Mindkét járatban mérföldkőhöz érkezik a Dömper, Subterra-Raab és Pannon-Doprastav alkotta konzorcium: a tervek szerint az északi alagútjáratban összeér a két irányból zajló fejtés, a déli járatban pedig elindul a végleges szerkezet betonozása.
Ütemterv szerint haladnak az M85-ös gyorsforgalmi úton épülő alagút munkálatai – értesült a magyarepitok.hu. A Sopron közelében két egymás mellett futó járattal létrejövő alagútban a déli járatban már zajlik a vasbetonszerkezet kivitelezése, ebben a járatban a fejtést július 1-én lezáró lyukasztást ebben a cikkben írtuk meg. Az északi járatban ugyanakkor még a fejtés zajlik, immár mindkét irányból.
A Dömper Kft., Subterra-Raab Kft., Pannon-Doprastav Kft. alkotta SDD konzorcium kivitelezésében zajló projektről lapunk Kerékgyártó Attila, a Konzorcium projektvezetője segítségével tájékozódott.
A projektvezető a fejlemények közül kiemelte, hogy a déli járatban a végleges szerkezet betonozása január első felében elindul. „Emellett a másik közelgő mérföldkő, hogy a fejtési munkáknak köszönhetően az északi járat lyukasztása január végén megtörténik” – tette hozzá Kerékgyártó Attila.
A részletekre áttérve kifejtette, a déli járatban a nyári lyukasztás után az első és legfontosabb feladat az alagút kitisztítása, profilozása, valamint az ellenbolt betonozása volt, amely az első vészátjáróig már el is készült.
„Ebben a járatban már zajlanak a szigetelési munkák, négy blokk szigetelése elkészült. A vasszerelés is elindult, ezzel a munkával kettő blokkban vagyunk készen.”
Ahogy azt lapunk korábban megírta, a projektben a szigeteléshez szükséges állványozási feladatokat a Térállvány Kft. valósítja meg Layher megoldások felhasználásával.
Kerékgyártó Attila arra is kitért, hogy a fogadófelületet elkészítették a betonozáshoz: „Ez azt jelenti, hogy az első zsaluzókocsi összeállítása befejeződött.”
A szakember az alagútban alkalmazott gépláncot is bemutatta. „Első tagja a szigetelő kocsi, amiről a finom profilozást is lehet végezni, ezt követi egy nagyméretű vasszerelő kocsi, amely profiljában már követi az alagút szerkezetét.
A következő gép egy zsaluzókocsi, amely egy hatalmas, 130 tonnás, hidraulika által mozgatott szerkezetként vasúti sínen halad előre.
A géplánc zárórészeként a negyedik kocsi a beton utókezelését végzi el.
Elsőként a zártszakaszi blokként megvalósuló negyedik blokk betonozási munkáját kezdik el. A három nyílt szakaszi blokkot a második zsalukocsi betonozza majd a későbbiekben. A betonozási munkák a fejtéshez hasonlóan keletről indulnak, miután itt van olyan felvonulási terület, amely lehetővé teszi a géplánc összeszerelését.
A tervek szerint a zsaluzó kocsi hetente 2-3 blokkot halad előre. „Ahogy beáll, kibetonozzuk az adott szakaszt, két nap múlva pedig szakítunk, ekkor elválik a betontól a palást, majd előrébb toljuk a zsalukocsit” – írta le a folyamat egyik jelentős részét a projektvezető.
A betonozás témájához fontos háttérként hozzátette, a végleges vasbetonszerkezetbe már belekerülnek az alagút biztonságos közlekedését biztosító eszközök.
„A különböző lámpák, ventillátorok védőcsövei, kötődobozok, vezetékek és szerelvények bebetonozásra kerülnek, így nagyon körültekintően kell eljárni mind a tervezés, mind a kivitelezés során.”
Hozzáteszi, a hajszálpontos tervezést segíti, hogy a végleges vasbetonszerkezetet és a belső beépítést a BIM tervező program segítségével készítik, virtuális kivitelezésként megelőzve a tényleges helyszíni munkálatokat.
A másik fő témakörre áttérve Kerékgyártó Attila elmondta, az északi járatban a téli leállás után már csak mintegy 50 méter marad a fejtésből. „Ez a fejtés két irányból halad, miután a déli járat kilyukasztása után immár a nyugati oldalon is el tudtuk kezdeni a fejtést.”
Hozzátette, a nyugatról történő fejtésnek a kiszolgálása érdekében az északi járat ellenboltját is elkészítették az első vészátjáróig.
„Ez lehetővé teszi, hogy az alagút keleti végéről szolgáljuk ki az északi járat nyugati oldalán zajló fejtést is, úgy hogy közben zavartalanul épülhet a déli járat szigetelése.” Ez a megoldás azért kedvezőbb, mert az alagútnak helyet adó hegy keleti oldaláig a már elkészült M85-ös gyorsforgalmi út biztosítja a logisztikai kiszolgálást.
Elmondása szerint az északi járatban a fejtés január végén zárulhat le: „Bízunk benne, hogy január végén az északi járatban is tudunk lyukasztani.”
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.