2019.07.20, Szombat
„Az útépítésben az innovációé a jövő”
fotó: Dernovics Tamás / magyarepitok.hu

„Az útépítésben az innovációé a jövő”

magyarepitok.hu

2017.06.02. 12:26 - Antal Zsófia

Az építőipar tavalyi nehéz éve után idén robbanás tapasztalható a gyorsforgalmi útépítésben. A piacvezető Duna Aszfalt Kft. ügyvezetőjét, Tóth Lászlót kérdeztük arról, milyen eszközökkel vészelték át az elmúlt időszakot, és hogy látja most az ágazat jövőjét.

Hirdetés

Valóban szűkös évet hagyott maga mögött az iparág: miután a Környezet és Energia Operatív Program forrásai az előző uniós költségvetési időszakban, 2015 végéig lezárásra kerültek, a 2016-os évben pénzügyi űr keletkezett – foglalta össze Tóth László. „A legnagyobb visszaesés ráadásul épp a cégünkhöz hasonló mélyépítő vállalkozások termelésében jelentkezett” – tette hozzá. Míg éves szinten az épületek termelésében csak körülbelül 4 százalékos, addig az egyéb építmények esetén 33 százalékos volt a mérséklődés. A Duna csoport árbevétele az előző évi eredmény egyharmadára esett vissza.

„Az alacsonyabb teljesítmény ugyanakkor várható volt, s mi igyekeztünk rá felkészülni.” Az ügyvezető elmondása szerint már a 2009-es gazdasági válság időszakában is a jövőre fókuszáltak, s míg más cégeknél sorozatosak voltak a leépítések, ők a legjobb gárdából válogatva új embereket vettek fel. „2009-ben és 2016-ban is távol akartuk tartani magunkat a leépítésektől, ezért a tartalékokból finanszíroztuk, amit lehetett. A tartalékolás megjelent tulajdonosi elkötelezettségként is: a 2015 után kifizethető osztalék terhére jelentős céltartalékot képeztünk, amelynek felszabadításával addig várunk, amíg megrendelési állományunkból nem látjuk a további működés biztonságát.”

 

Nem féltek kreatívan fejleszteni

A vállalat javarészt valóban a korábbi eredmények terhére tehette meg mindezt, de ebben óriási segítséget nyújtott nekik a saját fejlesztésű vállalatirányítási rendszer, amely a céges kontrollingon túl áll rendelkezésre a Duna Aszfaltnál. „Minden céges folyamat nyomon követhető és kielemezhető a segítségével, ezáltal hatékonyabbá válik a cég irányítása és szervezése. Rengeteg információt biztosít nekünk arról, hogy mely területekbe kell befektetnünk a jövőben, s mit kell fejlesztenünk” – ismertette a Duna Aszfalt ügyvezetője, aki maga is tevékeny szerepet vállalt a fontos informatikai fejlesztés létrejöttében.

„A jelen piaci körülmények azon vállalatoknak biztosítanak előnyt, melyek megfelelő hangsúlyt helyeznek az innovációra, kreativitásra. Olyan infrastruktúrát kell létrehozni, mely a tudásmenedzsment eszközeivel a folyamatos tanulást és fejlődést ösztönzi, nemcsak egyéni, hanem a vállalat szervezeti szintjein is” – véli Tóth László.

 

Az idei évtől az egész iparág felemelkedőben van

2017-tel kapcsolatban azonban az ügyvezető már nem csak a cég pénzügyi és humán-erőforrásbeli tartalékai, valamint IT fejlesztései miatt bizakodó, erre a folyamatban lévő projektek is mindenképpen indokot adnak. Az új hétéves ciklushoz tartozó Terület- és Településfejlesztési Operatív Program projektjei az előkészítési fázisban járnak. A konkrét pályáztatás 2016 végén kezdődött el, a szerződések megkötése után a kivitelezések idén indulnak.

„Jelenleg a legfontosabb projektjeink a Hódúttal együtt az M44 gyorsforgalmi úthoz, az Euroaszfalttal az M4 gyorsforgalmi úthoz, a Hódúttal, a Colassal és a Strabaggal az M35-ös autópályához, az A-Híddal és a Hódúttal pedig az M4-es autópályához köthetők. Ugyanakkor ezek mellett is számos kisebb munkánk kezdődik rövidesen.”

 

Már a beruházók is támogatják az újításokat

Az ügyvezető kiemelten pozitív fejleménynek tartja, hogy az iparágban eddig csak vállalati szinten megfigyelhető innováció már a beruházók részéről is megmutatkozik. Példaként a Zalaegerszegen épülő tesztpályát említi, mely nem csak a hagyományos járműdinamikai tesztek elvégzésére, hanem az önvezető és az elektromos járművek tesztelésére is alkalmas lesz. A közel 260 hektáros területen létrejövő pályarendszerhez hasonló 500 kilométeres körzeten belül nem található.

Ehhez kapcsolódik az R76-os út építése is, amely ősztől okosútként épül majd meg az M7-es autópálya és Zalaegerszeg között. Az útszakasz adatokat gyűjt a forgalomról, és továbbítja azokat az ott közlekedő intelligens járműveknek. „Örömmel üdvözöljük, hogy a nagyberuházások szintjén is terjed az álláspont, miszerint az innovációt mindenképp integrálni kell az útépítésbe” – emelte ki Tóth László.

Antal Zsófia

Duna Aszfalt Kft.Aktuálisinterjú

Hírlevél

Hirdetés

Hirdetés