Az M85-ös különleges építési projektjét úgy kell kiszolgálni anyaggal és emberrel, hogy a szűk területen mindenkinek legyen elegendő munkaterülete, eközben minden alapanyag időben a helyszínen legyen.
A korábbi videónk után ezúttal egy fotógalériával számolunk be az M85-ös gyorsforgalmi úton épülő alagút munkálatairól. A 780 méteres alagutat a Dömper Kft., Subterra-Raab Kft., Pannon-Doprastav Kft. alkotta SDD Konzorcium kivitelezi az M85-ös V. szakaszán, amely a Fertőrákos csomóponttól közel az országhatárig épül ki az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) beruházásában.
Ahogy azt korábban is jeleztük, az északi járatban februárban jutottak el a kivitelezők a két irányból zajló fejtés találkozását jelentő lyukasztásig. A déli járatban ugyanakkor már jóval előrébb tartanak a munkálatok a tavaly nyári lyukasztás után, itt már a végleges szerkezet betonozását végzik – ezúttal ezt a járatot járta be a fotósunk.
Az öt éven keresztül zajló projekt mindkét járatában a már elkészült elsődleges szerkezet után jelenleg a végleges szerkezet épül. "A végleges szerkezet előre láthatólag ez év végére mindkét járatban elkészül, amit a folyamatos kivitelezéssel lehet teljesíteni" - számolt be róla Kerékgyártó Attila, az SDD Konzorcium projektvezetője.
A déli járatban a végleges szerkezet munkálatai már folyamatban vannak. A géplánc a 6 méteres szigetelő kocsiból, a blokk kiosztással azonos hosszúságú, azaz 12,5 méteres vasszerelő kocsiból, a szintén 12,5 méteres 130 tonnás zsalukocsiból és a szintén 12,5 méteres utókezelő szerkezetből áll.
A BIM programmal tervezett és először virtuálisan kivitelezett végleges szerkezet kivitelezése a járat takarításával és finom profilozásával kezdődik, majd az ellenbolt vasszerelése és betonozása történik meg. A 35 cm vastag vasbeton boltozat szigetelése, vasszerelése és zsalukocsi általi betonozása egymást követve 2-3 blokk lemaradással, párhuzamos munkafolyamatként zajlik. A bebetonozott boltozat már a belső beépítés összes szerelvény- és kötődobozát, védőcsövét tartalmazza a későbbi alagút irányítás és üzemeltetési rendszerek beépíthetősége és működtetése érdekében.
A nyugati oldalon az alagút irányításáért és működtetéséért felelős irányító központ szerkezetépítése elkészült, az épület belső munkálatai folyamatban van.
A közel 800 méteres alagút betonozását – a nyitott szakaszokkal együtt - járatonként 64 blokkra felosztva készítik el. A projekt jelenlegi előrehaladása szerint az északi járatban 18 ellenbolt míg a déli járatban 33 ellenbolt már elkészült. Ugyanakkor a déli járatban a boltozat szigetelése a 17-es- blokkig volt kész, míg a 15-ös blokkig jutottak el a vasszereléssel, és 13 olyan blokk volt, amelynél már a boltozat betonozása is lezárult a zsaluzókocsi által.
A projektvezető legnagyobb kihívásként az organizációt jelölte meg. „Ennyi párhuzamosan zajló munkafolyamatot kiszolgálni anyaggal és emberrel nem kis feladat úgy, hogy ezen a szűk területen mindenkinek legyen elegendő munkaterülete, és minden alapanyag időben a helyszínen legyen a folyamatos munkavégzés érdekében. Az egyik fő feladatunk most a munkafolyamatok optimális egymásra szervezése úgy, hogy közben tartani tudjuk a viszonylag feszes határidőt.”
Zárásként néhány szóban az északi járat munkáira is kitért, ahol a februári lyukasztás után az elsődleges szerkezet befejezéséhez további bányászati munkákat végeztek el, egy további vészátjárót is létrehozva, valamint két segélykérő és tűzcsap fülkét. „Itt ezek után már profilozási munkák zajlottak, valamint az ideiglenes közművek áthelyezése” – tette hozzá.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.