A Duna Aszfalt és a Hódút elkészült az M35-ös 481-es főút és Berettyóújfalu közötti 18,7 kilométeres szakaszával. Emellett átadták az M4-es autópálya a város közelében fekvő leágazásait és a 47-es főutat összekötő 1,5 és 2,9 kilométeres pályaszakaszokat is.
Történelmi hiányokat pótló beruházások zajlanak Hajdu-Bihar megyében. A Duna Aszfalt Kft. és a Hódút Kft. konzorciuma két autópályán építkezett:
Az M35-ös elsőként Debrecennek adott autópálya-kapcsolatot északnyugat felé, most pedig az utat meghosszabbítva a város repülőterét, iparterületeit és Hajdú-Bihar eddig a gyors közlekedéstől elzárt településeit köti be az ország vérkeringésébe. Az autópálya Debrecen déli elkerülőjeként is szolgál és a városban épülő BMW-gyárnak is fontos logisztikai hátteret nyújt majd: az óriásüzem külön csomópontot kap az úton.
Az M4-es azután épül tovább, hogy idén már átadták az autópálya első, Pest megyei szakaszát Ceglédbercel és Cegléd között a Colas-csoport kivitelezésében (az útszakaszra ellátogatott TV-műsorunk is). A most megépült mintegy 4,5 kilométeres szakaszon két új hidat is kialakított a Duna Aszfalt és a Hódút, melyek sikeres próbaterheléséről nemrég számoltunk be.
A két szakaszt magába foglaló teljes, 62 milliárd forintos beruházás az uniós támogatásból és a magyar állam társfinaszírozásával valósult meg.
Az átadón Palkovics László innovációs és technológiai miniszter elmondta: az állam 2500 milliárd forintot fordít a kormány 2025-ig útfejlesztésre. Hangsúlyozta: a beruházások két legfontosabb célja, hogy minden megyeszékhely elérhető legyen gyorsforgalmi úton, illetve minden autópálya elérje az országhatárt.
Az M35-M4-es a Balti tengert a Fekete tengerrel összekötő Via Kárpátia útvonal része lesz: a 2021-re befejeződő beruházással Magyarország elsőként építi meg a Via Kárpátia útvonal rá eső szakaszát, amire büszkék lehetünk - tette hozzá.
Nagy Róbert, a Nemzeti Infrastruktúra Fejélesztő Zrt. vezérigazgatója kifejtette:
2013-ban adtak át utoljára egyben ilyen hosszú autópályaszakaszt a forgalomnak, a nagyságrendet ez is érzékelteti.
Az M35-öst lezáró 18,7 kilométer átadásával Debrecen és Berettyóújfalu között magasabb színvonalra került a közlekedés - fejtette ki majd elmondta:
Nagy Róbert hangsúlyozta a Magyar Közút Nzrt. szerepét is: kifejtette, hogy nem csak építeni, hanem működtetni kell az autópályákat, ez pedig a másik állami vállalat feladata. A NIF vezetője külön megköszönte a Duna Aszfalt és a Hódút a határidőre elvégzett magas minőségű munkát.
Elmondta:
a munka nem áll meg, 2020-ra az M4-es el fogja érni a keleti államhatárt: ezáltal Erdély elérhetősége sokkal gyorsabbá válik.
Emlékeztetett: egy nappal korábban adták át szintén a térségben Hajdúsámson 8 kilométer hosszú elkerülőjét, illetve a 48-as főút Debrecen és a határ közötti teljes rekonstrukciója is elindul még 2019 tavaszán és 2021-ben be is fejeződik.
Végh István országgyűlési képviselő elmondta: a történelmi pillanat a kivitelezés befejezése, hiszen a bihari térség húsz éve vár egy autópályára. Rámutatott 2018-ban december 16-tal lezáróan több, mintegy 25 millió gépjármű kelt át a térségben a határon, melyek közül 956 ezer kamion volt, ez a helyzet szűnt meg.
Cseke Attila, a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) szenátora azt emelte ki, hogy az új autópályaszakasz átadásával
közelebb kerültek az Erdélyi magyarok az anyaországhoz.
Magyarország és Románia infrastrukturálisan is közelebb került egymáshoz - derült ki szavaiból, majd hozzátette: "hiszem hogy együtt gondoljuk azt, hogy új utakkal is kell keresnük a közös utakat."
Újabb 2 millió köbméternyi föld megmozgatása a feladat; a korábbi tapasztalat sokat ér, de ez a munka egészen más paraméterekkel bír.
A közműépítések előkészítésében új dimenziókat nyitó talajradarról és az első BIM-es alapon megvalósuló hazai KEHOP-os vízminőség fejlesztési projektről is beszélgettünk Szabadics Rolanddal a Contech Építésügyi Konferencián, amelyhez a magyar cég számos értékes elemmel hozzájárult.