2024.11.05, Kedd

Hirdetés

Így halad Budapest egyik legjelentősebb projektjének megvalósítása
Fotók: NIF Zrt.

Így halad Budapest egyik legjelentősebb projektjének megvalósítása

NIF Zrt.

2020.05.15. 08:48 - Almási Krisztina

A Duna Aszfalt kivitelezésében újjáépülő hídnál jelenleg a budai hídfő cölöpalapozását végzi a HBM Soletanche Bachy, és közben zajlik a híd acélszerkezetinek gyártása és előszerelése.

Hirdetés

Ütemterv szerint halad a budapesti Déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsítése, amely nettó közel 34 milliárd forintból valósul meg a Duna Aszfalt Kft. munkájával. A helyszínen jelenleg zajlik az új, budai hídfő cölöpalapozásának készítése a HBM jóvoltából, miközben a híd acélszerkezetének gyártása és előszerelése is folyamatos.

A projekt egyik fő elemeként a Keleti pályaudvar és Hegyeshalom közötti vonalon fekvő hídon a meglévő két, egyvágányos felszerkezetet elbontják és három új, egyvágányos felszerkezetet építenek a helyére.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában megvalósuló projektről legutóbb áprilisban számoltunk be, a hídépítés helyszínén tavaly december óta folyik a munka. A kisebb előkészítő munkálatokat követően elkészültek a szükséges kábelkiváltások, az újonnan épülő hídszerkezethez igazodó felsővezetéktartó oszlopok, valamint éjszakai vágányzár mellett épül az új cölöpalapozás.

A Duna medrében található pillérek, valamint a pesti oldali hídfő csak kis mértékben kerül átalakításra az új hídszerkezetek fogadására.

 

Fotók: NIF Zrt.


Így állnak össze a hídelemek

A híd acélszerkezetű elemeit Révkomáromban és a lengyelországi Będzinben gyártják, a korrózióvédő bevonatokat Magyarországon kapják meg. A hídelemeket a csepeli előszerelő területen hozzávetőlegesen 20 méter hosszúságú szerelési egységgé hegesztik össze. Itt történik a híd végleges, teleszürke színre történő festése is.

 

Fotók: NIF Zrt.

A szerelési egységek később bárkára kerülnek, ahol hozzávetőlegesen 80 méter hosszúságú úsztatási egységgé állítják össze őket. Ezt követően a hidat a helyszínre úsztatják, átemelik emelőbárkákra, majd várhatóan 2020. III. és IV. negyedévben a helyére emelik.

Jelenleg három szerelési egység már készen várja, hogy megkapja végleges színét, a negyedik szerelési egység összeállítás alatt van.

 

Fotók: NIF Zrt.


A kivitelezés ideje alatt sem szünetel a vasúti forgalom

A beruházás célja az elsőszámú Budapest−Hegyeshalom vasútvonalon lévő Déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsítése. A híd felszerkezetei mára leromlott állapotúak, fő tartószerkezetük komolyan károsodott.

Tekintettel a híd kulcsfontosságú, a nemzetközi és hazai vasúti forgalomban betöltött − más hídon nem pótolható szerepére −, az átépítés nem oldható meg a vonatforgalom teljes kizárásával.

A meglévő felszerkezetek elbontása és az új felszerkezetek építése ezért csak egy harmadik, a mai vasúti hidak és a Rákóczi híd között megvalósuló új felszerkezet előzetes megépítését követően történhet meg.

Ez a műszaki megoldás teszi lehetővé, hogy a kivitelezés ideje alatt a vasúti forgalom két vágányon folyamatosan üzemeljen. Az új felszerkezet a meglévő pillérek felhasználásával létesül.

 

Fotók: NIF Zrt.


Forgalomkorlátozások várhatók a hídépítés idején

A munkálatok ideje alatt közúti forgalomkorlátozásokra kell számítani a hídfők környezetében mind a pesti, mind a budai oldalon. A pesti oldalon a Laczkovich utca híd alatti szakasza teljes keresztmetszetben, a budai oldalon pedig a Dombóvári út híd alatti szakasza egy sáv szélességben került lezárásra.

Galéria

VasútfejlesztésDuna Aszfalt Zrt.BudapesthídépítésvasútfejlesztéshídfelújításNemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)HBM Kft.

Hírlevél

Hirdetés