A román konzorcium öt év alatt a pályaszakasz kevesebb mint 40 százalékát építette meg; a projekt kudarca évekkel eltolhatja a Kolozsvár-Marosvásárhely gyorsforgalmi folyosó megszületését.
Nem először kapunk ilyen hírt a szomszédból: Romániában felbontják a szerződést az észak-erdélyi A3-as autópálya Aranyosgyéres-Maroskece szakaszának építőjével. A hírt Catalin Drula szállításügyi miniszter jelentette be közösségi oldalán, lapunk pedig legutóbb ebben a cikkben írt a romániai autópályaépítésben sajnos nem ritka jelenség okairól.
A hír azért jelent komoly érvágást a román útfejlesztésekben, mert a projekt csúszása évekre visszavetheti a Kolozsvár és Marosvásárhely közötti gyorsforgalmi kapcsolat megszületését. A két város közötti közel 120 kilométeres közlekedési folyosó már önmagában komoly előrelépést jelentene a térségnek, függetlenül az észak-erdélyi autópálya többi szakaszától.
A Kolozsvárt elkerülő 62 kilométeres szakasz Magyarnádas és Aranyosgyéres között már elkészült. Az Aranyosgyérestől Marosvásárhelyig tartó 56 kilométeren pedig korábban (két szakaszon) már elkészült a Maroskece és a Marosvásárhely közeli Nyárádtő közötti 31,6 kilométer. A most zátonyra futott Aranyosgyéres-Maroskece szakasz mindezek miatt nagyon fog hiányozni az elkövetkező években,
mert ha a terv szerint megépült volna a 15,6 kilométer, akkor ma már egy közel 110 kilométeres egybefüggő autópálya gyorsítaná az erdélyi közlekedést.
A mostani szerződésbontásról beszámoló tárcavezető szavaiból kiderült, elfogyott a türelem a Straco Group által vezetett román konzorcium iránt, amely öt év alatt a pályaszakasz kevesebb mint 40 százalékát építette meg, és az elmúlt öt hónapban csak egy százalékot haladt a munkával. A miniszter felidézte: a pályaépítő ellen csődeljárás indult, és a cég nem fizette ki az alvállalkozóit. Hozzátette: a román állam képviselői hosszú ideig keresték a megoldást, hogy elkerüljék a szerződésbontást, de most betelt a pohár.
A miniszter úgy vélte:
a Straco Grouppal kötött szerződés is arra int, hogy le kell vonni a következtetéseket a gyanúsan olcsó ajánlatok kérdésében.
Megemlítette: a konzorcium úgy nyerte el a 15,7 kilométeres, 620 millió lej (46,5 milliárd forint) értékűre becsült pályaszakasz megépítésének a jogát, hogy 280 millió lejes (21 milliárd forint) ajánlatot tett.
Lapunk a miniszter által kihangsúlyozott jelenségre már többször is felhívta a figyelmet, rámutatva arra, hogy a piaci árnál drasztikusan olcsóbb árajánlatok valójában komoly kockázatot jelentenek, akár Romániában, akár hazánkban jelennek meg.
A romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) a bejelentés után közölte: értesítette a céget a szerződésbontásról, mely 14 napon belül válik hatályossá. A CNAIR bejelentette: hamarosan elkészíti a hátralévő munkálatok megpályáztatásának a dokumentációját.
A román állam 2003-ban döntött arról, hogy megépíti a Borstól Brassóig vezető 415 kilométeres észak-erdélyi (A3-as) autópályát. A pályaépítést nemzetbiztonsági okokra hivatkozva a kormány kivonta a közbeszerzési törvény hatálya alól, és versenytárgyalás nélkül bízta meg az amerikai Bechtel társaságot a feladat elvégzésével. 2013-ig - amikor szerződést bontott a Bechtellel - csak a Kolozsvár mellett elhaladó 52 kilométeres szakaszt adták át.
Később a román állam EU-finanszírozást szerzett az észak-erdélyi pályára is, és a gyorsforgalmi út rövidebb szakaszaira keresett építőket. Jelenleg a pályából mintegy 98 kilométer használható. A különböző tervezési, fejlesztési szakaszban járó észak-erdélyi szakaszok helyzetéről legutóbb ebben a cikkünkben adtunk összegzést.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.