A déli elkerülő folytatásaként valósítják meg az utat, 21 kilométernyi új pálya építésére készülnek fel, illetve a pontos nyomvonal kijelöléséhez vezethet majd a most megkötött megállapodás. Számos más fejlesztésről is szó esett az ünnepélyes eseményen.
Fontos lépés történt Debrecen életében, aláírták közvetlenül az ünnepek előtti utolsó munkanapon a város keleti elkerülőjének első szerződését. Mint a dehir.hu beszámol róla, Pántya József, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) helyettes államtitkára Lakits Györggyel, a közbeszerzésen nyertes konzorciumot vezető Utiber Kft. ügyvezetőjével szignálta közösen a megállapodást. A konzorciumban részt vesz még a Pannonway Építő Kft. és az Uvaterv Út-, Vasúttervező Zrt., mint ahogy azt az uniós közbeszerzési értesítő is megerősíti. A három cég összesen nettó 490,61 millió forint értékben dolgozik majd.
A mérnökcégek feladatai a tanulmányterv elkészítése, közúti biztonsági hatásvizsgálat elvégzése és környezeti hatástanulmány összeállítása, illetve végül, de nem utolsó sorban a környezetvédelmi engedély megszerzése. Minderre 20 hónapja van a konzorciumnak.
A legkevesebb 20,9 kilométer hosszúra tervezett elkerülő a 47-es és a 354-es főutak között fut majd, összesen 20,9 kilométer hosszan, 7 csomóponttal, 2x1 sávos kialakítással, új nyomvonalon.
A tanulmányterv elkészülte után válik majd lehetővé a fejlesztés fizikai megvalósításához szükséges kiviteli tervek kidolgozása is, ezt követően kezdődhet el az útépítés.
Pántya József az ünnepélyes aláíráson elmondta: ahogyan Debrecen gazdasága egyre inkább fejlődött, nagyobb figyelem fordult a közlekedésfejlesztési terveire is. Az elmúlt időszakban az Építési és Közlekedési Minisztérium tizenkilenc közbeszerzést indított el a debreceni közlekedési infrastruktúra fejlesztésére, melyeknél legkésőbb 2024 első negyedévében köthetik meg a szerződést. A közbeszerzések között vannak tervezési és kivitelezési tenderek is – mutatott rá.
A helyettes államtitkár a tervezési projektek ékkövének nevezte a debreceni keleti elkerülő út előkészítését és hozzátette: itt meg kell találni azt a nyomvonalat, mely alkalmas társadalmi, környezetvédelmi, civil és örökségvédelmi szempontból, és mindenkinek megfelelő.
A minisztérium képviselője felsorolt számos projektet:
Ezek mellett a tárca kivitelezési közbeszerzést írt ki öt debreceni csomópont fejlesztésére és a Domokos Márton út folytatására is.
A helyettes államtitkár folyamatban levő projektről is beszélt: elmondta, hogy
készül a tanulmányterv a 4-es főút Debrecen és Nyíregyháza közti szakaszának négysávosítására, mely márciusra elkészül. Ezzel a fejlesztéssel kapcsolatban úgy fogalmazott, lendületből szeretnék folytatni, s mihamarabb kiírni a közbeszerzést a kiviteli tervek elkészítésére.
A Magyarországon eddig még nem használt összetételű aszfaltkeverék felhasználásával kopó-, a magyar szabványoktól eltérő nagy tömörségű bitumen felhasználásával pedig kötőréteget alakítottak ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából a STRABAG szakemberei Tatabányán az 1-es főút egy szakaszán.
A munkálatok során derült ki, hogy az útnak nincs megfelelő teherbírása, így az alapjaitól kezdve építették újjá a HE-DO és a Colas kivitelezésében zajló projektben.