2022.07.03, Vasárnap

Hirdetés

Ezek a fejlesztések várhatók a magyar-román közúti és vasúti kapcsolatok tekintetében
Illusztráció: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

Ezek a fejlesztések várhatók a magyar-román közúti és vasúti kapcsolatok tekintetében

Vitézy Dávid/Facebook

2022.06.24. 13:00 - Kalácska-Nagy Nóra

A vasúti mellett a gyorsforgalmiút-hálózat is folyamatosan épül ki a két ország között.

Hirdetés

Vitézy Dávid közlekedési államtitkár, a Nemzeti Közlekedési Központ vezérigazgatója, valamint Ionuț-Cristian Săvoiu, Románia közlekedési államtitkára június 23-i megbeszélés során áttekintették a két ország közötti vasúti és közúti kérdéseket, illetve a folyamatban lévő és tervezett projekteket – ennek fontosabb pontjairól osztott meg bejegyzést közösségi oldalán Vitézy Dávid.

A Bukarest–Brassó–Arad–Békéscsaba–Szolnok–Budapest vonal a két ország közötti vasúti árufuvarozás legfontosabb iránya, a személyszállításban is fontos a szerepe. Az elmúlt években mind a román, mind a magyar oldalon pótolták a második vágányt, az utolsó hiányzó szakasz Békéscsaba és a román határ között most készül.

„Természetesen ezzel párhuzamosan az uniós korridorokra előírt egyéb paraméterekre (sebességi, tengelyterhelés) is alkalmassá kell tenni az érintett szakaszokat. Mindent megteszünk, hogy a határátmenetet közösen gyorsítsuk, mind a teher-, mind a személyforgalomban” – írja az NKK vezérigazgatója.

Fotó: Vitézy Dávid/Facebook
Ionuț-Cristian Săvoiu, Románia közlekedési államtitkára és Vitézy Dávid

Előkészítési fázisban tart a Budapest–Kolozsvár–Bukarest vasútvonal

A Biharkeresztes és Nagyvárad között átlépő vasútvonal problémája, hogy Püspökladány és Kolozsvár között nincs villamosítva, noha a csatlakozó vonalakon mindkét országban villanymozdonyok vontatnak.

A magyar oldalon a tervek szerint még idén befejeződik a villamosítás, idén januárban pedig Romániában is kiírták a közbeszerzéseket három szakaszban.

Ugyanerre mehet majd az elképzelések szerint a Budapest–Kolozsvár–Bukarest nagysebességű vasút (NSV). „Nagyon távlati tervről van szó, itt egyelőre az előkészítés aktuális mindkét országban, megkezdjük az egyeztetést a határkapcsolat pontos helyéről.”

Vitézy Dávid kitért a Debrecen és Nagyvárad közötti vasúti kapcsolat javítására is: „többféle megoldás jöhet szóba a két közeli nagyváros kötöttpályás kapcsolatára, ezügyben is elindul az együttműködés.”

 

Az M44 autóút is eléri majd Romániát

A gyorsforgalmiút-hálózat folyamatosan épül ki a két ország között, az M43–A1 sztrádákon jól működik a kapcsolat, az M4–A3 esetében a magyar oldalon már kiépült az autópálya, fontos lenne Magyarország számára az észak-erdélyi folytatás, hiszen a magyarlakta területekre is ez vezet. Igaz, az A1-ről megépült az átvezetés, így – kerülővel – Kolozsvár és Marosvásárhely is elérhető már sztrádán.

Szatmárnémeti felé az M49 autóút épül majd Csengernél megcélozva a határt. Ennek első, 28 kilométeres szakaszára nemrég zárult a NIF kivitelezési közbeszerzése, amelyet a Duna Aszfalt Zrt. nyert meg. A román csatlakozó szakaszon 2023-ban kezdődhet a kivitelezés.

„Terveink szerint az M44 autóút is eléri majd Romániát Békéscsabáról Sarkad felé folytatódva, később a román oldalon a leendő Arad–Nagyvárad sztrádába csatlakozhat” – zárta bejegyzését Vitézy Dávid.

Kötött pályaNemzeti Közlekedési Központ (NKK)Romániaútépítésvasútfejlesztés

Hírlevél