KÖZGÉP  Zrt. - „Drámai végkifejlet”
hvg.hu

KÖZGÉP Zrt. - „Drámai végkifejlet”

magyarepitok.hu

2018.02.06. 18:01

Az elmúlt hetekben csak úgy sorozták szerkesztőségünket a Közgép Zrt. által hónapok óta ki nem fizetett számlák vélt károsultjainak a panaszai. A vélt károsultak 30 és 100 milliós nagyságú elmaradt kifizetésekről panaszkodtak, de volt, aki több százezer eurót vár a hajdan jelentős vállalattól. Ne értse félre senki, ezek a hatalmas ki nem fizetett összegek sok-sok kisvállalkozást taszítanak a csőd szélére ezekben a napokban az egyébként a reneszánszát élő hazai építőiparban!

Hirdetés

Napra pontosan három évvel a G-napként emlegetett alantas Simicska produkció után, újra az építőipar alapvető érdekei miatt vagyunk kénytelenek nagyobb lélegzetvételű anyagban foglalkozni a Közgép Zrt.-vel, amely vállalat a HVG mai fogalmazásával élve a „drámai végkifejlet” felé vette az irányt.

A mélyépítő nagyvállalat lapunkban több alkalommal is érvénytelen ajánlatai és a közbeszerzésből történő kizárása miatt szerepelt. Most úgy tűnik, a hosszú távú érdekekkel nem törődő stratégiája még durvább fokozatra váltott. Szerkesztőségünkbe beérkezett egybehangzó információk szerint a Simicska Lajos tulajdonában levő vállalat több alvállalkozójának is jelentős, sok tízmillió forintos lejárt tartozással okoz komoly gondokat.


Az Altis Trans hiába várja a garanciális ellenértéket

A felmerült problémákra ad példát az Altis Trans Kft. esete, melynek az M4-es autópálya félbehagyott projektje kapcsán nem fizette ki a generálkivitelező Közgép Zrt. a garanciális ellenértéket. Ezt az összeget a projekt teljesüléséig szokták visszatartani, ám a projekt külső okból történő felfüggesztése esetén ez törvényesen megilleti az alvállalkozót. A cég lapunknak nyilatkozó vezetője, Bárdos Csaba elmondta, ezt a 21 millió forintot már 2015 áprilisában, a munkák végleges beszüntetése után meg kellett volna kapniuk a Közgéptől, ám egy fillért sem láttak belőle, a máig zajló telefonos egyeztetések ellenére sem. (Sajtóinformáció alapján a KÖZGÉP Zrt a NIF-től 45 milliárd forint fájdalompénzt kapott.)

A Közgéppel egyébként régi munkakapcsolatban lévő Altis Trans összességében 1,1 milliárdos szerződést kötött a munkára, aminek egyharmadát végezte el. A mélyépítő cég értelemszerűen lekötötte a kapacitását, a bevételeit erre építette volna a 2016-os évben, ám a projekt leállítása miatt sokáig semmilyen bevétele nem volt. Ennek komoly következményei voltak. A kapacitásaik ugyanis le voltak kötve előre, bevételük mégsem volt, így jelentős leépítéseket kellett végrehajtaniuk: a 45 munkavállalójukból alig maradt tíz fő 2016 végére.


Az sem biztos, hogy a Közgépnek csak ennyit sikerült kiharcolnia?

Az ügyben tavaly fordulatot hozott, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt. felé beadott kérvénye alapján a Közgép követelései elismertté váltak. Ennek eredményeként az Altis Trans vezetőjével aláírattak a végteljesítési igazolásokat. Az ezek alapján a Közgép által az Altis Trans felé kifizetendő összeget Bárdos Csaba túlzottan alacsonynak tartja. Amikor azonban ezt számon kérte a Közgépen, a vállalat arra hivatkozott, hogy a NIF sem számolta el feléjük azt az összeget, amit az Altis Trans kért volna. Bárdos Csaba ugyanakkor ebben kételkedik.

Ezt a vélekedését meg is indokolta: „Amikor a NAV nálunk járva megvizsgálata a követelések jogosságát, elég pontosan össze kellett raknunk az anyagokat. Egy három hónapos vizsgálatban 664 oldalas jegyzőkönyvet készített a NAV csak a mi cégünknél. Ezután pedig a Közbeszerzési hatóság és a Központi Ellenőrzési Hivatal is kiszállt egy-egy vizsgálatra.” Bárdos Csaba úgy fogalmazott, az is előfordulhat, hogy a Közgép valójában egy nagyobb összeget tudott érvényesíteni a NIF felé, mint amit végül kifizetett az ő cégének. Ennek alátámasztásához azonban ismernie kellene a NIF és a Közgép között történt elszámolások részleteit, ebbe viszont nem lát bele.

Az Altis Transnak összességében mintegy 400 millió forintot sikerült megkapnia az eredetileg 1,1 milliárd forintos szerződéssel bíró, ám félbeszakított projekt kapcsán. A számok nyelvén ez úgy néz ki, hogy a cég a 2015-ös 815 milliós árbevétele 2016-ban 64 millióra csökkent, ezzel 35 milliós üzemi veszteséget produkálva. Ez más néven: drámai!


Hasonló történetek más projekteknél

Lapunk információi szerint a Közgép egy másik volt alvállalkozója hasonló cipőben jár. A nagymúltú mélyépítő vállalat ez esetben is a garanciális összeget tartja vissza, miközben nem engedi a visszatartást bankgaranciával kiváltani. Ez jelentős, több tízmillió forintos készpénz kiesést okoz a vállalatnak, melynek vezetése kérte, hogy a ne nevesítsük az összeállításunkban. Ellentétben az Altis Transszal ez a történet nem az M4-es autópálya félbehagyott szakaszához kötődik, hanem egy teljesen más projekthez.

A magyarepitok.hu más forrásokból is úgy értesült, a Közgép más-más projektek kapcsán további cégeknek is tartozik. Egyik informátorunk szerint ez arra utalhat, hogy a cég bevételek híján egy felszámolás előtti stratégiát épített ki, melynek része ezen pénzek visszatartása. Ez a jogszerűtlen taktika ugyanakkor nagyon komoly likviditási problémákat okoz a Közgépnek bedolgozó alvállalkozóknak.

 

A sebtében összeállított cikkünkben igazán három panasszal foglalkoztunk, de csak a megkeresések alapján további tucatnyi cég jelentős panaszát lehetne még felsorolni a Közgép Zrt. kapcsán. 

A cikkben szereplő állítások véleményezése érdekében, illetve azért, hogy megpróbáljuk megnyugtatni a ki nem fizetett alvállalkozókat, levélben fordultunk a Közgép Zrt.-hez.

"Tisztelt Cégvezető!

www.magyarepitok.hu - az építőipart támogató hírportálként több forrásból is olyan információt kaptunk, miszerint a Közgép Építő és Fémszerkezetgyártó Zrt.-nek több szerződött partnere felé is lejárt tartozása áll fent. Ezen értesüléseink alapján egy összeállításban szeretnénk utánajárni, hogy valóban fennáll-e ez a probléma az Önök véleménye alapján is.

Azt kérjük, hogy ehhez a készülő riporthoz legyenek kedvesek segítséget adni. Ezt a segítséget az alábbi kérdések megválaszolása által tudjuk megkapni:

- Vannak-e lejárt tartozásaik a nyilvántartásuk szerint a beszállítóik és alvállalkozóik irányába?
- Ha van lejárt szállítói tartozásuk, mi az akadálya, hogy nem egyenlítik ki a lejárt tartozásokat?
- Ha van lejárt szállítói tartozásuk, hány partnerüknek és mekkora összeggel tartoznak?
- Ha van lejárt szállítói tartozásuk, mikor és milyen ütemezésben kívánják ezeket a tartozásokat kiegyenlíteni?
- Ha van lejárt szállítói tartozásuk, kívánnak-e a közeljövőben jogi védelmet kérni?

Az egyre szaporodó bejelentések alapján a riportunkat a jövő hét során kívánjuk leközölni, így kérjük, hogy 2018. február 06-án délig legyenek kedvesek a válaszaikat elküldeni számunkra a szerkeszto@regon.hu címre!

Üdvözlettel,

Oltyán József
www.magyarepitok.hu alapítója

Látva ezt a részben már kialakult, javarészben pedig ezekben a hetekben kialakuló drámát a társaság körül elgondolkodtató, hogy egy felelős tulajdonos, miközben köztudott, hogy jelentős vagyona van, hogyan tűrheti, hogy sok éve kitartó munkatársai menjenek tönkre... Ki és mikor fog végre fellépni a törvény erejével az ellen, hogy ne éljen meg az ország még egy Vegyépszer egy SZEVIÉP drámát?

Oltyán József

 

Közgép