2024.11.24, Vasárnap
Újabb fejlemény az autómentes Városliget projektjében: kiírták a tervezési tendert
Fotók: Vitézy Dávid/ Facebook

Újabb fejlemény az autómentes Városliget projektjében: kiírták a tervezési tendert

magyarepitok.hu, Vitézy Dávid/ Facebook

2022.01.24. 19:30 - Kolinek Nóra

A BFK megrendelésére tavaly év eleje óta zajlik a Városliget autómentesítését szolgáló közlekedési fejlesztések előkészítése.

Hirdetés

Újabb mérföldkő a Városliget autómentesítéséhez: megjelent a Kós Károly sétány autóútból valódi sétánnyá alakításának tervezéséről szóló tender – olvasható Vitézy Dávid, a BFK Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatójának pénteki Facebook bejegyzésében.

A poszt felidézi, hogy több mint hatvan éve született az a döntés, hogy az M3-as autópálya bevezető szakasza a Városliget közepén vezessen keresztül, így Budapest történelmi parkját kettészelő Kós Károly sétányon ma akkora forgalom, mint a Petőfi hídon.

A Városliget megújításával ezen változtatni szükséges – tette hozzá Vitézy Dávid.

A bejegyzés kitér arra, hogy Budapest első számú közparkjának autómentesítése a kormány célja, melyet a Fővárosi Önkormányzat is támogat. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKT) javaslatát elfogadva a kormány ezért 2020 nyarán úgy döntött, hogy a Kós Károly sétányt lezárja az autóforgalom elől, és a Városligetet teljes egészében a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak adja át.

Fotók: Vitézy Dávid/ Facebook

 

Az intézkedéseket az agglomerációs vasútvonalak fejlesztésével párhuzamosan kell megvalósítani

A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa és a kormány döntése alapján BFK megrendelésére tavaly év eleje óta zajlik a Városliget autómentesítését szolgáló közlekedési fejlesztések előkészítése.

A kormányhatározatban rögzített célok és intézkedések az alábbiak:

  • Teljesen autómentessé válik a Városliget, lezárják az autóforgalom elől a Kós Károly sétányt és csúcsidőn kívül az Állatkerti körutat is. A forgalmi korlátozás a trolibuszokat természetesen nem érinti.
  • Teljesen autómentes lesz a város ikonikus történelmi tere, a Hősök tere, mind a Műcsarnok, mind a Szépművészeti Múzeum előtt.
  • Megszűnik a felszíni parkolás a Városligetben (az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve), a célforgalmi parkolási igényeket a Liget Budapest projektben épült, nemrég megnyílt új Dózsa György úti mélygarázs és a tervezett új Mexikói úti P+R látja el.
  • Az M3-as autópálya felől érkező autóforgalom számára összesen 1500 férőhelyes új P+R-parkoló (részben a Kisföldalatti végállomásánál, részben a közúti csomópontban, annak átépítésével) épülhet az M3 autópálya-bevezető – Hungária gyűrű – Mexikói út csomópontjában, a Mexikói úti Kisföldalatti-végállomásnál.
  • Új közúti- és villamosfelüljáró tervezését kezdte meg 2021-ben a BFK a Nagy Lajos király útja és a Szegedi út vonalában, a váci vasútvonal és Rákosrendező fölött. Az új felüljáró összeköti Zuglót Angyalfölddel. Az új villamoskapcsolat pedig a 3-as villamos-körgyűrű folytatását jelenti majd Angyalföld felé. A Rákosrendező déli végén tervezett közúti híd villamossal, kerékpársávokkal, járdákkal fogja összekötni a két városrészt, segítve a közlekedésüket, és tehermentesítve a Hungária körutat.

Az M3-as autópályán a térségbe érkező autók számának csökkentésére és első lépésben a forgalomnövekedés megállítására természetesen ezek az intézkedések önmagukban nem elégségesek.

Ezért az északkeleti régió vasútvonalainak (veresegyházi, hatvani vonal, gödöllői hév) fejlesztésével, az agglomerációs megállókban és állomásokban létesülő P+R-parkolókkal együtt kell ezeket az intézkedéseket megvalósítani. A felsorolt fejlesztéseken a BFK jelenleg is dolgozik a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia keretében – tette hozzá végül a vezérigazgató.

 

VasútfejlesztésBudapest Fejlesztési Központ (BFK)BudapestVárosligetfővárosútépítésagglomerációvasútfejlesztés

Hírlevél

Hirdetés