forgalombiztonság érdekében.


Ma már 10 gyorsforgalmi utunk éri el az országhatárt

A hűség napján, Sopron legnagyobb ünnepén tartott átadón Orbán Viktor miniszterelnök elmondta, az elmúlt 15 évben a kormány 4200 milliárd forintot fordított közúti fejlesztésekre, 870 kilométernyi autópálya és autóút épült, bővült 2010 óta. „Ma már 21 megyei jogú város érhető el négysávos úton, és számuk jövőre 22-re nő” – fejtette ki. „Magyarországon az M85-ös autóúttal együtt már 10 gyorsforgalmi út éri el az országhatárt, miközben 2010-ben csak három ilyen volt.”

Orbán Viktor szólt arról is, hogy jövőre elkészül az M44-es gyorsforgalmi út autópálya-csatlakozása Kecskemétnél, illetve előkészítés alatt áll az M49-es első üteme, és az M4-es új szakasza is. „Ma tíz négysávos gyorsforgalmi út éri el az országhatárt, tíz éven belül ezek száma 19-re emelkedik majd” - hívta fel a figyelmet.

Jelezte: jövőre több mint 300 beruházást indítanak mintegy 8100 milliárd forint értékben, amelyek eredményeképp Magyarország valódi kapcsolódási ponttá, kereskedelmi és elosztóközponttá válik Európában.


Sopron belvárosa végre fellélegezhet

Farkas Ciprián (Fidesz-KDNP) polgármester emlékeztetett, az M85-ös gyorsforgalmi út, amely 93 kilométer hosszan szeli át a térséget. "Ez az út újra bekapcsolta a leghűségesebb várost az ország vérkeringésébe. A közlekedés biztonságosabb és komfortosabb lett, a város előtt pedig soha nem látott új lehetőségek nyíltak és nyílnak meg" - mondta.

A határig vezető útszakasz átadása azt is jelenti, hogy a Sopron belvárosa végre "fellélegezhet" az áthaladó teherforgalom terhe alól, egy olyan körgyűrű jön létre a város körül, amely a közlekedési nehézségeket is számottevően enyhíti.

Barcza Attila, Sopron és térsége fideszes országgyűlési képviselője úgy fogalmazott, a Bécsi domb alatt húzódó alagút az emberi szakértelem és akarat diadala, amelyre mindannyian büszkék lehetünk. "A város a kormány intézkedéseinek köszönhetően végre betöltheti azt a szerepet, amelyet 1921-ben elvettek tőle" - tette hozzá.

Galéria

ÚtépítésM85-ösDuna GroupDömper Kft.Duna Aszfalt Zrt.Építési és Közlekedési MinisztériumalagútSopronMKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.Layher Kft.

Hírlevél

Hirdetés