Most először történik sarucsere Közép-Európa legnagyobb viaduktján.
Szeptember 2-án kezdték el a saruk cseréjét a Kőröshegyi völgyhídon, az M7-es autópályán. Magyarország leghosszabb hídját, és Közép-Európa legnagyobb viaduktját 2007 augusztusában adták át a forgalomnak. Az elmúlt 17 évben nem volt szükség hasonló beavatkozásra, most először cserélnek sarukat ezen a hídszerkezeten. Mint azt az MKIF (Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.) augusztus 26-i közleményben is hangsúlyozta: a saruk cseréje előre tervezett munkálat, a híd biztonságos, jó állapotban van.
A nagy precizitást igénylő munkafolyamat csak forgalomtól elzárt hídon történhet, ezért tervezetten két hétre lezárták a műtárgyat, a forgalmat elterelik.
A híd szerkezetét ugyanis pár centiméterre el kell emelni a pillérektől: vagyis gyakorlatilag kiemelik a helyéről a hidat.
Stábunk lehetőséget kapott arra, hogy fotókat készítsen a meglehetősen ritkán előforduló eseményen, a munkafolyamat részleteiről, jelentőségéről pedig az MKIF kommunikációs igazgatósága tájékoztatta lapunkat.
Az évenkénti hídvizsgálatokból és a félévente tartandó hídszemlékből, valamint a tavaszi próbaemelések eredményéből derült ki, hogy a hídon található 38 saruból 3 elhasználódott, szükségessé vált ezek cseréje.
A javítás célja, hogy az esetlegesen felmerülő elhasználódások a későbbiekben ne okozhassanak problémát. A híd folyamatosan ki van téve a hatalmas terhelésnek, így az ilyen karbantartási munkálatok elengedhetetlenek. A sarucsere évtizedekre garantálja a híd biztonságos működését, stabilitását.
A saruk lehetővé teszik a hídszerkezet szabályozott mozgását, biztosítva ezzel a híd stabilitását. Ezek egyenként 4500 tonna súlyt tartanak, amikor a helyükön vannak. Méretük darabonként 2x2x0,35 méter, súlyuk pedig csaknem 10 tonna.
Az új saruk a régiekkel hasonló paraméterekkel rendelkeznek: méretben technológiában és teherbírásban is megegyeznek a cserélendő sarukkal. A cserét megelőző vizsgálatok alapján ugyanis nem indokolt erősebb saruk beépítése – közölte az MKIF.
A munkafolyamatban összesen 18 hidraulikus emelő, mintegy 10 ezer tonna emelő kapacitással dolgozik egyidőben, egymással szinkronban, milliméteres pontossággal. A pontos lépések minden egyes sarucserénél a következő sorrendben zajlanak:
De ez még nem minden: a saruk cseréjével egy időben pályazár mellett a teljes keresztmetszetben - 4 helyen - felújítják a dilatációs elemek korrózió elleni bevonatait is. És ha már nincs forgalom a hídon, minden olyan egyéb feladatot, felújítást is elvégez az MKIF Zrt., amit csak lehet.
A lezárt szakaszon aszfaltozás- és padkajavítás is zajlik, így is meggyorsítva a pálya szintrehozási munkálatait. A társaság munkatársai az amúgy máskor forgalomkorlátozással járó, szalagkorlát- és fényterelő háló javításokat is elvégzik az érintett szakaszon.
A Kőröshegyi völgyhídon az MKIF továbbra is elvégzi félévente a hídszemlét, évenként a hídvizsgálatot, tíz évenként pedig úgynevezett geodéziai ellenőrzést tart. Külön technológia a híd az évenkénti ellenőrzéshez nem szükséges. A tavaly indult szintrehozás során 2025-ig nemcsak a tönkrement burkolatokat cserélik a gyorsforgalmi utakon országszerte 538 km-en, de mintegy 200 hidat és felüljárót is megújítják, köztük több nagyhidat is, így a Kőröshegyi völgyhidat.
A teljes csere technológiáját, munkafolyamatát előzetes koordinációs egyeztetéseken tervezték meg a szakemberek. Amennyiben a munkafolyamatok kivitelezése a tervezettől eltér, úgy folyamatos egyeztetésekkel korrigál az MKIF Zrt. a megvalósítási terven. A tájékoztatás szerint azonban eddig minden az időtervek szerint alakul.
A Kőröshegyi völgyhídnál a tervezett felújítások a saruk cseréjével befejeződnek (de máshol, pl. a Pentele híd a híd saruinak cseréje is szeptemberben kezdődik majd), a korrózióvédelmi munkák pedig folyamatban vannak az M7-es völgyhidjánál, a zárás ideje alatt.
A hídlezárás idején a Budapest felől érkezőknek Zamárdi felső/Siófok nyugat csomópontban kell elhagyniuk a pályát és Balatonszárszónál térhetnek vissza. Az országhatár felől közlekedőknek Balatonszárszó csomópontban kell elhagyniuk a pályát, és Zamárdi felső/Siófok nyugatnál térhetnek újra a pályára.
Hét emeletes lakópark beruházása rajtol el az év végén.
Környezetbarát gyárral erősít a német ZF Chassis Modules, a Market építette fel a komplexumot.