2022.08.15, Hétfő

Hirdetés

Déli Körvasút: már zajlik az építés tervezése
Látványtervek: NIF Zrt.

Déli Körvasút: már zajlik az építés tervezése

magyarepitok.hu

2022.06.29. 15:00 - Kolinek Nóra

A projekt megvalósításáért felelős generálkivitelező V-Híd Zrt. a tervezésért felelős Kontúr Csoport Kft. szakembereinek bevonásával az építéstechnológia tervezésén dolgozik.

Hirdetés

Rendszeresen beszámolunk a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és az NKK Nemzeti Közlekedési Központ Zrt. közös beruházásában megvalósuló Déli Körvasút fejlesztésről, melynek keretében Kelenföld és Ferencváros állomások között bővítik a vasút kapacitását. A kivitelezést a V-Híd Zrt. végezheti el, a kiviteli tervezés a Kontúr Csoport Kft. munkájával valósul meg.

A fejlesztés célja, hogy több elővárosi vonat közlekedjen az agglomeráció és Budapest között, a vasút pedig az új megállók és kapcsolatok révén versenyképessé válhasson, és nagyobb szerephez jusson Budapest közlekedésében. A vonalszakasz a MÁV Zrt. 1-es, Budapest−Hegyeshalom−Rajka vasúti fővonalának része, ezáltal kiemelt nemzetközi jelentőséggel is rendelkezik.

A pesti oldalon 600 méter hosszan 4 vágány, a budai oldalon 1800 méter hosszan 3 vágány, további 1700 méter hosszan pedig 4 vágány épül ki. A villamosított pálya megengedett sebessége 80/100 kilométer/óra, tengelyterhelése 225 kilonewton.

Nádorkert megállóhely
Látványtervek: NIF Zrt.

Számos műtárgyat újítanak fel, illetve új felszerkezetekkel bővítik azokat

A projekt nem csupán egy rövid vasúti vonalszakasz átépítését jelenti: két új megálló épül (Pesten a Közvágóhíd, Budán a Nádorkert megállóhely), emellett hozzávetőleg 1500 méter hosszan speciális zajárnyékoló falat emelnek. Pesten kettő, míg Budán öt helyszínen épülnek és újulnak meg a vasúti hidak, több mint 11.500 négyzetméternyi felületen, mely közel másfél futballpályányi területnek felel meg. A beavatkozások során a már meglévő kétvágányos műtárgyakat szélesítik három- illetve − néhány helyen − négyvágányosra, melyhez új felszerkezetek kialakítása is szükséges.

Korábban már írtunk a Közvágóhíd megállóhelyen létesítendő műtárgyról. Itt kétszer kétvágányos, két középperonos megállót terveznek a Soroksári út felett, tehát a megállóhelynek hídon kell létesülnie. A 147 méter támaszközű szerkezet hazai viszonylatban a legnagyobbnak számít vasúti hidak esetében, a műtárgy szélessége 19,5 méter, így felülete eléri az 5733 négyzetmétert. A Gubacsi úton található 40 méter hosszú, jelenleg kétvágányos vasúti hidat szintén négyvágányosra bővítik. A munka során a meglévő két vágányt is újjáépítik.

Nádorkert megállóhely

A budai oldalra átérve az újonnan kialakítandó Nádorkert megállóhelynél kiépül a harmadik vágány, a megálló nyugati végén hozzávetőleg 70 méter hosszú új peronaluljárót alakítanak ki. A Budafoki és a Fehérvári úti felüljárókat új felszerkezet építésével háromvágányosra bővítik, a már meglévő vágányokat elbontják, helyettük újakat fektetnek, a Szerémi úti híd mellett is egy új vágánnyal bővül a pálya, amely északi irányban szintén egy új híd megépítésével valósul meg.

A Bartók Béla úti vasúti felüljáró a tervek szerint a jövőben a mostani kettő helyett négyvágányos lesz. A műtárgyat méretei miatt is fontos kiemelni, hiszen a 93 méteres támaszköz − különösen városi környezetben – különlegességnek számít.

A szomszédos területek egyszerűbb megközelíthetősége és a biztonságos átkelés érdekében öt új gyalogos-kerékpáros aluljárót alakítanak ki a Hevesy György, a Szerémi, az Erőmű, a Fadrusz és a Bukarest utca térségében. A projekt műtárgyakra vonatkozó méreteit remekül szemlélteti, hogy a pesti oldalon 2, míg a budai oldalon összesen 10 db különszintű keresztezést alakítanak ki, illetve építenek mindössze pár kilométeres távolságon belül.

 

A Déli Körvasút projekt keretében megvalósítandó harmadik megálló, a Népliget, jelen kivitelezéstől függetlenül, külön beruházásban valósulhat meg.

Bartók Béla úti vasúti felüljáró

A tervezés során kiemelt figyelmet kap a területen zajló projektek összehangolása

A beruházás kivitelezési szakasza 2021 végén vette kezdetét. A jelenlegi, első ütemben a kiviteli tervek készítése zajlik, melyhez szükséges a talajvizsgálatok elvégzése. A közelmúltban írtunk arról, hogy az eredmények a szakemberek számára nélkülözhetetlen információkat szolgáltatnak a tervezéshez. A geodéziai felméréseket már elvégezték, a geotechnikai munkálatok jelenleg is tartanak.

Folyamatosak az egyeztetések a közműszolgáltatókkal, hiszen a fővárosi méretű szolgáltatói hálózat kiváltása komoly kihívást jelent majd. Emellett a műtárgyak tervezése, illetve − a megfelelő építési technológia kialakítása céljából − a kivitelező bevonásával az építés tervezése zajlik, hiszen rendkívül szűk hely áll a kivitelezés rendelkezésére.

A tervezési területet egyéb projektek is érintik, ezért hangsúlyos szerepet kap a kapcsolódások meghatározása és az összehangolás kidolgozása. A beruházás kihívásai közül érdemes kiemelni, hogy nemcsak a vágányok bővítése, hanem a meglévő vágányok átépítése is megtörténik, mindez a vasúti üzem, valamint az utasforgalom fenntartása mellett, ami komoly kötöttséget jelent: a kivitelezésnek egyszerre kell alkalmazkodnia a vasúti forgalom igényeihez és a városi, lakott környezet elvárásaihoz.

A tervezési fázist követően a látványos kivitelezői munka várhatóan 2023-ban kezdődhet meg, és a tervek szerint 2027 végére fejeződhet be.

Nádorkert megállóhely

Integrált zajvédőfal épül

A munka során kiemelt figyelmet kap az érintett terület zaj- és rezgésvédelme. A lakosság érdekében speciális zajvédőfalakat emelnek. Az integrált szerkezet nemcsak zajvédelmi funkciót lát majd el, hanem a felsővezetéktartó oszlopokat is kiváltja, és a megállóhelyen védi az utasokat az időjárási hatásoktól.

A kompakt és egységes kialakításnak köszönhetően a lehető legkevesebb vizuális elemmel illeszkednek a pályához kapcsolódó szerkezetek. Ennek köszönhetően nem a megszokott vasút melletti zajfal és felsővezetéki rendszerek haladnak végig a város sűrű szövetén, hanem egy környezetbe harmonikusan beolvadó szerkezet.

A vasbeton támfal rendszeren álló zajvédőfal acélból és üvegből készül majd fémlemez fedéssel, és előregyártott elemekből a helyszínen állítják össze. A tervezés során rendkívül sok verziót vizsgáltak meg, és körülbelül másfél-két éves folyamat eredménye a kialakult koncepció.

 

Galéria

Kötött pályaV-Híd Építő Zrt.Déli körvasútKontúr Csoport Kft.vasútfejlesztés

Hírlevél