2024.10.30, Szerda

Hirdetés

Itt az első kiemelt fejlesztés: megújul a halálútként emlegetett 471-es

Itt az első kiemelt fejlesztés: megújul a halálútként emlegetett 471-es

2016.03.31. 16:36 - Hegedűs Gergely

A Debrecen-Mátészalka útvonal 31 kilométeres szakaszának jelentősen nő a teherbírása, legforgalmasabb részét négysávosítják, és további fejlesztéseknek köszönhetően is biztonságosabbá válik. A kiemelt közúti beruházásokra márciusban kötött 667 milliós szerződést a NIF, ennek első projektje indult el Nyíradonyban.

Hirdetés

A Hajdú-Bihar megye északi határán fekvő Nyíradonyban letették a megújuló 471-es főút alapkövét. A civishir.hu azt írja, Tasó László, az NFM államtitkára az eseményen emlékeztetett, az út rendkívül rossz állapotú hajdú-bihari szakaszán a 2010 előtti időszakban mindig elmaradt a fejlesztés, pedig akkor uniós forrásból valósulhatott volna meg. „Most ilyen forrás nincs, de a magyar kormány a hazai költségvetésből biztosítja a 471-es út Nyíradonytól Debrecenig tartó szakaszának felújítását, benne a Hajdúsámson és a megyeszékhely közötti szakasz 2x2 sávossá szélesítését” – fogalmazott a politikus.

(fotó: civishir.hu)

A Debrecent és Mátészalkát összekötő, Ukrajna és Észak-Erdély felé vezető 471-es főút nagy forgalma ellenére mindössze harmadrendű, rossz minőséggel és sok kanyarral, így a kormány kiemelt beruházásnak minősítette a felújítását.

Az összesen 73 km-es főút hajdú-bihari fejlesztése Debrecen és Nyíradony között 31 kilométert fed le, és négy szakaszból áll:

  • Debrecen és Hajdúsámson között négysávosítást végeznek - 4,55 kilométeren,
  • Debrecen belterületén szintén - 2,8 kilométeren,
  • Hajdúsámsont tehermentesítik egy elkerülővel - 8,6 kilométeren,
  • a most induló projektben pedig Hajdúsámson és Nyíradony között burkolaterősítés és útszélesítés lesz – 16 kilométeren.

A ceremónián Tasó László jelezte, ezzel párhuzamosan megkezdődtek a 471-es út Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei szakaszán is a burkolat-felújítási munkák. 

(fotó: civishir.hu)

Kifejtette, a most induló beruházásnak köszönhetően jelentős mértékben javul a főút teherbírása. Az új vonalvezetés, a szintbeni vasúti átjáró korszerűsítése és a körforgalmú csomópont létrehozása pedig biztonságosabbá teszi a közlekedést. A korábbinál jóval nagyobb teherbírású burkolat a hajdúsámsoni elkerülő végétől Nyíradony belterületén át egészen a megyehatárig ér majd el. 

A 2×1 sávos főúton a burkolaterősítésen kívül

  • a szükséges pontokon ívkorrekciót is végeznek.
  • A fejlesztés keretében átépítik a kerékpárutat,
  • a környéken élők biztonsága érdekében forgalomcsillapító szigeteket iktatnak be.
  • Korszerűsítik a közvilágítást
  • és a vasúti szintbeni kereszteződést is.
  • Nyíradonyban a 471. számú főút és a 4102-es összekötőút találkozásánál körforgalom épül.

Tasó László emlékeztetett, a fejlesztési tárca március elején 667 milliárd forint összértékű támogatási szerződést kötött a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztővel (NIF). Ez a forrás több mint 300 kilométernyi kiemelt közúti fejlesztést finanszíroz. E projektek közül elsőként a 471. sz. főút Hajdú-Bihar megyei szakaszának burkolaterősítése indul meg.

Kondásné Erdei Mária, Nyíradony polgármestere utalt rá, hogy hosszú küzdelem után érkeztek el  a 471-es út régóta várt felújításának megkezdéséhez. A polgármester felidézte, hogy 2010 előtt Tasó László akkori nyíradonyi polgármester vezetésével útlezárásokkal, demonstrációkkal igyekeztek felhívni a döntéshozók figyelmét a "halálút" tarthatatlan állapotára, de mindhiába.

(fotó: civishir.hu)

Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója elmondta, a 16 kilométeren megújuló útszakasz teherbíró képessége 11,5 tonna lesz, ami az EU által előírt szint. Elmondta, a Nyíradony és Hajdúsámson közötti útfelújítás közel nettó 5,5 milliárd forintba kerül.

A 471-es út Debrecenig tartó teljes felújítása a kétszer egysávos, Hajdúsámsont elkerülő 8,6 kilométeres szakasz, majd a debreceni kétszer kétsávos bevezető szakasz megépítésével folytatódik. A munkák a tervek szerint 2019-ben fejeződnek be a debreceni belterületi Sámsoni út kétszer kétsávosra szélesítésével és a vasúti sínek alatti közúti aluljáró megépítésével.

(civishir.hu, magyarepitok.hu)

Galéria

Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)ÚtépítésútfelújításDebrecen471-esNyíradony

Hírlevél

Hirdetés