Az INETON termékeivel és kivitelezése által több mint 15500 négyzetméternyi épületegyüttest alakítanak ki: egy korábbi állattartó telep helyén épül sertés hizlalda.
Már a szerkezetépítésnél tart a Mohács közelében fekvő Bácsfapusztán a Bóly Zrt. beruházásában épülő sertéshizlalda projekt. A Baranya vármegyei településen zajló fejlesztésben egy 16500 férőhelyes sertéstelep jön létre az INETON Kft. generálkivitelezésében, a magyar vállalat üzemében előregyártott vasbeton termékek beépítésével.
A zöldmezős beruházásban több mint 15500 négyzetméternyi épületegyüttest alakítanak ki egy korábbi állattartó telep helyén, mely elbontásra került. A most futó projekt részleteiről Balázs Tibort, az INETON kiemelt projektvezetőjét kérdeztük.
Szavaiból kiderült, a létesítmény négy darab hizlaló csarnokból áll majd, valamint egy-egy szociális épületből (öltözővel, állatorvosi helyiséggel és portával), raktárból és boncoló-égető épületből.
„Érdemes megemlíteni, hogy létrejön két darab 8000 köbméteres hígtrágya tározó medence is” – tette hozzá.
Az INETON a munka elején egy generáltervcsomagot kapott, amely alapján az előregyártott elemek gyártmánytervezését már a saját tervező csapata végezte el. „Ilyenkor a generál statikus tervező és a mi statikus gyártmánytervezőink között elindul egy egyeztetési folyamat, amelynek a végeredménye az, hogy mi a saját magunk által gyártott termékekre optimalizáljuk a tervcsomagot” – magyarázta Balázs Tibor.
Ezután a statikus tervező által minden gyártmányterv jóváhagyásra kerül. „Így lehet biztosítani a generál statikai optimalizációt: olyan elemek kerülnek gyártmánytervi szinten tervezésre, amit a mi automata gépsoraink az üzemben elő tudnak állítani.
"A projekthez az INETON alsónémedi gyárában jellemzően hőszigetelt kéregfalak, pillérek és úgynevezett Jersey-elemek készültek”
– ismertette a projektvezető. „Mindezek mellett a szociális épületben, illetve a kiszolgáló épületekben kéregfödémeket is fogunk használni.”
A felsorolt termékek közül kettőt külön is kiemelt a szakember. „A Jersey-elemek fordított T alakú, speciális betonbordák, amelyek valamelyest hasonlítanak az egyes útépítéseknél alkalmazott terelőelemekhez. Ezeket monolit vasbeton medencékbe helyezzük el, és arra szolgálnak, hogy a sertéstelep technológiájának kivitelezésekor a technológiához szükséges betonrácsokat ezekre a térelemekre helyezzék el.”
A Jersey-elemek gyártásánál kiemelt figyelmet kell fordítani arra, hogy meglegyen a gyártási pontosság.
„A megrendelő a betonszerkezethez képest nagyon alacsony tűrést határozott meg nekünk: plusz-mínusz 5 milliméteres eltéréssel kell ezeket az elemeket legyártanunk, illetve elhelyeznünk. Ez egy igen komoly feladat volt. Már az üzemben a gyártás során is folyamatosan olyan sablont kellett alkalmazni, ami ezt a pontosságot garantálni tudja. Majd a kivitelezés során az egy tonna fölötti betonelemek daruval történő beállítása is nagy odafigyelést igényelt.”
Hozzátette, a technológia kivitelezése során a betonrácsoknak is nagyon-nagyon kis tűréssel kell elhelyezésre kerülniük, mivel az állategészségügyi, állatjóléti előírások szigorúan meghatározzák, hogy a rács milyen pontossággal, illetve milyen maximális hézagokkal készülhet a sertések számára. „A mi munkánkra épül majd a technológia kivitelezése, és egymás pontosságára építünk.”
Ehhez kapcsolódva fontos elemként említette a technológia kivitelezőjével történő egyeztetéseket.
„Napi szintű kooperációt kell folytatnunk a technológia telepítőjével azokról a részletekről, amelyek később befolyásolják a munkájukat. Az egyik ilyen technológiai elem, aminek a kivitelezése már folyik, az előbb említett betonrács, ami a mi Jersey-elemeinkre kerül rá. Ezután a technológiai kivitelező kompletten fogja telepíteni a csarnokokba kerülő etető és itatórendszert, a szellőztető rendszert, illetve a karámokat.”
A másik kiemelten fontos termék a projektben a hőszigetelt kéregfal, amelyből a négy csarnok és a kiszolgáló épületek oldalfalát építik meg. „Óriási előnye az, hogy nagyon gyors kivitelezést tesz lehetővé. A benne lévő hőszigeteléssel meg lehet spórolni egy külső homlokzati szigetelésnek a költségét és kivitelezésének idejét. Ráadásul egy üzemben gyártott fal megfelelően sima, egyenletes felülettel kerül a helyére, ezért többek közt nincs szükség vakolásra.”
Szavaiból kiderült, a projekten a Jersey-elemből több mint 1200 darabot építenek be, illetve a beépítendő kéregfalak száma 290. „A gyártást az üzemünkben már augusztusban el kellett kezdenünk annak érdekében, hogy a kivitelezést most folyamatosan el tudjuk látni elemekkel.”
A fentiekhez kapcsolódva a tervezés és a gyártás viszonylatában kifejtett még egy fontos összefüggést. „A gyártmánytervező kollégák a Nemetschek Allplan programban olyan fájlformátumot hoznak létre, amelyet az üzemben lévő automatizált berendezéseink közvetlenül fel tudnak használni a gyártás során. Így vannak olyan termékeink, amiket úgy tudunk legyártani, hogy a gyártás teljesen automatizált. Emellett van számos olyan termékünk, gyakorlatilag a termékpaletta nagy része ilyen, amelyeknél szintén le tudjuk csökkenteni az üzemi élőmunka igényét.”
A projektben az előregyártás számos további előnye mutatkozott meg, amelyek közül néhányat meg is fogalmazott. „Hogy a saját betonelemeinket használjuk, azzal akár két-három hónappal is le lehet rövidíteni a projekt átfutását.” Ugyanakkor azért is hasznos az üzemi környezetben végzett, tervszerű előregyártás, mert megfelelő betonminőség megválasztásával el lehet kerülni bizonyos korróziós károkat. „Ezekben a hizlaló csarnokokban és medencékben folyamatosan hígtrágya fog folyni, tehát a szerkezeteket érő vegyi korróziós hatás elég magas. A megfelelő betonminőség kiválasztásával tartósabb elemeket tudunk beépíteni, mint egy kompletten acélszerkezetű csarnok esetében.”
Zárásként az építési projekt jelenlegi állására is kitért, eszerint a szerkezetépítés van folyamatban. „A munka fő része most a saját előregyártott betonelemeink elhelyezése, illetve a ráépülő horganyzott acél tetőszerkezet elhelyezése. Két héttel ezelőtt már a szendvicspanel tetőfedést is elkezdtük, úgyhogy januárban várhatóan a négy csarnoképületből kettő beázásmentessé válik.”
Elmondta, amikor jövőre elkészül a négy csarnoknak a szerkezetépítése és tetőfedése, akkor fogják megkezdeni a kiszolgáló épületek építését, továbbá a csarnokokon belül a gépészeti munkákat.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.