A Strabag és a Geiger kivitelezésében az utolsó hiányzó szakaszt kivitelezik a Maros mentén az A3-as észak-erdélyi autópályán. Ha átadják, akkor közel 120 kilométeres összefüggő autópálya jön létre Gyalu és Marosvásárhely között.
Ismét dolgoznak az útépítők az észak-erdélyi autópálya Marosvásárhely és Kolozsvár közötti hiányzó szakaszán, év végére akár el is készülhetnek a hátralévő munkálatokkal. A romániai A3-as autópálya Maroskece és Aranyosgyéres közötti 15,7 kilométeres szakaszán a napokban kezdte el a munkát az osztrák Strabag és a német Geiger cég romániai leányvállalatai alkotta társulás - számolt be kedden a TurdaNews román hírportál.
A konzorciummal tavaly októberben írt alá szerződést a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR), az útépítő cégek vállalták, hogy három hónapos tervezési időszak után nekifognak a kivitelezésnek.
Az Economedia gazdasági portál szerint a pályaszakasz eddig 40 százalékban épült meg. Az osztrák-német társulásnak 18 hónap áll a rendelkezésére, hogy befejezze, de jó mozgósítással akár fél évvel korábban, idén decemberben elkészülhet.
A sztrádaszakasz építési munkálatai a korábbi kivitelező pénzügyi gondjai amiatt álltak le, így a CNAIR tavaly felbontotta vele a szerződést. Az újabb tendert a Strabag és a Geiger társulása nyerte, amely áfa nélkül 420,34 millió lejért (35,4 milliárd forint) vállalta, hogy három hónap alatt elvégzi a tervezést, és 18 hónap alatt befejezi az építkezést.
Az útszakaszon két hidat, hét felüljárót és egy csomópontot kell megépíteni. A munkálatokat, amelyekre az építő tízéves garanciát vállalt, a CNAIR vissza nem térítendő európai uniós támogatásokból finanszírozza.
A pályaszakasz megépítésével az A-3-as észak-erdélyi autópályán egy egybefüggő 118 kilométeres, egybefüggő szakaszon lehet majd közlekedni Gyalu és Marosvásárhely között, elkerülve Kolozsvárt. A Kolozsvárt elkerülő 62 kilométeres szakasz Magyarnádas és Aranyosgyéres között elsőként készült el a régióban. Ezt követően kezdék el építeni az Aranyosgyérestől Marosvásárhelyig húzódó mintegy 56 kilométert, négy kisebb szakaszra bontva:
A Brassó és Bors között tervezett 415 kilométer hosszú A3-as észak-erdélyi autópálya megépítésére 2003-ban közbeszerzési eljárás és európai uniós támogatás nélkül írt alá megállapodást a román kormány az amerikai Bechtel társasággal, de miután - az állami finanszírozás akadozása miatt - a Bechtel hat év alatt csak 52 kilométer pályát épített meg 1,3 milliárd euróért, a felek 2013-ban közös megegyezéssel felbontották a szerződést.
Románia elérte, hogy az észak-erdélyi sztráda Marosvásárhely és a magyar határ közötti útvonalát az Európai Unió felvegye a transzeurópai közlekedési hálózatba (TEN-T), így az építkezés európai támogatások igénybevételével folytatódhatott.
A fent leírt szakaszokon túl a magyar határtól Biharban 55 kilométer épül ki két szakaszon Bihar és Berettyószéplak között. Itt a 26,35 kilométeres Bisztaterebes-Berettyószéplak szakaszra nemrég írták ki a közbeszerzést, amelyről lapunk is beszámolt. Ugyanakkor a Bihar-Bisztraterebes 28,55 kilométeres szakasznak hiába volt meg 2020 óta a kivitelezője, 2022 májusában szerződést bontott a román-szlovák konzorciummal a közútkezelő CNAIR.
Emellett a magyar-román államhatáron áthaladó, Bihartól induló 5,3 kilométeres szakasz már kiépült, amely rávezeti a romániai forgalmat a magyarországi M4-es autópályára. Az A3-as kiépítése a Szilágyságban is számos projektben zajlik: Berettyószéplak és Magyarnádas közötti 97 kilométer épül ebben a régióban, amit négy részre osztanak, a projektben alagút is épül a Meszes-hegység alatt.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.