8 év után, 2023. november 28-án hajnalban újraindult a személyforgalom a Szeged-Szabadka vasútvonalon, amely könnyebbé teszi a két ország között ingázók utazását.
Ahogy arról korábban lapunk is beszámolt, Szeged-Rendező és Röszke országhatár közötti vasútvonal fejlesztésének keretében több mint 13 km hosszan újult meg a vasúti pálya, és annak környezete a MÁV beruházásában. A pályát a V-Híd Építő Zrt. újította fel és villamosította. A pályarekonstrukciós munkálatokat 2023 októberére fejezi be a kivitelező cég.A szakaszon tavaly augusztusban indulhatott meg a teherforgalom, november 28-tól pedig a személyszállítás is visszakapta a vonalat, megkönnyítve ezzel a reggeli munkába és iskolába járást, illetve a délutáni és esti hazatérést.
Napi 10 járat (5 vonatpár) közlekedik a két ország között, ebből négyet magyar, hatot szerb Uzsgyi motorvonat szolgál ki. A menetidő Szeged és Szabadka között nagyjából másfél óra a határrendészeti vizsgálatokkal együtt.
Az első vonat Szegedről 5:19-kor indul és 7:00-kor érkezik Szabadkára, Szabadkáról pedig 6:03-kor indul és 7:25-re érkezik Szegedre, ez biztosítja a reggeli hivatásforgalmat. A menetrenddel így a Budapest-Nyugatiból 5:53-kor induló Napfény IC-vel, illetve oda 21:07-kor érkező Napfény IC-vel akár egynapos vasúti utazás is tervezhető a fővárosból Szabadkára vagy Palicsra.
A személyforgalom újraindítása elősegíti az interregionális kapcsolatokat Szeged, Szabadka és vonzáskörzetük között. A Szeged-Szabadka vasútvonal fejlesztését szolgáló beruházás 2025-ben fejeződhet be teljeskörűen.
Lázár János építési és közlekedési miniszter az összetartozás vasútvonalának nevezte a szakaszt, amely – mint mondta – Magyarország és Szerbia összetartozását, közös múltját és jövőjét jelképezi. „Ugyanakkor puszta jelképnél több: érdemi segítség a hétköznapokban mindazoknak a diákoknak és munkavállalóknak, akik rendszeresen ingáznak a két ország között, és természetesen azoknak a családoknak is, akik a határ túlfelén élő szeretteikkel igyekeznek tartani a kapcsolatot. Fontos lépés: kezdete a két ország közötti együttműködés új korszakának.”
A beruházó magyar államvasutak nevében, Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója kifejtette:
„Magyar és szerb vasúti szakemberek szoros és hatékony együttműködésére volt szükség ahhoz, hogy ne csak a teherforgalom, de nyolc évnyi szünet után immár a személyközlekedés is újraindulhasson ezen a vasútvonalon, méghozzá olyan menetrendi kínálattal – nem kevesebb, mint napi 5 vonatpárral – amely képes kiszolgálni a valódi mobilitási igényeket is. Köszönet minden vasutasnak határon innen és túl.”
A szabadkai vonatjegyek a MÁV-START nemzetközi jegypénztáraiban, vagy – legkényelmesebb megoldásként – a jegy.mav.hu felületen érhetők el.
További megállóhelyeket akadálymentesítenének az 56-os villamos vonalán, ezért a BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított legalább nyolc megálló átépítésére és korszerűsítésére. A projekt részeként átépítenék Hűvösvölgy végállomást is, illetve tervbe vették a Krisztina tér és a Budagyöngye állomások modernizálását is.
További fejlesztések Szolnokra hozataláról is tárgyalnak.