2024.11.21, Csütörtök
Részben uniós forrásból épülhet meg az új Duna-alagút
illusztráció

Részben uniós forrásból épülhet meg az új Duna-alagút

magyarepitok.hu. ITM

2021.09.17. 07:30 - Kolinek Nóra

Megjelent az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz első közlekedési pályázati felhívása az új uniós pénzügyi időszakban.

Hirdetés

Az Európai Bizottság hétmilliárd eurós keretösszeggel 2021. szeptember 16-án közzétette az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF2) első közlekedési pályázati felhívását az idén indult uniós költségvetési ciklusban.

Magyarország a korábbi kiírásokban 670 milliárd forint összértékű közlekedési beruházások megvalósításához nyert el forrást.

A többi között már megépült az új Duna-híd Komáromnál, végig négysávossá bővült az M15, ezzel Budapest és Pozsony között már teljes értékű a sztrádakapcsolat. Legutóbb a varsói gyorsvasút hazai szakaszának környezetvédelmi munkarészei kaptak támogatást idén nyáron.

A CEF2 az eddigiekhez hasonlóan a transzeurópai hálózatok kiépítésének és korszerűsítésének felgyorsítását szolgálja a közlekedési, energetikai és digitális területeken.

A közlekedés fejlesztésére a most megnyílt pályázati felhívásban összesen 7 milliárd euró érhető el. 2022-ben és 2023-ban hasonló nagyságrendű kiírások megjelentetése várható.

A CEF2 új elemként önálló költségvetéssel támogatja a polgári és katonai hasznosításra is alkalmas mobilitási projekteket.

 

342 milliárd forint jut a hazai közlekedésre

Magyarország és 14 másik tagállam az ún. kohéziós nemzeti borítékban meghatározott összegű CEF forrásra jogosult, hazánk esetében ez 802 millió eurót tesz ki. A jelenlegi pénzügyi időszakban e keret 70 százalékát különítik el az egyes országok számára 2023-ig. A fennmaradó 30 százalék 2024-től a kohéziós országok egymás közti versenyében talál majd gazdára.

Az első pályázaton induló magyar projekteket a tervek szerint még idén kiválasztja a kormány. A felhívás benyújtási határideje 2022. január 19., a támogatási döntések jövő nyáron születhetnek meg.

Felerészben a CEF finanszírozhatja Kelenföld vasútállomás és a Nyugati pályaudvar új összekötésének környezetvédelmi munkarészeit is. A fővárosi kapcsolat a varsói és kolozsvári gyorsvasutak átkelési szakaszaként is szolgálna, magába foglalja azok kulcsfontosságú budapesti állomásait.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium eddigi sikeres pályázatainak köszönhetően a CEF forrásaiból mintegy 1,1 milliárd euró, több mint 342 milliárd forint hasznosul hazai közlekedési fejlesztésekben.

A támogatott beruházások közé tartozik a Kelenföld-Pusztaszabolcs és a Rákos-Hatvan vasúti vonalszakaszok korszerűsítése, a Déli összekötő vasúti híd felújítása, harmadik vágányának megépítése is.

VasútfejlesztésvasútfejlesztésDéli összekötő vasúti Duna-hídEurópai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF)M15-ös autópályaKelenföldalagút

Hírlevél

Hirdetés