A vállalat celldömölki létesítményében minden olyan egyedi gyártmányt el tudnak készíteni, amely a projektjeik megvalósításához szükséges. Az üzemben zajló tevékenységről és a gépparkról Kovács Szabolcsot, a Swietelsky Vasúttechnika szakipari és hegesztési vezetőjét kérdeztük.
A vállalat ügyvezetőivel folytatott korábbi beszélgetésünkből kiderült, hogy a celldömölki létesítményben gyakorlatilag bármilyen vasútépítkezéshez szükséges acélszerkezet precíziós gyártását el tudják végezni.
A folyamat jelenleg kettő csarnokban zajlik, a nagyobbik 33 x 18 méteres, míg a kisebbik 30 x 12 méteres
- fogalmazott Kovács Szabolcs, a Swietelsky Vasúttechnika szakipari és hegesztési vezetője.
A szakember elmondta: a fentieken túl több kisebb alapterületű műhely is rendelkezésre áll, melyek a csarnokban zajló gyártást szolgálják ki. Jelenleg 34 fő dolgozik az üzemben, ebből 3 fő az irányító, 31 fő a fizikai dolgozó, akikből 15-en minősített hegesztők.
A mostanival azonos gyártási tevékenység a Swietelsky Vasúttechnikánál 2008 óta zajlik ezen a telephelyen.
„Az üzem elsődleges gyártmányai közé a felsővezetéktartó acéloszlopok és gerendák, valamint térvilágítási oszlopok és tornyok tartoznak.
A fentieken túl esőbeállót, perontetőt, lépcsőlefedést, életvédelmi kerítést és kaput, zajvédőfal tartóoszlopot, jelzőhidat, ütközőbakot, peronkorlátot, labirintkorlátot, biztonsági aljsapkát tudunk előállítani” – tette hozzá a szakipari és hegesztési vezető.
„Minden olyan egyedi gyártmányt elkészítünk, amely projektjeink megvalósítása során szükséges a teljesítéshez, legyen szó ideiglenes vagy végleges beépítésről.”
A gyártási kapacitást nagyban befolyásolja az aktuális projekt jellege – például mely gyártmányok jelennek meg a kivitelezés során -, valamint a kivitelezés átfutási ideje. Általánosságban elmondható, hogy folyamatos gyártási ütemet feltételezve,
felsővezetéktartó oszlopból (típus és méret függvényében) 1800-2400 darabot, gerendából 1600-2000 folyóméter, életvédelmi kerítésből és korlátokból 2-3 kilométer hosszban tudunk előállítani, mindezt összevetve éves szinten a feldolgozott acél mennyisége 1100 és 1600 tonna között mozog
– tájékoztatott Kovács Szabolcs.
A csarnok gépparkjára kitérve a szakipari és hegesztési vezető arról tájékoztatott, hogy
a hegesztéshez, mint az üzem főtevékenységéhez kapcsolódóan 30 hegesztőgép áll rendelkezésre.
Emellett előkészítő- és daraboló berendezések − többek között szemcseszóró- és plazmavágógép, 100 tonnás hidraulikus présgép, 63 tonnás excenteres présgép, 63 tonnás excenteres darabológép, 5 fémipari szalagfűrész és lemezdaraboló − segítik a munkavégzést.
A gyártáshoz és a gépek, eszközök üzemeltetéséhez szükséges sűrített levegő előállítását egy nagy teljesítményű csavarkompresszor végzi, az egyéb gyártást támogató eszközök közül a fúrógépeket, az élhajlító-, lemezhengerítő-, eszterga és marógépeket érdemes megemlíteni – ismertette Kovács Szabolcs.
A celldömölki karbantartó üzemmel való kapcsolatra kitérve Kovács Szabolcs elmondta, hogy a karbantartás során szétszerelt berendezések alkatrészeit a szemcseszóró berendezésen készítik elő festésre. Továbbá a karbantartás során amennyiben valamely gépelem cseréje szükséges, akkor plazmavágón vágják ki a szükséges elemeket, és adják át további megmunkálásra a karbantartó egységnek.
A szakipari és hegesztési vezető elmondta:
„a pandémia ideje alatt szerencsére a gyártás leállítását nem kellett meglépnünk, ha volumenében el is maradtunk a járvány előtti időszak termelésétől, folyamatosan üzemeltünk.”
Intézkedéseink során főleg a megelőzésre helyeztük a hangsúlyt – tette hozzá.
„Kollégáinkat folyamatosan tájékoztattuk a járvánnyal kapcsolatos aktuális információkról és teendőkről, az utolsó időszakban pedig már heti tesztelést vezettünk be. A külső beszállítókkal próbáltuk minimálisra csökkenteni a kontaktokat. A bevezetett intézkedésekkel folyamatos gyártási ütemet tudtunk biztosítani.”
A sárospataki Weinberg 30. születésnapján a vállalat magyar voltát, családias jellegét, versenyképességét, valamint az ügyvezetője példaértékű szellemiségét emelte ki sikerfaktorként az építésügyi miniszter.
Napokkal ezelőtt érkezett hír az első paksi óriásszerkezet, az olvadékcsapda elkészültéről, most pedig már el is rajtolt a következő, a reaktortartály kivitelezése.