Januártól a Deák Ferenc téren és a Ferenciek terén is megállnak a metrószerelvények az M3-as vonalán. 2023 elején a többi négy állomás is elkészül a SWIETELSKY Építő Kft. kivitelezésében.
A korábban tervezettnél hamarabb veheti birtokba az utazóközönség az M3-as metróvonal legforgalmasabb állomását. A tervek szerint a Deák Ferenc téren a Ferenciek terével együtt januárban indulhat el a metróforgalom. A két állomáson – ahogy lapunk is megírta – már novemberben megkezdődött az átadás-átvétel folyamata.
Az M3-as metróvonal teljes rekonstrukciója alatt elsőként, 2019 tavaszán az északi szakasz (Újpest-központ és Lehel tér) készült el, a déli szakaszt (Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest) pedig 2020 októberében adták át a forgalomnak.
A 9 állomást magába foglaló középső szakasz felújítása 2019 novemberében kezdődött, amelynek három, megújult állomása (Kálvin tér, Corvin-negyed és Semmelweis Klinikák) 2022 májusában nyílt meg az utasok előtt. Az állomások újjászületése a Lehel tértől a Nagyvárad térig a SWIETELSKY Építő Kft. kivitelezésében valósul meg, a vasúti sínrendszert pedig az azonos konszernhez tartozó, külön irányítású Swietelsky Vasúttechnika Kft. építi ki.
A korábbi tervek szerint a hat állomást 2023 tavaszán, egyszerre adták volna át. A BKV Zrt. M3-as metróvonal rekonstrukciójának hivatalos oldalán olvasható új ütemezési terv szerint ebben a sorrendben nyílna meg az utolsó hat állomás:
Deák tér – Ferenciek tere: 2023 január
Arany János utca – Nyugati pályaudvar: 2023 március
Nagyvárad tér – Lehel tér: 2023 május
Az átütemezésről a beruházó BKV Zrt. és a BKK kezdeményezett egyeztetéseket a kivitelezővel és hamarosan megszületett a közös megállapodás: a SWIETELSKY Építő Kft. ugyanis a kapacitások átcsoportosításával vállalta a Deák Ferenc tér és a Ferenciek tere állomások tervezettnél korábbi átadását.
Ennek okáról Bognár Árpád, a SWIETELSKY Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta:
„Ez a módosítás leginkább az utazóközönségnek kedvez, hiszen két hónappal előbb veheti birtokba a szakasz két legfontosabb állomását. Az előrehozott átadással hamarabb tehermentesül a felszíni közlekedés is, hiszen megszüntethető a buszpótlás, ezzel pedig jelentős megtakarítást érhet el a főváros. Ezzel együtt felgyorsítható a felszínrendezés is, így élhetőbb környezetet kapnak az utasok.”
„Az egyeztetési folyamatban a vállalat felmérte a kapacitásait, majd úgy ítélte meg, hogy ezek megfelelő átcsoportosításával, az észszerűség határain belül teljesíteni tudja a feladatot. Így a Deák Ferenc téren és a Ferenciek terén ősszel felpörögtek a kivitelezési munkálatok és november óta már mindkét állomáson zajlik a műszaki átadás-átvétel. Januárban feltehetően már közlekedhetnek a metrószerelvények” – ismertette Stipich Béla, a SWIETELSKY metróépítési üzletágának vezetője.
Mindeközben két másik állomás munkálatainál előre nem látható nehézségekbe ütközött a cég, amely egy ilyen régi metróhálózat felújításánál egyáltalán nem meglepő. Ezeket Kelemen Zsolt, területi igazgató ismertette.
„A Nagyvárad téren az elektromos áramellátási helyiség bontandó aljzatbeton alatti feltöltés helyett, az általános szerkezeti betonszilárdságnál is jelentősen erősebb betonszerkezetet tártunk fel, amit a helyszín adottságai miatt nagygépekkel nem, csak kézi kisgépekkel tudtunk bontani. Így ennek a műveletnek az ideje sajnos hosszabb volt a tervezettnél. A kapcsolótér az állomás lelke, ennek kivitelezése hatással van a befejezési határidőre. Ám az új áramellátási helyiségeket és kapcsolószekrényeket nem tudtuk addig megépíteni, amíg a régit el nem bontottuk.
A Lehel téren pedig az építendő állomási főszellőzés légcsatorna feletti, az útpálya alatti előregyártott feszített födémgerendák közötti réseken - az álmennyezet elbontása után - kiderült, hogy beázik az állomás. A javítást viszont nem lehet az útpályaszerkezet megbontása nélkül a metróépítésben szokásos injektálási módszerekkel kijavítani. Ezért új tervekkel és megoldással kell légcsatornát építenünk, amely az esetlegesen bejutó vizeket elvezeti és a tűzgátlás előírt követelményeinek is megfelel.”
Ennek a két állomásnak a befejezése - a fent említett, előre nem látható műszaki okok miatt - tavasszal várható. Az új megoldások realizálása mindenképp kivitelezői bravúrnak számít, hiszen a Lehel tér és a Nagyvárad tér állomások munkaterületét csak 2022 májusában tudta átvenni a SWIETELSKY Építő Kft., mert korábban ez a két helyszín részt vett a metróforgalomban.
„Mindezek mellett a legnagyobb kihívást - volumenéből fakadóan - mégis a főváros legforgalmasabb állomása, a Deák Ferenc tér jelentette; ám itt nem volt kardinális nehézség, ami nehezítette volna a kivitelezést” – emelte ki Bognár Árpád ügyvezető igazgató, aki a rekonstrukciónak a tender műszaki tartalmához képest új elemeit is ismertette. „A hatból négy állomáson épül új felvonó: a Deák Ferenc téren egy új, nagy teherbírású lift, Nagyvárad téren két, a Nyugati pályaudvarnál és a Lehel térnél egy-egy kisebb felszíni lift garantálja majd az akadálymentes és gyorsabb közlekedést az utasok számára.”
A BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatóságának korábbi közlése szerint a felszíni metrópótlás – a Lehel tér és a Nagyvárad tér metrómegállókat kivéve, azok májusi forgalomba helyezéséig – 2023 márciusában, a Nyugati pályaudvar és az Arany János utcai állomások megnyitásával megszűnik.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.