A következő években pedig jelentős korszerűsítések jönnek a 2021-ben 175 éves hazai vasúton.
A hazai vonatközlekedés megindulásának 175. évfordulóján jelentős előrelépések történnek a vasúton:
az év végéig mintegy 700 milliárd forintnyi beruházás átadásával válik még versenyképesebbé a hazai vonatközlekedés.
– mondta Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kedden, a 2021. évi vasútfejlesztésekről tartott sajtótájékoztatón.
Az eseményen elhangzott, hogy
több mint 100 kilométeren újulnak meg a budapesti elővárosi vonalszakaszok.
Az államtitkár emlékeztetett: az új uniós pénzügyi ciklusban Magyarország összesen akár 2000 milliárd forintot fordíthat EU-s támogatással megvalósuló vasúti beruházásokra. Már 2022 elejére mintegy 1000 milliárd forintnyi munka kivitelezését készíthetik elő - derült ki szavaiból.
Ismertette még, hogy a
Kelenföld-Százhalombatta-Pusztaszabolcs és a Rákos-Hatvan között lezáruló korszerűsítések összköltsége meghaladja a 335 milliárd forintot.
Szintén az agglomerációs projektek lépnek előre azzal, hogy a MÁV decemberben 20 milliárd forint forrást kapott a Vecsés-Üllő, Üllő-Monor nyílt vonali (nem az állomás közvetlen környezetében található) szakaszok és Monor állomás pályafelújítására.
Nyár végére befejeződik a Nyugati pályaudvar tetőszerkezetének teljes körű felújítása, és az utascsarnok belső műemléki rekonstrukciója (a projektet a Magyar Építő Zrt. kivitelezi). A Keleti pályaudvaron korszerű, akadálymentes utascentrumot hoznak létre.
Idén befejeződik a Püspökladány-Ebes szakasz felújítása: ezzel a projekttel és a Észak-Nyugati Gazdasági Övezet vasúti megközelítésének javításával Debrecen még vonzóbb célpontja lehet a munkahelyteremtő beruházásoknak.
A Balaton északi partján a nyári főszezon kezdetére 55 kilométeren villamosítják a Szabadbattyán-Balatonfüred szakaszt (itt az R-Kord Kft. és a Vasútvill Kft. kivitelezésében zajlik a projekt a Főber Zrt. műszaki ellenőrzésével). A fejlesztés első ütemét újabbak követik majd, jelenleg a Tapolca-Keszthely irányú folytatás előkészítése zajlik.
Középtávú cél a Balaton vasúti körbejárhatóságának megteremtése.
Az ITM államtitkára elmondta azt is, hogy a Kelenföld-Hegyeshalom vonalon a nemzetközi vasúti átjárhatóság fejlesztése az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) elnyert forrásaiból valósulhat meg. A magyar és osztrák főváros közötti vasúti kapcsolatot 25 milliárd forint értékű biztosítóberendezési, központi forgalomirányítási és egyéb rendszerfejlesztések gyorsítják.
A beruházások hatásait már idén érezni lehet, Bécs felé decembertől öt perccel csökkenhet a menetidő,
amely 2023 végétől további negyedórával rövidülhet majd.
A sajtótájékoztatón szó esett az egyedülálló Szeged és Hódmezővásárhely közötti vasút-villamos pályaépítési munkálatairól, ahol a kivitelezést a korábban felsorolt fejlesztések jelentős részéhez hasonlóan a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházában végzik el.
A tram-train vonalának munkálatait a Strabag Vasútépítő Kft. és a Belfry PE Kft., illetve a Swietelsky Vasútépítő Kft. vállalta el. A két szomszédos megyei jogú várost összekötő vonalszakasz a fővárosi agglomerációt nem számítva az egyik legnagyobb forgalmú viszonylat Magyarországon.
A pályakorszerűsítések mellett nagy tömegben fejeződnek be a biztonságos és zavarmentes közlekedés feltételeit garantáló vasúti rendszerfejlesztések is 2021-ben.
Idén akár újabb tíz darabbal bővülhet a MÁV emeletes motorvonatflottája. A tervek szerint a 600 ülőhelyes, Stadler KISS típusú járművekből összesen negyven érkezik 2022 végéig.
Az idén állnak először forgalomba a MÁV által fejlesztett és gyártott első osztályú IC+ kocsik.
Mosóczi László kitért arra, hogy a környezetkímélő vasúti árufuvarozás részarányának növelése érdekében 2025-ig mintegy 30 milliárd forintot különítenek el az ágazat számára.
Az államtitkár beszámolt arról, hogy további infrastruktúra-fejlesztéseket alapoznak meg a 2020 utolsó hónapjaiban megjelent közbeszerzések. A nyertes vállalkozók felújítják a Budapestet a román határral összekötő korridor utolsó egyvágányú szakaszát Békéscsabától Lőkösházáig.
Hitelből és saját forrásból 800 milliárdot fordíthatnak jövőre a vasúti pályák és a gördülőállomány felújítására.
A MÁV 80-as vonalán dolgoznak, december 4-re készül el a modernizálás.