Folytatjuk az M3-as metró felújításához kapcsolódó minőségellenőrzésekről szóló témánkat. Ezúttal az elektromos munkák, a biztosító berendezések és távközlési rendszerek méréseiről, végezetül visszatérve az építőmérnöki feladatokra, az alagúti vízszigetelések vizsgálatairól adunk részletesebb képet.
Nemrég megjelent szakértői cikkünkben a felújítás alatt lévő M3-as metró alagúti munkálatainak minőségellenőrzési vizsgálatait, valamint az MMT, vagyis a Minőségbiztosítási- és Mintavételi Terv mibenlétét ismertettük. Most az elektromos munkák, a gyengeáramú távközlési rendszerek, valamint a biztosítóberendezések felülvizsgálatát mutatjuk be. Az információk összegyűjtésében ezúttal is Ludvigh Eszter okleveles közlekedésépítő-mérnök, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. technológusa, a projekt minőségbiztosítási vezetője volt segítségünkre.
Az M3-as metró alagútjában történő rekonstrukció egy rendkívül összetett munka, amely során számos műszaki terület érintett. Emiatt más és más jellegű vizsgálatok, mérések szükségesek.
Elektromos munkák esetén ilyen például a kábelek és szekrények szigetelés ellenállás mérése, de ilyenek az érintésvédelmi mérések, a földelési ellenállás mérés, a 3. sínek dilatációs átkötéseinél az átmeneti ellenállás mérése, vagy éppenséggel az új világítás fényerősségének ellenőrzése. A falra rögzített lámpatestek, és a kábeltartó szerkezetek rögzítését kihúzó vizsgálattal tesztelik.
A metró egyik legfontosabb eleme a földelési rendszer, amely kialakítása egybefüggő egyenpotenciál hálózattal (EPH) történik, amelyre minden fémes objektumot bevizsgáltan lehet bekötni.
Mint azt korábbi cikkünkben említettük: minden vasútépítési munka során szükség van technológiai laboratóriumra. Az elektromos vizsgálatok tekintetében sincs ez másképp, ebben az esetben a Veiki-VNL Kft. működött közre, például a kitérőkbe épülő szigetelőgyűrűk villamos szilárdsági vizsgálataival vagy a kábeltartó rendszerek tűzállósági ellenőrzésével.
A biztosítóberendezés ellenőrzése is sokféle módon történik. Az egyenáramú vontatás miatt a pálya megfelelő ballasztellenállása a biztosítóberendezés működése érdekében elsődleges. A kábelek szigetelésellenállás- és földfüggetlenségi mérése elengedhetetlen feltétele az átadásoknak. A berendezések felújítása egyrészt külső téren történik. Például
A belső téri (forgalomirányító központból levezényelt) feladatok elsődlegesen a logikai függőségi vizsgálatokat vonják maguk után, pl. engedélyezett menetek megléte, tiltott menetek kizárása, önműködő jelzőüzem helyes működése. Az M3-as metró felújítás egyik fő feladata a Domino rendszerre tipizált egységek felújítása, ami tesztüzemelés után kerül végleges helyére, üzembe.
A fent felsoroltakon túl a gyengeáramú távközlési rendszerekhez is végeznek kábelméréseket, érintésvédelmi ellenőrzést. Ezen kívül az utazóközönség által használt berendezések, így a hangos- és vizuális utastájékoztatás tesztjeit is el kell végezni. Előbbinél akusztikai mérés történik, ami beszédérthetőséget jelent. Utóbbi esetben azt tesztelik, hogy a megfelelő táblán a megfelelő információ jelenik-e meg. Fontos még a szünetmentes megtáplálások vizsgálata, vagy a váratlan események utáni rendszer feléledés megfelelőségének elemzése, valamint adatmentés ellenőrzés is történik.
Az M3 metró teljesen megújuló tűzjelző rendszerét, amely a közlekedés meglétének elengedhetetlen feltétele, a szakemberek a katasztrófavédelemmel közösen végzik, és végül hatósági engedély alapján érkezik meg rá a használatba vételi engedély.
Az M3-as metró felújításának lényeges munkarésze az alagút falazat szigetelése. Ennek során törekedni kell az évtizedek alatt kialakult vízbetörések megszüntetésére, az alagútba jutó vizek kizárására. A falazat javítása jellemzően injektálások formájában történik.
Ennek minőségellenőrzése kevésbé jól számszerűsíthető, mint a már említett egyéb ellenőrzések, hiszen maga a bekerülő anyag mennyisége vagy az injektálás alatt elért nyomás még önmagában nem ad egzakt információt a fal mögött lévő ismeretlen méretű üregről.
Ezért itt kifejezetten fontos dokumentálási mód a szemrevételezéskor készített fénykép. Így a vízbejutás helyéről alapállapotban készített fotó, majd az injektálás, javítás utáni jó minőségű, színes fénykép készítése meghatározó része a minősítő dokumentációnak.
Fényképet más egyéb esetben is használnak a minőségbiztosítás folyamat során, például a felszíni munkák kapcsán az építési naplóban kért takarási engedélyt is fotókkal támasztják alá, illetve vizsgálatokat, méréseket is dokumentálnak fényképekkel.
Az infrastruktúrát és az állomásokat is érintő felújításnak köszönhetően 2023 tavaszán szinte egy új metróvonalat kaptak vissza a budapestiek és a fővárosba látogatók a SWIETELSKY Építő Kft., a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. és a STRABAG kivitelezésében.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.