A 83-as út fejlesztését kiszolgáló keverőtelepen a tavalyi 125 ezer tonna után idén 110 ezer tonna lehet a termelés.
Korán megkezdte idei működését a Duna Csoporthoz tartozó Hódút Freeway Kft. keverőüzeme a Győr-Moson-Sopron megyei Téten. A lapunk által korábban részletesen bemutatott keverőtelep teljes egészében a 83-as főutat négysávosító projektet szolgálja ki, amely a Duna Aszfalt és a Soltút fővállalkozásában valósul meg.
A 2021-ben működésbe helyezett, környezetbarát meleg recycling rendszerrel is ellátott keverőtelep viszonylag új, ezért más keverőtelepekkel szemben itt egy rövid karbantartást leszámítva nem volt szükség hosszabb leállásra. „Ennek megfelelően az első keveréseket már február 20-án elkezdtük” – tudta meg a lapunk Surnyák Zsolt termelési főmérnöktől.
Szavaiból kiderült, a visszanyert aszfalt magas arányú felhasználását lehetővé tevő keverőgép tavaly 125 ezer tonna aszfaltot állított elő.
„A termelésünk szempontjából fontos információ, hogy tavaly az alap és kötőréteget gyártottuk, illetve most ezt futtatjuk ki. Ugyanakkor most fogunk beleállni az SMA kopóréteg előállításába, amiből a tervek szerint 110 ezer tonnát fogunk legyártani a 83-as út várhatóan nyár végén záruló projektjében.”
Az idei év legnagyobb kihívásai között említette az energiaárak növekedését és a beszerzés nehézségeit. Utóbbi kockázatot azzal sikerült csökkenteni, hogy a kopóréteg alapanyagát már az alap- és kötőréteg gyártása idején 90 százalékban bedepózták, ami egyben az ideihez képest alacsonyabb beszerzési árat is eredményezett.
Arra is kitért, hogy a változó éghajlati viszonyok miatt ma már sokkal rugalmasabbnak kell lennie egy keverőtelepnek, miután előfordulhat, hogy egy februári elindulás után egy hidegre forduló márciusban átmenetileg le kell állnia az útépítésnek. A telep munkájához ugyanakkor az is hozzátartozik, hogy bizonyos mennyiségenként az előállított terméket laboratóriumi körülmények között meg kell vizsgálni, a tanúsítványoknak megfelelően. „Az aszfalt különböző tulajdonságait folyamatosan vizsgáljuk, így nem csak a beépítés helyszínén kap ellenőrzést a minőség.”
Ahogy azt korábbi cikkünkben is bemutattuk a téti keverőtelepen egy a hazánkban úttörő szereppel bíró, nagyon magasnak számító, 50-60 százalékos visszaadagolást biztosító meleg recycling rendszert telepített a Duna Csoport. Ennek jelenlegi működéséről is megkérdeztük a főmérnököt.
Elmondta, 2021 óta már több ezer tonnát aszfaltoztak ezzel módszerrel, de egyelőre továbbra is csak belső felhasználásban alkalmazzák, miután a projektben felhasznált aszfaltkeverékekben legfeljebb 15%-os újrahasznosítási arányt tesz lehetővé a vonatkozó hazai útügyi műszaki előírás.
Kérdésre válaszolva elmondta, az útügyi műszaki előírás által előírt arány abból a szempontból érthető, hogy az ilyen magas arányú újrahasznosítás alapfeltétele az lenne, hogy a különböző minőségű régi utakról felmart aszfalt minősége az újrahasznosítás során állandó legyen. „Az ehhez szükséges feltételek nálunk teljesülnek, ugyanakkor ennek érdekében jelentős energiát kell belefektetnünk az átdarálás és osztályozás, majd az elkülönített depóniák minőségi vizsgálata során. Ez jelentős kihívásokkal jár, de összességében ebbe az irányba kell haladnia az építőiparnak, hiszen az erőforrásaink végesek” – zárta szavait a szakember.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.