2024.03.19, Kedd
Különleges, levél formára emlékeztető hídszerkezeten alakítják ki a Déli Körvasút új megállóját
Hídterv: Speciálterv Kft., Látványtervek: Bright Field Studio

Különleges, levél formára emlékeztető hídszerkezeten alakítják ki a Déli Körvasút új megállóját

magyarepitok.hu

2022.06.23. 12:00 - Kolinek Nóra

A SPECIÁLTERV Kft. készítette el a rendkívüli hídszerkezet engedélyezési terveit.

Hirdetés

Legutóbb május közepén számoltunk be a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és Nemzeti Közlekedési Központ együttműködésében megvalósuló beruházásában a V-Híd Zrt. kivitelezésével megvalósuló Déli Körvasút projektről, melynek keretében a Kelenföldi pályaudvartól a Népligetig növelik a vasút kapacitását, a meglévő kettő mellé harmadik, egyes szakaszokon negyedik vágány épül.

A vonalszakasz fejlesztésének tervezése a Ring Mérnöki Iroda Kft., a Kontúr Csoport Kft. és a Veszprémterv Kft. alkotta konzorcium munkájával valósul meg.

A Déli Körvasút bővítésével két új megálló is épül, így teljesen új, eddig hiányzó közlekedési kapcsolatok jönnek létre az elővárosok, valamint budapesti városrészek között.

A Déli Körvasút állomásait bemutató sorozatunkban korábban a Népliget vasútállomásról több cikkben is beszámoltunk. Keletről nyugatra haladva a vonal következő állomása a Közvágóhíd vasúti megállóhely, melyet a tervek szerint egy hídon alakítanak ki.

 

Hídterv: Speciálterv Kft., Látványtervek: Bright Field Studio​

 

A funkcionalitás mellett az esztétika is szerepet kapott

A Közvágóhíd megállóhelyet magába foglaló hidat a Speciálterv Építőmérnöki Kft. mérnökei tervezték Pál Gábor, felelős tervező irányításával. A projekt kihívásairól a tervezővel beszélgettünk. 

„A Közvágóhíd megállóhely tervezése az utóbbi évek egyik legnagyobb hídtervezési kihívása volt” - tudtuk meg a hídtervezőtől.

„A megállóhelyen kétszer kétvágányos, két középperonos megállót kellett biztosítani a Soroksári út felett, tehát a megállóhelynek hídon kellett létesülnie. A helyzetet tovább bonyolította, hogy a föld alatt itt halad el Budapest egyik főgyűjtő csatornája »hajózható« keresztmetszettel, és a jövőben itt fog elhaladni a H7-es HÉV távlati föld alá tervezett szakasza”

– tájékoztatott a szakember.

A geometriai kötöttségeknek két különálló, nagy nyílású hídszerkezet felelt meg, mellyel szemben speciális elvárásokat támasztottak. A 142 méter nyílású hidaknak a vasúti terhek viselésén túl esztétikusnak és a magas szintű utaskomfort biztosítása érdekében minél nagyobb részben fedettnek is kellett lenniük.

 

 

Kaput szimbolizáló íves forma fogadja a fővárosba érkezőket

A megállóhely (mely valójában Ferencváros állomás része) a délről érkezőknek Budapest kapujaként esztétikus látványt nyújt majd.

Mindkét hídszerkezeten két vágány között középperonos megállóhelyet alakítanak ki, a peronok kapcsolattal bírnak a Soroksári út mindkét oldala felé.

„A kihívás adott volt, a mérnöki válasz egy íves formájú rácsos tartó kifejtése lett” – ismertette Pál Gábor.

„A forma külsőleg egy ívhíd, kicsit masszív és ritka hálózatos, ún. network felfüggesztésekkel. Azonban a merevséget növelendő ezen ferde elemek nem függesztőrudak, hanem sarokmerev rácsrudak, melyek esztétikus formát képezve adnak jelentős merevséget a szerkezetnek. A lefedést végül egy, a tartószerkezetbe integrált levél alakú vízszintes network rácsozású acélszerkezetre függesztett ponyvával oldottuk meg”

 − részletezte a tervező.

Majd hozzátette: „A projektben alvállalkozóként részt vettek a Bright Field Studios építészei, akik Antal Máté vezetésével belefolytak a koncepcióba és a részletek kidolgozásába, így hatékony és kooperatív mérnök-építész együttműködés alakult ki.”

 

 

A négy vágányt két felszerkezeten helyezik el

A műtárgy szerkezeti rendszere: 142 méter szabad-egynyílású, ágyazat átvezetéses, alsópályás, ortotróp pályalemezes, íves-rácsos főtartós acél híd, integrált peronlefedéssel. Az átvezetett négy vágány és két peron alatt két külön felszerkezet épül. Egy felszerkezeten tehát két vágányt és egy peront vezetnek át.

A főtartó ívek és a merevítőtartók zártszelvényűek. A merevítőtartót és az íves főtartót zárt szelvényű, hálós kialakítású rácsozás köti össze. Az integrált lefedés peremtartója, illetve a peremtartók között kialakított hálós rácsozás szintén zárt szelvényű elemekből áll. Az integrált lefedés a végkereszttartóba köt bele, és egy „Y” elágazás után elliptikus görbe mentén éri el az íves főtartót.

 

 

Légies műalkotáson haladva vezet az út az utastérből a peronokig

A tervezett új vasúti megállóhely kapcsolatot ad a kezdeti ütemekben a 2-es 24-es villamosok, a Soroksári úti buszok, és a H6-os és H7-es HÉV felé, távlatban pedig a terepszint alatt tervezett közös H6-H7-es HÉV-ek felé.

A megállóhely peronfunkciója a hídon, a kiegészítő utasforgalmi funkciók (jegyvásárlás, várakozás, büfé) a híd alatti temperált térben kapnak helyet.

A tér dísze lesz a Bright Field Studios által megálmodott lépcsőt és mozgólépcsőt tartó „szobor”. 

A tervezést irányító szakember úgy tájékoztatott: „Az utastérből a peronokhoz felvezető mozgólépcsők jelentős műszaki kihívást jelentenek, hiszen a 142 méter nyílású vasúti híd a vonat teher alatt jelentős lehajlás szenved, és ezt kell a lépcsők és mozgólépcsők tartószerkezeteinek és dilatációinak elviselni, valamint az utaskomfortnak megfelelően kompenzálni. A lépcsőáttörések a széles hídpálya merevítőtartóin is jelentős kivágásokat tettek szükségessé, így egy erősített tartószerkezetet kellett tervezni.”

 

 

Galéria

Mi épül?Speciálterv Építőmérnöki Kft.Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)Nemzeti Közlekedési Központ (NKK)V-Híd Építő Zrt.Ring Mérnöki Iroda Kft.Kontúr Csoport Kft.Veszprémterv Kft.hídépítésvasútfejlesztésDéli körvasút

Hírlevél

Hirdetés