A jelenleg kivitelezés alatt álló szakaszokon a pályaépítés nagy része már elkészült, és a műtárgyépítési munkálatokkal is jól halad a kivitelező V-Híd Zrt.
A Budapest−Belgrád vasúti korszerűsítés a MÁV Zrt. 150-es számú, Budapest–Kunszentmiklós−Tass–Kelebia vasútvonalát érinti, mely a X-es számú páneurópai vasúti folyosó része. A teljes magyarországi szakasz fővállalkozója az RM International Zrt.-t is magában foglaló három tagból álló konzorcium, amelynek megbízásából a V-Híd Zrt. dolgozik alvállalkozóként.
Kötöttpályás rovatunkban legutóbb a felsővezetéktartó oszlopok telepítéséről számoltunk be, melyet látványos videón is megmutattunk. Mostani cikkünkben a 2022. december végéig elkészülő munkálatokat foglaljuk össze.
Csengőd megállóhelyen egy 100 méteres szakasz kivételével befejezik a pályaépítést. A kimaradó rövid szakasz a peronaluljáró feletti rész. Az aluljáró egyik fele elkészült, másik oldala 2023 áprilisára lesz átjárható. Az állomás végponti részén található útátjárót átépítették, és a felsővezetéket elbontották, továbbá december végéig a kábelalépítmény is elkészül.
A csengődi forgalmi kitérő pályaépítése két vágányon megtörtént. A munkák során négy nagysugarú kitérőt építettek be. A felsővezetéktartó oszlopokat az egyik oldalon már telepítették, a keresztező kerethidak (átereszek) megépültek, és év végéig itt is elkészül a kábelalépítmény.
Látványos haladás történt Kiskőrös állomáson is, ahol az összes kitérőt beépítették, átépítették az útátjárókat, a felsővezetéktartó oszlopok háromnegyede már áll, továbbá a rendelkezésre álló munkaterületen a pályaépítés 90 százalékos készültségen van. A peronaluljáró egyik fele készen van, megépült felette a vágány, másik oldala várhatóan 2023 áprilisára lesz átjárható. A keresztező kerethidak elkészültek, a kábelalépítményi munkálatok nagy része még hátravan.
A Kiskunhalas−Balotaszállás szakaszon az új vágány elkészült, a felsővezetéktartó oszlopokat ezen az oldalon már telepítették és a kábelépítmény is ezen az oldalon készen van. Az útátjárók jelenleg ideiglenes állapotban vannak. Az idei évben sor kerül a régi vágány bontására.
Balotaszállás és Kisszállás között az új vágány, a felsővezetéktartó oszlopok felállítása, a kábelépítmény és a keresztező kerethidak elkészültek. Az útátjárók itt is ideiglenes állapotban vannak még, és a régi vágány bontására is sor került.
A Kisszálláson található 1,5 kilométeres zöldmezős területen elkészült a két új vágány, a kábelépítmény keresztezések és a keresztező kerethidak. Kelebia állomási területén a vágánybontás 90 százalékos, a második líra vágányok földmunkája is elkészült, a peronaluljáró építése zajlik.
V-HÍD Zrt. 2023-as tervei szerint, a fenti szakaszokon a vágány- és műtárgyépítés befejeződik, ezeken túl jövőre 55 vágánykilométer vonali vágányépítés készül el, továbbá megkezdődik Kiskunhalas vasútállomás átépítése és Kelebia vasútállomás vágányépítése.
Modern várótermek, klimatizált terek és felújított homlokzatok várják majd az utasokat. A munkálatokat a MÁV saját beruházásban végzi el.
Európa egyik legnagyobb vasútfejlesztése a célegyenesbe ért: lezárultak a nagysebességű próbák, a vonal decembertől radikálisan átalakítja a régió közlekedését.