A Duna Aszfalt és a Hódút elkészült az M35-ös 481-es főút és Berettyóújfalu közötti 18,7 kilométeres szakaszával. Emellett átadták az M4-es autópálya a város közelében fekvő leágazásait és a 47-es főutat összekötő 1,5 és 2,9 kilométeres pályaszakaszokat is.
Történelmi hiányokat pótló beruházások zajlanak Hajdu-Bihar megyében. A Duna Aszfalt Kft. és a Hódút Kft. konzorciuma két autópályán építkezett:
Az M35-ös elsőként Debrecennek adott autópálya-kapcsolatot északnyugat felé, most pedig az utat meghosszabbítva a város repülőterét, iparterületeit és Hajdú-Bihar eddig a gyors közlekedéstől elzárt településeit köti be az ország vérkeringésébe. Az autópálya Debrecen déli elkerülőjeként is szolgál és a városban épülő BMW-gyárnak is fontos logisztikai hátteret nyújt majd: az óriásüzem külön csomópontot kap az úton.
Az M4-es azután épül tovább, hogy idén már átadták az autópálya első, Pest megyei szakaszát Ceglédbercel és Cegléd között a Colas-csoport kivitelezésében (az útszakaszra ellátogatott TV-műsorunk is). A most megépült mintegy 4,5 kilométeres szakaszon két új hidat is kialakított a Duna Aszfalt és a Hódút, melyek sikeres próbaterheléséről nemrég számoltunk be.
A két szakaszt magába foglaló teljes, 62 milliárd forintos beruházás az uniós támogatásból és a magyar állam társfinaszírozásával valósult meg.
Az átadón Palkovics László innovációs és technológiai miniszter elmondta: az állam 2500 milliárd forintot fordít a kormány 2025-ig útfejlesztésre. Hangsúlyozta: a beruházások két legfontosabb célja, hogy minden megyeszékhely elérhető legyen gyorsforgalmi úton, illetve minden autópálya elérje az országhatárt.
Az M35-M4-es a Balti tengert a Fekete tengerrel összekötő Via Kárpátia útvonal része lesz: a 2021-re befejeződő beruházással Magyarország elsőként építi meg a Via Kárpátia útvonal rá eső szakaszát, amire büszkék lehetünk - tette hozzá.
Nagy Róbert, a Nemzeti Infrastruktúra Fejélesztő Zrt. vezérigazgatója kifejtette:
2013-ban adtak át utoljára egyben ilyen hosszú autópályaszakaszt a forgalomnak, a nagyságrendet ez is érzékelteti.
Az M35-öst lezáró 18,7 kilométer átadásával Debrecen és Berettyóújfalu között magasabb színvonalra került a közlekedés - fejtette ki majd elmondta:
Nagy Róbert hangsúlyozta a Magyar Közút Nzrt. szerepét is: kifejtette, hogy nem csak építeni, hanem működtetni kell az autópályákat, ez pedig a másik állami vállalat feladata. A NIF vezetője külön megköszönte a Duna Aszfalt és a Hódút a határidőre elvégzett magas minőségű munkát.
Elmondta:
a munka nem áll meg, 2020-ra az M4-es el fogja érni a keleti államhatárt: ezáltal Erdély elérhetősége sokkal gyorsabbá válik.
Emlékeztetett: egy nappal korábban adták át szintén a térségben Hajdúsámson 8 kilométer hosszú elkerülőjét, illetve a 48-as főút Debrecen és a határ közötti teljes rekonstrukciója is elindul még 2019 tavaszán és 2021-ben be is fejeződik.
Végh István országgyűlési képviselő elmondta: a történelmi pillanat a kivitelezés befejezése, hiszen a bihari térség húsz éve vár egy autópályára. Rámutatott 2018-ban december 16-tal lezáróan több, mintegy 25 millió gépjármű kelt át a térségben a határon, melyek közül 956 ezer kamion volt, ez a helyzet szűnt meg.
Cseke Attila, a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) szenátora azt emelte ki, hogy az új autópályaszakasz átadásával
közelebb kerültek az Erdélyi magyarok az anyaországhoz.
Magyarország és Románia infrastrukturálisan is közelebb került egymáshoz - derült ki szavaiból, majd hozzátette: "hiszem hogy együtt gondoljuk azt, hogy új utakkal is kell keresnük a közös utakat."
A sárospataki Weinberg 30. születésnapján a vállalat magyar voltát, családias jellegét, versenyképességét, valamint az ügyvezetője példaértékű szellemiségét emelte ki sikerfaktorként az építésügyi miniszter.
Napokkal ezelőtt érkezett hír az első paksi óriásszerkezet, az olvadékcsapda elkészültéről, most pedig már el is rajtolt a következő, a reaktortartály kivitelezése.