Végéhez érkezett a középső hídszerkezet bontása, és öt új elem is beemelésre kész a Déli összekötő vasúti hídon, amely a Duna Aszfalt kivitelezésében születik újjá.
Zavartalan a forgalom Budapesten a Déli összekötő vasúti hídon, eközben már elbontásra került a középső hídszerkezet – értesült lapunk a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-től.
Az 510 méter hosszúságú híd korszerűsítése és bővítése a NIF beruházásában, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) együttműködésében valósul meg, a generálkivitelezést a Duna Aszfalt Zrt. végzi. Az engedélyezési terveket a Főmterv Zrt., az MSC Kft. és a Speciálterv Kft. mint társtervezők készítették, míg a kiviteli terveket a Főmterv Zrt. és a Kontúr Csoport Kft. A cölöpalapozási feladatokat a HBM Soletanche Bachy Kft. látta el.
A Déli összekötő vasúti híd bővítése és korszerűsítése a Déli Körvasút fejlesztésének egyik kulcseleme: a munkák révén nemcsak a régi, rossz állapotú vasúti hidakat cserélik ki, hanem kettőről három vágányosra bővül a körvasút.
A három közül elsőként épülő, északi hídszerkezet utolsó eleme 2021. február 21-én került beemelésre, a forgalom felvétele 2021. április 25-én történt. Ezzel közel hetven év után először új vasúti vágányon nyílt átkelési lehetőség a Duna felett.
Jelenleg a régi, immár középső hídszerkezet bontása zajlik. Ez a munkafolyamat már az északi hídszerkezet forgalomba helyezése előtt megkezdődött, mostanra a végéhez közeledik.
A bontási munkafolyamat az építés során már megismert emelőszerkezetek és úszódaruk segítségével történt. Az emelőszerkezet segítségével eresztették le a fő bontási egységeket, melyeket a bárkán való kisebb egységekre vágást követően vízi úton elszállítanak, illetve egy részüket már elszállították. A pillérek fölötti részek bontásában a HEBO Lift-8 úszódaru játszott főszerepet.
A bontási munkálatok mellett folyamatosan zajlik az új hídszerkezet fogadásához az alépítmények átalakítása és az acélszerkezetű elemek szerelése, festése, bárkára helyezése. Már öt darab, egyenként 80 méter hosszú úsztatási egység áll készen a beemelésre, ebből három már a helyszínen várakozik, kettő még a csepeli szerelőterület előtt áll a Dunán. Az emelés tervezetten augusztus hónap folyamán megkezdhető.
A NIF beszámolója arra is kitért, hogy a fejlesztés érdekében a híd építésén túl folyamatban van az ETCS L2 rendszer megvalósítása – melynek következtében a menetrend nagyobb biztonsággal lesz tartható. Emellett szintén zajlik a Déli körvasút projekt további elemeinek tervezése, valamint kivitelezési előkészítése, mely a háromvágányos hídhoz kapcsolódó, Kelenföld és Ferencváros állomások között három-, illetve részben négyvágányú vasúti pálya, valamint három új vasúti megállóhely tervezését, engedélyeztetését és kivitelezésre történő előkészítését foglalja magában.
A Déli körvasút projekt céljai az alábbiak szerint határozhatók meg:
A projekt egyik érdekessége, hogy a teljes vonalszakasz háromvágányúsítása már a Magyar Államvasutak által készített stratégiában is szerepelt, 1916-ban. Ezért szoktak erre a projektre százéves álom megvalósulásaként utalni.
A HE-DO dolgozik a projekten (illetve alvállalkozóként a KM Építő is részt vesz a kivitelezésben), melyben egy magyar-szlovák államhatáron futó összekötő út rézsűcsúszását javítják ki.
A zalai tesztpályához hasonló legközelebbi létesítmény Észak-Németországban található, de miután elkészül az oválpálya, Zalaegerszegen kínálják majd a kontinensen a legszélesebb tesztelési lehetőségeket a megrendelőknek.