Az M85-ös autóút Fertőrákos csomópont–Sopron országhatár közötti szakaszán megépülő Bécsi dombi alagútpár kivitelezésén nagy erőkkel dolgozik az SDD Konzorcium.
Az M85 autóút Csorna és Fertőrákos csomópont közötti szakaszának kiépítése négy részben történik meg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában. A IV. szakaszon Sopron-kelet és Fertőrákos csomópont közötti 6,4 kilométeren a Dömper Kft. és a Subterra-Raab Kft. konzorciuma (DS Konzorcium) építkezik.
A korábban átadott szakaszok az alábbi vállalatok munkájával valósultak meg:
Emellett tavaly megkezdték az út osztrák határig tartó folytatásán az M85 V. szakaszán (M85 autóút Fertőrákos csomópont - Sopron országhatár szakasz a meglévő 84. sz. főúti Határátkelőhelyhez történő ideiglenes visszakötéssel, valamint a 8647. jelű Sopron ÉNY-i elkerülő út kivitelezése) is a munkát, ahol szintén a Dömper és a Subterra-Raab dolgozik, kiegészülve a Pannon-Dobrastav Kft.-vel hármas konzorciumban (SDD Konzorcium).
Itt egy közel 4 kilométeres négysávos pálya kiépítése, egy alagút és két híd készül el, valamint az ÉNY-i elkerülőn 2x1 sávos út építése 3,6 kilométer hosszon, három körforgalmú csomóponttal, öt műtárggyal és egy szintbeni vasúti átjáróval.
Közeleg a IV. szakasz műszaki átadása, amelyre május 14-én kerülhet sor. A projekt Sopron Kelet – Balf forgalmi csomópont közötti szakaszának várható forgalomba helyezése pedig várhatóan június 7-én lesz.
Korábbi cikkünkben beszámoltunk arról, hogy a IV-es szakaszhoz kapcsolódóan megkezdődik továbbá a Sopron belterületét is érintő, 8527-es Fertőrákosi út új nyomvonalra helyezése a Pozsonyi út és a 84-es főút között. Az új nyomvonal a Szent Mihály temetőt megkerülve, a jelenlegi Mély út nyomvonalához igazodik.
Ezenkívül a 8527. jelű út M85 autóútig tartó szakaszának burkolatfelújítási feladatait is elvégzik várhatóan 2022. március végéig. Ezen határidőre helyezik forgalomba az autóút Balf forgalmi csomópont – Fertőrákosi forgalmi csomópontok közötti részét is.
A konzorcium megkezdte a NIF Zrt. által elrendelt Mély út kiépítését. Az előmunkálatok – geodézia, növényzetirtás, régészet, lőszermentesítés – elvégzését követően a nagytömegű földmunka kialakítását is megkezdték már, a szükséges feltáró utak kiépítésével párhuzamosan.
Az M85-ös V. szakaszának része tehát a 780 méteres Bécsi dombi alagútpár megépítése. Kerékgyártó Attila, az SDD Konzorcium projektvezetője elmondta,
a Bécsi dombi alagút déli járatának fejtési munkálatai 24 órás munkavégzés mellett zajlanak, és már elérték a 168 méteres fejtett szakaszt.
„A kiépített monitoringrendszerek kiterjedt vizsgálati pontjainak eredménye és trendje alapján megállapítható, hogy az alagút hajtás kockázati tényezőket kizárva, biztonságban halad.” A kivitelezés tehát megfelelően folyik, és májusban tervezik az északi járat fejtésének párhuzamos indítását is. A végleges szerkezet tervei június végére készülnek el, majd kezdetét veszi a mérnöki és megrendelői, valamint a hatósági jóváhagyási folyamat.
A konzorcium az alagút fejtéssel párhuzamosan – a korábban kialakított és a nyugati portálhoz vezető 7,5 kilométeres szállítói út igénybevételével - megkezdte a nyugati oldal nagytömegű földmunkáját, a szükséges közmű kiváltásokat és a vízépítési előmunkálatokat.
A Bécsi dombi alagút nyugati portáljának kialakítása a nagy forgalmú 84-es számú főút közelsége miatt igen komoly kockázatot jelentett volna, így a közlekedésbiztonság fenntarthatósága érdekében megkezdték a már építési engedéllyel rendelkező, új nyomvonalon vezetendő, ideiglenes 84. számú főút terelőúti szakaszának kiépítését.
A terelőutat előreláthatólag 2021. július folyamán helyezik forgalom alá, és a tervek szerint két évig fog üzemelni. Ezzel a Bécsi dombi alagút nyugati portálját és a járatok kitörési szelvényét forgalommentes körülmények között, biztonságosan ki lehet majd alakítani.
A zalai tesztpályához hasonló legközelebbi létesítmény Észak-Németországban található, de miután elkészül az oválpálya, Zalaegerszegen kínálják majd a kontinensen a legszélesebb tesztelési lehetőségeket a megrendelőknek.
Babarcnál új üzemi forduló épül.