A generálkivitelező és acélszerkezetgyártó vállalat folyamatosan fejleszti technológiáját és növeli kapacitását, melynek köszönhetően már acélszerkezetű hidak gyártását is végzi.
A Hidászokért Egyesület idén június 13. és 15. között rendezi meg a hídépítő szakma egyik legjelentősebb hagyományos éves eseményét, a siófoki Hidász Napok konferenciát. A Hidász Napokat 2010 óta tartják meg ezen a néven, a háromnapos eseményen a hazai ágazat jelentős képviselői és neves külföldi szakemberek is részt vesznek.
Prezentációikban számos területet jártak körbe az előadók: szó esett a közúti beruházások aktuális magyarországi állásáról, a hídüzemeltetés jelenlegi helyzetéről a MÁV Zrt.-nél, az MKIF üzemeltetési és fejlesztési feladatairól a hazai gyorsforgalmi úthálózaton. Kitértek a Kalocsa–Paks új Duna-híd mederhídjának tervezési kihívásaira, bemutatták az Őrhalom – Ipolyvarbó Ipoly-híd tervezését, és sok egyéb téma mellett szó esett Népligeti felüljárón történő beavatkozásokról, és a híd jövőjéről.
Lapunk ellátogatott a konferencia nyitónapjára, Illetve elsőként az eseményt támogató és a hazai acélszerkezetű hídépítkezések világában egyre jelentősebb szerepet vállaló Weinberg ’93 Építő Kft. gyártási üzletág vezető-ügyvezetője, Lovas Róbert segítségével tájékozódott a piacról és a szakmai környezetről.
A vezető szakember először rámutatott: a Weinberg profiljának meghatározó részét teszi ki az acélszerkezetek gyártása, építése és szerelése, ennek részeként pedig az ilyen típusú hidakkal kapcsolatos munkákra is felkészültek.
Emlékeztettet: már több hídprojektben is sikeresen részt vettek, legyen szó a Tisza-tónál a Szomorka-patak felett átívelő biciklis hídról vagy az épülő M6-os Bóly és Ivándárda között megvalósult vasúti hídról.
„A Weinbergnél adottak a hídgyártás feltételei. Amikor a másodlagos, illetve főtartó acélszerkezetek gyártására elindítottuk a fejlesztést, 80 és 100 tonnás elemsúlyokat határoztuk meg. Ezt követően a saját fejlődésünk során tudatosan léptünk előre a technológiai kapacitásbővítéseknél és a hídszerkezetgyártásra is alkalmassá tettük a céget.
Van kellő technológiánk és van kellő szakemberállományunk: úgy gondoltuk, hogy a hídgyártásból nem szabad kimaradnunk.”
Elmondta: a Weinberg nem kizárólag hídgyártó cég, hanem alaptevékenysége szerint generálkivitelező és acélszerkezet gyártó, és továbbra is több lábon szeretnének állni. „De pontosan emiatt nem is érdekünk egy túlzott verseny kialakítása: amikor van elég hidas munka, akkor részt veszünk benne, amikor nincsen, akkor mi a többi tevékenységünkben is megtaláljuk a kihívást és a munkalehetőséget.”
Hozzátette: „mindemellett most is folyamatosan fejlődünk. Ugyan mi még javarészt az európai nyitásunk előtt vagyunk, de kisebb mértékben, főként Skandináviában, már elindultunk ezen a külföldi úton.” Ezáltal fejlettebb piacról is szereznek technológiai tapasztalatot – mutatott rá.
Lovas Róbert hangsúlyozta azt is, hogy a hídépítés világában a gyártással és szereléssel foglalkozó Weinbergnek az ágazat szereplőivel közös munka továbbra is prioritás.
A Hidász Napokkal kapcsolatban kiemelte:
„Szeretnénk a magyar piaci résztvevőket még jobban megismerni, szeretnénk velük együtt gondolkozni. Képességünknek, tudásunknak megfelelően akarunk részt venni abban a szakmai színvonalban és közösségben, amit ez a szakterület képvisel.”
Végül kitért arra is, hogy talán legszívesebben azt látnák, hogy az egész magyar ágazat összefog, és közösen elnyer egy nagyobb európai projektet: a cégek még inkább együtt dolgozhatnának, mindenki a saját súlyának megfelelő munkát végezne és a magyar hidász szakma szereplői teljes mértékben egymás szövetségeseként jelennének meg egy ilyen nagyobb volumenű fejlesztésben.
A konferenciát Sitku László, a Hidászokért Egyesület elnöke nyitotta meg, aki köszöntőbeszédében örömét fejezte ki, hogy több mint 400-an regisztráltak az eseményre. Ismertette, hogy a 2022-es évhez képest az előadások száma 25 százalékkal nőtt.
Juhász Zoltán, az Építési és Közlekedési Minisztérium főosztályvezetője arról tájékoztatott, hogy a NIF Zrt. integrációjával, hogyan alakult az közútfejlesztés területe a minisztériumon belül. Ismertette, hogy az útfejlesztési terület önálló helyettes államtitkársággá alakult Pántya József vezetésével. A szakterület struktúráját sikerült a korábbihoz hasonló módon megtartani. Majd kiemelte: „az elmúlt években az útépítési szakma kánaánját éltük. Rengeteg kivitelezésen dolgoztunk, számos eredményt sikerült elkönyvelnünk. Az elmúlt 3 évben több mint 100 kilométer fölött adtunk át a közlekedőknek gyorsforgalmi utakat évente.”
A vasúti híd üzemeltetés szépségeiről és kihívásairól a magyar vasúti hálózaton Tóth Axel R. beszélt a MÁV Zrt. képviseletében. „Körülbelül 11 ezer műtárgy üzemeltetését látjuk el, melyből körülbelül 9 ezer a vasúti híd és áteresz. Szakmailag komplex és érdekesebb feladatot jelentenek a vasúti terhet viselő egyéb műtárgyak, mint például a fordítókorongok.
Újdonságként a Hidász Napokon egy kiscsoportos, gyakorlatcentrikus hídmonitorig - méréstechnikai szemináriumot is szerveztek Gróf Áron (HB Mérnöki Iroda Kft.) vezetésével. A hidász szakma rangos eseményének további napjain szó esik még az optikai mérőrendszer alkalmazásáról a hidak lehajlás és oldalingás mérésére, a mohácsi Duna-híd tervezéséről, és számos érdekes téma mellett filmvetítéseken és hídtörténeti előadásokon is részt vehetnek az érdeklődők.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.