A Debrecen-Mátészalka útvonal 31 kilométeres szakaszának jelentősen nő a teherbírása, legforgalmasabb részét négysávosítják, és további fejlesztéseknek köszönhetően is biztonságosabbá válik. A kiemelt közúti beruházásokra márciusban kötött 667 milliós szerződést a NIF, ennek első projektje indult el Nyíradonyban.
A Hajdú-Bihar megye északi határán fekvő Nyíradonyban letették a megújuló 471-es főút alapkövét. A civishir.hu azt írja, Tasó László, az NFM államtitkára az eseményen emlékeztetett, az út rendkívül rossz állapotú hajdú-bihari szakaszán a 2010 előtti időszakban mindig elmaradt a fejlesztés, pedig akkor uniós forrásból valósulhatott volna meg. „Most ilyen forrás nincs, de a magyar kormány a hazai költségvetésből biztosítja a 471-es út Nyíradonytól Debrecenig tartó szakaszának felújítását, benne a Hajdúsámson és a megyeszékhely közötti szakasz 2x2 sávossá szélesítését” – fogalmazott a politikus.
(fotó: civishir.hu)
A Debrecent és Mátészalkát összekötő, Ukrajna és Észak-Erdély felé vezető 471-es főút nagy forgalma ellenére mindössze harmadrendű, rossz minőséggel és sok kanyarral, így a kormány kiemelt beruházásnak minősítette a felújítását.
Az összesen 73 km-es főút hajdú-bihari fejlesztése Debrecen és Nyíradony között 31 kilométert fed le, és négy szakaszból áll:
A ceremónián Tasó László jelezte, ezzel párhuzamosan megkezdődtek a 471-es út Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei szakaszán is a burkolat-felújítási munkák.
(fotó: civishir.hu)
Kifejtette, a most induló beruházásnak köszönhetően jelentős mértékben javul a főút teherbírása. Az új vonalvezetés, a szintbeni vasúti átjáró korszerűsítése és a körforgalmú csomópont létrehozása pedig biztonságosabbá teszi a közlekedést. A korábbinál jóval nagyobb teherbírású burkolat a hajdúsámsoni elkerülő végétől Nyíradony belterületén át egészen a megyehatárig ér majd el.
A 2×1 sávos főúton a burkolaterősítésen kívül
Tasó László emlékeztetett, a fejlesztési tárca március elején 667 milliárd forint összértékű támogatási szerződést kötött a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztővel (NIF). Ez a forrás több mint 300 kilométernyi kiemelt közúti fejlesztést finanszíroz. E projektek közül elsőként a 471. sz. főút Hajdú-Bihar megyei szakaszának burkolaterősítése indul meg.
Kondásné Erdei Mária, Nyíradony polgármestere utalt rá, hogy hosszú küzdelem után érkeztek el a 471-es út régóta várt felújításának megkezdéséhez. A polgármester felidézte, hogy 2010 előtt Tasó László akkori nyíradonyi polgármester vezetésével útlezárásokkal, demonstrációkkal igyekeztek felhívni a döntéshozók figyelmét a "halálút" tarthatatlan állapotára, de mindhiába.
(fotó: civishir.hu)
Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója elmondta, a 16 kilométeren megújuló útszakasz teherbíró képessége 11,5 tonna lesz, ami az EU által előírt szint. Elmondta, a Nyíradony és Hajdúsámson közötti útfelújítás közel nettó 5,5 milliárd forintba kerül.
A 471-es út Debrecenig tartó teljes felújítása a kétszer egysávos, Hajdúsámsont elkerülő 8,6 kilométeres szakasz, majd a debreceni kétszer kétsávos bevezető szakasz megépítésével folytatódik. A munkák a tervek szerint 2019-ben fejeződnek be a debreceni belterületi Sámsoni út kétszer kétsávosra szélesítésével és a vasúti sínek alatti közúti aluljáró megépítésével.
(civishir.hu, magyarepitok.hu)
A Magyarországon eddig még nem használt összetételű aszfaltkeverék felhasználásával kopó-, a magyar szabványoktól eltérő nagy tömörségű bitumen felhasználásával pedig kötőréteget alakítottak ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából a STRABAG szakemberei Tatabányán az 1-es főút egy szakaszán.
A munkálatok során derült ki, hogy az útnak nincs megfelelő teherbírása, így az alapjaitól kezdve építették újjá a HE-DO és a Colas kivitelezésében zajló projektben.