Az M85-ös gyorsforgalmi út épülő alagútjában a déli járatban már a végleges szerkezet betonozását végzi a Dömper, a Subterra-Raab és a Pannon-Doprastav konzorciuma.
Február 9-én újabb mérföldkőhöz érkezett az M85-ös gyorsforgalmi úton épülő alagút projektje.
A Dömper Kft., Subterra-Raab Kft., Pannon-Doprastav Kft. alkotta SDD konzorcium csütörtökön eljutott az északi járat lyukasztásáig, vagyis összeért a két irányból megindított fejtés.
A 780 méter hosszú alagútpárt az M85-ös autóút Fertőrákos csomópont és az országhatár közötti szakaszának részeként, a 90. kilométernél alakítják ki. Az alagút bányászati technológiával, alagutas kotró alkalmazásával épül, 24 órás munkavégzéssel.
Ahogy azt korábban is megírtuk, az M85-ös Sopron melletti Bécsi domb alatt átvezető alagútja két egymás mellett futó járattal jön létre. A déli járat lyukasztása már tavaly nyáron megtörtént, ennek megfelelően a déli járatban már zajlik a végleges szerkezet betonozása. A legutóbbi riportunkból kiderült,
a munkálatokat ebben a járatban egy négytagú géplánc végzi, amelyet egy szigetelő, egy vasszerelő és egy zsaluzó kocsi, valamint egy a betont utókezelő kocsi alkot.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium közleményéből kiderült, a beruházás munkálatai 2020 novemberében indultak a déli alagút fejtésével, amelyben naponta átlagosan 1,3 métert haladtak előre. Az északi járatban 2021 májusában indították a munkálatokat, ott a keményebb kőzetek miatt az előrehaladás mértéke naponta átlagosan egy méter volt.
Az északi alagútnál tavaly augusztus 6-án elkezdődött a nyugati portál irányából is az alagútfejtés, így onnantól a járat mindkét vége felől folytak a fejtési munkálatok. Az északi alagút áttörése a nyugati oldal 595-ös méternél lévő alagútszelvényében történt meg, ezzel az alagútpár fejtése véget ért.
A lyukasztás alkalmából tartott sajtótájékoztatón részt vett Pántya József, az Építési és Közlekedési Minisztérium útépítési beruházásokért felelős helyettes államtitkára is. Beszédében felidézte az M85-ös gyorsforgalmi út korábbi építési fázisait, amelyek által Csornától a soproni keleti-csomópontig eljutott az autóút, majd Sopron és a fertőrákosi csomópont között is kiépült. "Most jutottunk el egy újabb mérföldkőhöz, amely talán az M85-ös legikonikusabb része a 780 méter hosszú alagútnak köszönhetően" - fogalmazott Pántya József.
Emlékeztetett, az alagút egy több mint 4 kilométer hosszú gyorsforgalmi útszakasz része, ahol hamarosan egy csomópontot is kialakítanak. "Ezt követően az autóút nyomvonala ideiglenesen visszatér a 84-es számú főútra, ahol egy körforgalmat is kialakítunk." Hozzátette, a projekt részeként a 84-es főút felújítása is elkészült tavaly, továbbá készül Sopron kétsávos észak-nyugati elkerülője több mint 3 kilométeren.
A helyettes államtitkár arról is beszélt, hogy a fejtési munkálatoknak voltak nehezítő és nem várt körülményei. "Két év alatt, 24 órás folyamatos munkavégzés mellett készült el a jelenlegi állapotára az északi alagút, de ezzel nincs vége" - hívta fel a figyelmet.
"A terveink szerint idén mindkét járat esetében elkészülhet a másodlagos szerkezet is, amihez 35 centiméter vastag vasalt betonozás készül a zsaluzókocsi által. Jövőre készülhet el az útépítés és a biztonsági berendezések beszerelése, és a tervek szerint szintén a jövő évben megkezdhetjük a hatóságok bevonásával a tesztüzemet."
A sajtóeseményen az is kiderült, hogy a folytatásban több technológiai fázisban építik meg a 35 centiméter vastagságú végleges vasbeton szerkezetet. A szakaszt várhatóan a jövő év végén helyezik forgalomba.
Összesen 14,1 kilométernyi 2x1 sávos pálya kivitelezési dokumentációjának elkészítésére írtak ki feltételes közbeszerzést.
Székelyudvarhely és Székelykeresztúr között több mint 20 kilométer hosszan, négy új hidat is építettek.