Kiírták a két fővárosba vezető agglomerációs vasútvonal komplex korszerűsítésének tervezésére a közbeszerzési eljárást.
Indul a két legrosszabb állapotban lévő budapesti elővárosi vasútvonal fejlesztése: az uniós közbeszerzési közlönyben megjelent a felhívás a 71-es számú Budapest–Veresegyház–Vác és a 142-es Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vasútvonalak felújításának és kapacitásbővítésének tervezésére − derül ki Vitézy Dávid a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatójának Facebook posztjából.
A nyertes ajánlattevőnek több lépcsőben, ütemezetten kell végigvinnie a teljes tervezési folyamatot: a döntéselőkészítő tanulmányok alapján megszülető döntéseket követően el kell készítenie az engedélyezési, kiviteli terveket és a kapcsolódó dokumentációt.
A fővárosba vezető vasutak közül mostanra már csak ezek maradtak végig egyvágányúak: most kétvágányosra tervezik ezeket, a lajosmizsei vonalat villamosítják, és mindkét vonalon növelik a sebességet.
A BFK irányításával elkészített Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia modellezése alapján a felújítást követően a veresegyházi vonalon az eddigihez képest háromszorosára, a lajosmizsein pedig háromszorosára-négyszeresére nőhet az utasszám.
A korszerűsítés az alábbi előnyökkel jár:
Az alábbi eredmények várhatók a vonalon:
Az építési engedéllyel bíró terveket a BFK 2022 végéig készíti elő európai uniós támogatás felhasználásával.
A 71-es és 142-es vonalak a Nyugati pályaudvarra futnak, esetükben tehát az ide vezető vasúti infrastruktúra fejlesztése szükséges, beleértve magának az állomásnak a felújítását is.
A BFK egy erre vonatkozó projekt előkészítését is megkezdte, és a projekt 2021-ben megkezdődhet. Hosszabb távon a fejpályaudvari korlátok oldására a vasúti stratégia szerint tervezett alagút jelenthet megoldást, hiszen egy átmenő vágányon adott idő alatt négyszer-hatszor annyi vonat tud utast cserélni, mint egy fejpályaudvarin.
A vonalakról, és az azokhoz kapcsolódó fejlesztésekről egy-egy honlapon lehet tájékozódni, ahol kérdőívek is várják az utasokat. A visszajelzéseket megosztják a tervezővel, és figyelembe veszik a tervezés során – derül ki a bejegyzésből.
A SWIETELSKY Vasúttechnika évekkel ezelőtt azzal a céllal indította útjára ösztöndíjprogramját, hogy lehetőséget kínáljon a fiatal mérnökhallgatóknak, hogy az egyetemen megszerzett elméleti tudást valós projektek során kamatoztathassák. A vállalat az eltelt évek tapasztalataira építve idén ősszel újabb lehetőséget kínál a BME hallgatói számára.
Két vármegyét érintő vasúti korszerűsítés mérnöki és műszaki ellenőri feladataira írt ki közbeszerzést az Építési és Közlekedési Minisztérium. A nyertes ajánlattevő a 140. számú vasútvonal, Kiskunfélegyháza- Szeged-Rendező szakaszának modernizációjában vehet részt.