2024.12.03, Kedd
A tervezett ütemben zajlik a saruk cseréje a Kőröshegyi völgyhídon - FOTÓK
Fotók: magyarepitok.hu

A tervezett ütemben zajlik a saruk cseréje a Kőröshegyi völgyhídon - FOTÓK

magyarepitok.hu

2024.09.06. 12:46 - Bíró Beáta

Most először történik sarucsere Közép-Európa legnagyobb viaduktján.  

Hirdetés

Szeptember 2-án kezdték el a saruk cseréjét a Kőröshegyi völgyhídon, az M7-es autópályán. Magyarország leghosszabb hídját, és Közép-Európa legnagyobb viaduktját 2007 augusztusában adták át a forgalomnak. Az elmúlt 17 évben nem volt szükség hasonló beavatkozásra, most először cserélnek sarukat ezen a hídszerkezeten. Mint azt az MKIF (Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.) augusztus 26-i közleményben is hangsúlyozta: a saruk cseréje előre tervezett munkálat, a híd biztonságos, jó állapotban van.

A nagy precizitást igénylő munkafolyamat csak forgalomtól elzárt hídon történhet, ezért tervezetten két hétre lezárták a műtárgyat, a forgalmat elterelik.

A híd szerkezetét ugyanis pár centiméterre el kell emelni a pillérektől: vagyis gyakorlatilag kiemelik a helyéről a hidat.

Stábunk lehetőséget kapott arra, hogy fotókat készítsen a meglehetősen ritkán előforduló eseményen, a munkafolyamat részleteiről, jelentőségéről pedig az MKIF kommunikációs igazgatósága tájékoztatta lapunkat.

 

A képre kattintva galéria nyílik 

 

A híd biztonságos, ez tulajdonképpen egy karbantartás

Az évenkénti hídvizsgálatokból és a félévente tartandó hídszemlékből, valamint a tavaszi próbaemelések eredményéből derült ki, hogy a hídon található 38 saruból 3 elhasználódott, szükségessé vált ezek cseréje.

A javítás célja, hogy az esetlegesen felmerülő elhasználódások a későbbiekben ne okozhassanak problémát. A híd folyamatosan ki van téve a hatalmas terhelésnek, így az ilyen karbantartási munkálatok elengedhetetlenek. A sarucsere évtizedekre garantálja a híd biztonságos működését, stabilitását.

 

 

A saruk a híd speciális elemei

A saruk lehetővé teszik a hídszerkezet szabályozott mozgását, biztosítva ezzel a híd stabilitását. Ezek egyenként 4500 tonna súlyt tartanak, amikor a helyükön vannak. Méretük darabonként 2x2x0,35 méter, súlyuk pedig csaknem 10 tonna.

Az új saruk a régiekkel hasonló paraméterekkel rendelkeznek: méretben technológiában és teherbírásban is megegyeznek a cserélendő sarukkal. A cserét megelőző vizsgálatok alapján ugyanis nem indokolt erősebb saruk beépítése – közölte az MKIF.

 

 

Precíz technológiát alkalmaznak

A munkafolyamatban összesen 18 hidraulikus emelő, mintegy 10 ezer tonna emelő kapacitással dolgozik egyidőben, egymással szinkronban, milliméteres pontossággal. A pontos lépések minden egyes sarucserénél a következő sorrendben zajlanak:

  • először az emelők egymással szinkronban dolgozva megemelik a híd szerkezetét néhány centiméterre,   
  • ezután eltávolítják a régi sarut,
  • e felületek tisztítása és ellenőrzése után
  • mintegy 70-80 méter magasba emelik az új saruszerkezetet, majd
  • pozícionálást követően beillesztik azt.
  • Az új sarut terheléses vizsgálatnak vetik alá,
  • végül hegesztési munkákat végeznek, amennyiben szükséges.

 

 

Más, párhuzamos munkák is zajlanak

De ez még nem minden: a saruk cseréjével egy időben pályazár mellett a teljes keresztmetszetben - 4 helyen - felújítják a dilatációs elemek korrózió elleni bevonatait is. És ha már nincs forgalom a hídon, minden olyan egyéb feladatot, felújítást is elvégez az MKIF Zrt., amit csak lehet.

A lezárt szakaszon aszfaltozás- és padkajavítás is zajlik, így is meggyorsítva a pálya szintrehozási munkálatait. A társaság munkatársai az amúgy máskor forgalomkorlátozással járó, szalagkorlát- és fényterelő háló javításokat is elvégzik az érintett szakaszon.

 

 

A Kőröshegyi völgyhídon az MKIF továbbra is elvégzi félévente a hídszemlét, évenként a hídvizsgálatot, tíz évenként pedig úgynevezett geodéziai ellenőrzést tart. Külön technológia a híd az évenkénti ellenőrzéshez nem szükséges. A tavaly indult szintrehozás során 2025-ig nemcsak a tönkrement burkolatokat cserélik a gyorsforgalmi utakon országszerte 538 km-en, de mintegy 200 hidat és felüljárót is megújítják, köztük több nagyhidat is, így a Kőröshegyi völgyhidat.

 

 

Komoly előkészületek előzték meg a munkát

A teljes csere technológiáját, munkafolyamatát előzetes koordinációs egyeztetéseken tervezték meg a szakemberek. Amennyiben a munkafolyamatok kivitelezése a tervezettől eltér, úgy folyamatos egyeztetésekkel korrigál az MKIF Zrt. a megvalósítási terven. A tájékoztatás szerint azonban eddig minden az időtervek szerint alakul.

A Kőröshegyi völgyhídnál a tervezett felújítások a saruk cseréjével befejeződnek (de máshol, pl. a Pentele híd a híd saruinak cseréje is szeptemberben kezdődik majd), a korrózióvédelmi munkák pedig folyamatban vannak az M7-es völgyhidjánál, a zárás ideje alatt.

 

 

A hídlezárás idején a Budapest felől érkezőknek Zamárdi felső/Siófok nyugat csomópontban kell elhagyniuk a pályát és Balatonszárszónál térhetnek vissza. Az országhatár felől közlekedőknek Balatonszárszó csomópontban kell elhagyniuk a pályát, és Zamárdi felső/Siófok nyugatnál térhetnek újra a pályára.

Galéria

Mi épül?MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.M7-es autópályavölgyhídhídfelújításgyorsforgalmi utak

Hírlevél

Hirdetés