2022.12.08, Csütörtök
Így építik karrierjüket a fiatalok a Swietelsky Vasúttechnikánál - Interjú
Fotó: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

Így építik karrierjüket a fiatalok a Swietelsky Vasúttechnikánál - Interjú

magyarepitok.hu

2022.09.27. 10:16 - Bíró Beáta

Szakmai előrejutás, tanulmányi lehetőségek, fejlődés – a lehető legszélesebb spektrumon támogatja fiatal dolgozóit a vállalat.

Hirdetés

A Swietelsky Vasúttechnika Kft. a magyarországi vasútépítési piac egyik meghatározó szereplőjeként nagy figyelmet fordít arra, hogy a vasútépítés iránt érdeklődő fiatal mérnökök és közgazdászok lehetőséget kapjanak a vállalatnál. Ezt bizonyítja, hogy a cég másodízben indítja el a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Építőmérnöki Karának hallgatói részére ösztöndíjprogramját. Cikkünk ösztönző lehet, hiszen a Vasúttechnika két fiatal dolgozója, akiket mostani interjúnkban bemutatunk, évek óta dolgozik és ér el sikereket a cég kötelékében.

 

Halasi Tibor és Görög Ádám két különböző területen bizonyít a cégnél. S mivel kettejük munkája talán csak a számlák és a felmérési napló szintjén kapcsolódik, két teljesen más szemszögből mutatjuk be a Swietelsky Vasúttechnikánál betöltött szerepüket.

Tibor Békéscsabán tanult útépítés fenntartó technikusként, amikor egy újságcikkből értesült arról, hogy a Swietelsky Vasúttechnika nyerte el konzorciumi tagként a Gyoma – Békéscsaba közötti vasútvonal átépítését. Egyik tanára biztatására jelentkezett a céghez, amely épp felvételt hirdetett.

„2013-ban figuránsként kezdhettem az induló projektben, majd hamar lehetőséget kaptam tudásom bővítésére. A vállalat kötelékében elvégeztem a felsőfokú vasútépítési pályamesteri képzést, majd a forgalmi vizsgát is megszereztem. 2015-ben a békéscsabai vasútállomás fejlesztésében már művezető gyakornokként vettem részt” – emlékszik vissza a cégnél eltöltött kezdeti éveire Halasi Tibor.

 

Halasi Tibor
Fotó: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

 

Az első szakmai sikereket később újabbak követték. Az elmúlt csaknem tíz évben több projektben is részt vett. A legjelentősebb ezek közül a Gödöllő-Hatvan vasútfejlesztés volt, ahol a Gödöllő állomás vasúti pályájának megújításához kapcsolódó kivitelezési munkák tartoztak az irányítása alá.

„Művezetőként teljes körűen kellett foglalkoznom mindennel. A vasúti pálya tényleges építését össze kellett hangolni a felsővezeték és a vasúti biztosítóberendezés építésével. A legnagyobb kihívást talán azt jelentette számomra, hogy ez volt az első teljes vágányzáram. Így gondoskodni kellett arról, hogy a vágányzár életbe lépése előtt minden anyagot beszállítsunk, amire a kivitelezési munkákhoz szükségünk volt, mert azután a Gödöllő állomás nyílt vonalait mind Isaszeg felől, mind a Aszód állomás felől elbontották. Be kellett tehát fogadnunk az összes anyagot, a betonaljakat, a 120 méter hosszú síneket, mindent.”

Tibor 2021. novemberétől az M3-as metrófelújítási projekten dolgozik, egészen pontosan a Kőér utcai Járműtelep átépítésében vesz részt, mint művezető.

 

Államvizsga és állásinterjú két nap különbséggel

Görög Ádámnak sűrű eseménysorozattal indult a Vasúttechnika Kft-nél kezdődő pályafutása. Mint mondta: egy azon hétre esett az állásinterjú és a sikeres államvizsga időpontja is. A projekt gazdasági koordinátori hirdetést – amire jelentkezett - egy álláskereső oldalon találta és bár a pozíciót nem gyakornokok számára hirdették meg, bizalmat szavazott neki Benedek Annamária gazdasági igazgató. Így 2020 augusztusától egy évig gyakornokként dolgozott, azóta pedig gazdasági koordinátor pozícióban tevékenykedik.

 

Görög Ádám

 

„Kezdetektől fogva az M3-as metró projekten dolgozom, specifikusan csak ennek a projektnek a gazdasági folyamatait kezelem. Az elmúlt két évben rengeteg tapasztalatot szereztem és folyamatosan tanulom a gazdasági/közgazdász szakma fortélyait rutinos kollégáimtól, akik mindig készséggel álltak rendelkezésemre. Az egyetemen elsajátított elméletet itt átültethetem a gyakorlatba. Sok új dolgot tanultam: legyen az egy egyszerű kötbérbekérő vagy egy bonyolult nyilatkozat készítése a megrendelői igények és a közbeszerzési törvénynek megfelelően a számla alátámasztásához.” – meséli lelkesen Ádám, aki azért, hogy minél teljesebb képet kapjon kivitelezés munkák folyamatáról, rendszeresen ellátogat a metróalagútba, ahol például megnézi a betonlemezes kitérő beépítését, amit különleges ”top-down” módszerrel végeznek el. Illetve, ellátogat a Kőér utcai járműtelepre, ahol a fordítókorong felújítása a soron következő nagyobb feladat, melynek jelenleg előkészítési munkái folynak.

 

Ádám munkája főként irodai tevékenységből áll: feladata kiterjed a szerződések kezelésétől a gazdasági rész kialakításán-pontosításán át az adminisztrációig. Pénzügyi zárásokat készít, gazdasági nyilvántartásokat vezet és kapcsolatot tart az alvállalkozókkal, közreműködőikkel és a műszaki területtel. Továbbá a számlázások figyelemmel kísérése és kontírozása is a munkakörébe tartozik.

„Ez egy nagyon széles körű feladat, hiszen egy nagy költségvetésű projekt gazdasági nyomon követése és támogatása tartozik hozzám, és nagyon fontos szakmai tapasztalat, hogy a projektet az elejétől a zárásig átlátom. Természetesen ebben nagy szerepe van a teljes projektcsapatnak, akik mindenben támogatnak.” 

 

A szakmai fejlődésen túl a tanulmányokat is biztosítja a cég

Ádám rengeteg lehetőséget lát a Swietelsky Vasúttechnikánál mind karrierlehetőségben, mind a tanulmányok támogatásában, ami véleménye szerint nagyon vonzó lehet a fiatalok számára.

„Az iskolapadból „kiesve” egy év gyakornoki munka után kaptam gazdasági koordinátor állást. A munkakörhöz kapcsolódó további tanulmányok és szakmai továbbképzésekre is van lehetőségünk: most szeptemberben kezdtem el a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (BME) a Master of Business Administration (MBA) mesterképzést és mindenben támogatott az Ügyvezetés.”  Azt is hozzáteszi, hogy tavasszal a teljes munkavállalói körnek angol nyelvű képzési kurzust hirdetett a cég különböző szinteken, amelyet sokan elvégeztek. Ősszel pedig tovább folytatódik az idegen nyelvi program.

 

 

A cég által biztosított tanulmányi lehetőségeket Tibor is kedvezőnek találja. „Nekem a következő szint, amit el szeretnék érni, az az építésvezetői beosztás. Ehhez elsőként mindenképpen elvégezném a felelős műszaki vezetői képzést, majd a későbbiek folyamán szeretnék építőmérnöki diplomát szerezni.”

Óriási fejlődési potenciált lát a Vasúttechnikánál. „Mindenképpen megemlíteném a külföldi munkákat, hiszen a kollégák rendszeresen járnak az  SWIETELSKY AG megbízásából Horvátországba, Csehországba, Németországba, Ausztriába, Dániába, (ezekről a munkákról lapunk rendszeresen beszámolt és fotókat, videókat is közölt). Nagy szakmai fejlődési lehetőségek vannak a cégnél, hiszen különböző vasútépítési projektekben mindig lehet és kell is tanulni. Sohasem mondhatjuk azt, hogy ezt már tudjuk, mert mindig vannak olyan helyzetek, speciális dolgok, amiket még senki sem látott.”

 

 

Számára ilyen volt például a Tisza-híd ágyazat ragasztása, amelyet garanciális munkában végzett a cég, Tibornak ez volt az első önálló feladata művezetőként.

„Ha ilyen adódik, akkor bizalommal fordulhatok az építésvezetőhöz, a főépítésvezetőhöz, vagy akár az alattam dolgozó előmunkásokhoz, hiszen aki már itt dolgozik 30-40 éve, nagyon nagy tudással és szakmai tapasztalattal rendelkezik. Megemlíteném Mecséri József főépítésvezetőt, aki abban az időben is sokat segített, amikor tíz éve idekerültem és azóta is sokat dolgozunk együtt, vagy Tokaji Tamás építésvezetőt, akivel most az M3-as projekten a Kőér utcai járműtelepen dolgozom együtt.”

S hogy a fiatalok mit gondolnak a vasútépítés jövőjéről, hisznek-e a kötött pálya egyre növekvő jelentőségében, erre a válaszok egyértelműek. Mindketten úgy gondolják, hogy a vasútra a jövőben egyre nagyobb szükség lesz és hisznek abban, hogy hamarosan a közlekedési beruházások is a kötött pálya irányába billennek el.

A fenttartható és környezetbarát tömegközlekedés támogatása és fejlesztése kulcsfontosságú uniós szinten is – emeli ki Ádám. „Itt még megemlíthetném talán a begyűrűző energiaválságot, illetve a városi közlekedés túlterheltségét, ezek szempontjából is kiemelkedő jelentőségű a kötöttpályás közlekedés fejlesztése. Támogatási források megérkeztével, véleményem szerint vasútfejlesztés kiemelt helyet fog kapni az induló projektek között”  - zárja gondolatait, amelyek kétségkívül egy, a szakma iránt mélyen elkötelezett és bizakodó fiatal mondatai.

 

Kötött pályaSwietelsky Vasúttechnika Kft.vasútfejlesztésBMEGödöllőM3-as metrómetrófejlesztés

Hírlevél