2024.04.26, Péntek

Hirdetés

Egy régi tévhitet oszlat el a Sika Hungária Kft.
Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

Egy régi tévhitet oszlat el a Sika Hungária Kft.

magyarepitok.hu

2019.12.09. 10:19 - Hegedűs Gergely

Az építőipar legkülönlegesebb igényeit is profin kielégítik; a piac alapvető gondolata róluk a minőség, a megbízhatóság és a rendszermegoldások; kell-e még ennél több? Berecz András ügyvezető igazgatóval beszélgetve megtudtuk, hogy miért kulcsfontosságú a korábban elsősorban a végfelhasználóknak történő értékesítésre alapozó cégnek a kereskedelmi partnerekkel és szervezetekkel való együttműködés.

Hirdetés

A cég kötelékében már húsz éve dolgozó Berecz András idén szeptemberben lett a Sika Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. Eddig a cég építőipari üzletágának, illetve az infrastruktúra építéssel vagy felújítással szoros kapcsolatban lévő alkalmazási területeknek a vezetőjeként dolgozott. A budapesti székházban zajló beszélgetésünk elején kitér a speciális építőipari anyagokat előállító anyacég történetére, mely 1910-ben jött létre Svájcban, és jelenleg is svájci központtal működik.

„Kezdetben alagutak vízzáró tömítéséhez alkalmazott habarcsokkal és adalékszerek gyártásával lettek sikeresek. A folyamatosan fejlődő, terjeszkedő, teljesen átalakult portfolióval rendelkező és számos akvizíciót is végrehajtott cég mára világszerte több, mint 20 ezer alkalmazottal dolgozik.”
 

A busz- és vasúti járműgyártásban is a Sika megoldásait használják

A 101 országban működő társaság nyolc célpiaci területen dolgozik:

  • betonadalékszerek,
  • alépítményi és technológiai vízszigetelő anyagok,
  • tetőszigetelő anyagrendszerek és technológiák,
  • ipari padlóbevonat és burkolat rendszerek,
  • szerkezetet javító és megerősítő rendszerek,
  • rugalmas tömítő- és ragasztóanyagok,
  • ipari ragasztástechnika (például az autóiparban szélvédők esetében használt ragasztók).

A Sikát hazánkban főleg az építőiparból ismerik, viszont a magyarországi vállalatnál is meghatározó aránnyal bírnak a felsorolás végén szereplő ipari termékek. „Az ipari ragasztástechnikai megoldásaink nem csak a busz- és felépítménygyártásban, illetve a vasúti járművek gyártásában alkalmazott termékek, hanem az ipari gyártók mindennapos termékei.

Az eddigi területeken felül egy új piaci terület az úgynevezett befejező anyagok (Building Finishing) kap komoly hangsúlyt a 2020-as évben.

Ezen a termékkörön belül lesznek a különböző vízszigetelési, burkolatragasztási rendszerek, hideg és meleg burkolást egyaránt felölelve - a cég legfontosabb célkitűzései mellett, melyek a kereskedői hálózat és a tetőszigetelési üzletág fejlesztése” – derül ki az ügyvezető szavaiból.


Remekül elégítik ki az egyedi igényeket

A Sika magyarországi története egy szervizirodával indult, majd 1994-től mint Sika Hungária Kft. elsősorban a külföldi tőkebeáramlásban épülő ipari beruházásokat látták el közvetlenül és műszaki kereskedőkön keresztül. „Az akkoriban dolgozó műszaki szakemberekből álló csapat alapozta meg a Sika Hungária Kft. termékekre és szolgáltatásokra épülő magyarországi jelenlétét. Szakembereink remekül kezelték az általános és a speciális kérdéseket, illetve problémákat, sokszor egészen egyedi igényeket is kielégítve.”

A partnerek fent leírt magas szintű szakmai támogatása azóta is alapértéke a vállalatnak, amit egy erős cégstruktúra alapoz meg. „Külön csapat foglalkozik például a tervezőkkel.” Berecz András szavaiból kiderül, a vállalat a generálkivitelezők mellett a kivitelező alvállalkozókkal, szakcégekkel is kapcsolatban van, de ugyanígy a tervezőkkel, a projektek kiíróival, és sok esetben a tulajdonosokkal is.

A tulajdonosok meghatározó köre már eleve a Sika termékeivel tervezi meg a bővítéseket, megbízva a több mint százéves vállalat rendszereiben, támogatásában.

„Az építőipar összes szereplőjével meg kell találni a hangot egy adott feladat esetében is, hogy minden fél számára megfelelő döntések születhessenek.”

A cég Magyarországon jelenleg csak kereskedelmi tevékenységet folytat, és a termékeit a környező országok Sika-gyáraiból biztosítja. „A központi német, svájci és olasz gyártó egységeink mellett szintén a legmagasabb minőségi követelményeket teljesítő gyáraink vannak Szerbiában, Romániában, Ausztriában és Csehországban, így egy nagyon élénk közép-európai logisztika szolgálja ki a vállalatunkat.” A fejlesztést a gyárakhoz kapcsolódó központok végzik, a fejlesztési irányokat pedig az adott régió piaci igényei és a Sika központi stratégiája együttesen generálják. Az ehhez szükséges piaci információkat az egyes szakterületek munkatársai szolgáltatják a fejlesztőknek, rendszeres személyes találkozók során.      


Nemcsak az ipart, a kereskedelmet is megcélozzák

Berecz András a többi építrtéskémiai vállalathoz viszonyítva is azonosítja a céget. „A kezdetekben egy közvetlen értékesítési stratégiát folytattunk az építőiparban. Jelenleg még a közvetlen értékesítés képvisel nagyobb volument, de a már pár éve Magyarországon is elindított, dinamikusan fejlődő kereskedelmi értékesítés a jövőben még meghatározóbb részt képvisel a cég életében. Nem csak az ipari, hanem a kereskedelmi partnereknek, illetve hálózatoknak is stabil és erős partnere lesz a Sika.” Hozzáteszi, az új koncepció az egész Sika konszern szintjén érvényes.

„Fontos, hogy eloszlassuk a régi tévhitet, és megmutassuk, hogy a kereskedők ugyanolyan fontos partnereink mint a kivitelezők, tervezők és beruházók.”

Az ehhez szükséges három fő üzenetet is megfogalmazza az ügyvezető.

  • „A Sika-termékek versenyképesek a kereskedelemben;
  • a Sika rendelkezik a kereskedelmi jelenléthez szükséges portfolióval;
  • a Sika a kereskedők megbízható partnere kíván lenni a jövőben.”

Hozzáteszi, ezt nem csupán üzenetek szintjén akarják célba juttatni, a lényeg, hogy mindezeket tapasztalati úton érzékeljék a kereskedő partnerek.
 

A Sika termékei is idomultak az új stratégiához

A építőipari kereskedelem jelentős potenciál a vállalat számára. A szóban forgó csatornákon keresztül kiszolgált beruházások csak részben voltak a Sika látókörében. „A termékeink jellege miatt a kereskedelmi partnereknél csak meghatározott mértékben lehetettünk jelen. A kereskedelem nem többkomponensű és nem erős alkalmazástechnikai hátterű megoldásokat igényel. Ugyanakkor ez néhány éve folyamatosan változik, és a Sika ennek megfelelően ezzel a gondolattal fejleszti a szegmensbe szánt termékcsoportjait.” A hazai piacra szánt fejlesztéseket a környező országok Sika gyártóbázisaival egyeztetve végzik, nagy körültekintéssel és megfontoltsággal.
 

Vannak dolgok, melyek továbbra is csak személyesen működnek

A Sika Hungária kereskedelmi csapata is folyamatosan bővül. Berecz András hozzáteszi, el kell jutni a partnerekhez, de az sem mindegy, hogyan. „Nagyon fontos az e-kommunikáció, sok mindent lehet vele egyszerűsíteni, de én továbbra is vallom, hogy a személyes kapcsolat is elengedhetetlenül szükséges egy gördülékenyen működő üzlethez.”

Berecz András, a Sika Hungária Kft. ügyvezető igazgatója


Minőséginek és megbízhatónak látja a Sika-termékeket a piac

Van előnye is a közvetlen értékesítésben eltöltött éveknek. „Komolyan odafigyelünk a feladatok, javaslatok pontos előkészítésére, precíz átgondolására és ugyanúgy az utógondozásra is. Hangsúlyt fektetünk az elkészült munka minőségére, az elégedett kivitelező és az elégedett megrendelő számunkra a legfontosabb. Ehhez tartozik az is, hogy olyan megbízható cégeket próbálunk javasolni a partnereinknek, akik után jó munkák születnek.”

A fenti szemléletnek megfelelően a Sika minősített szakkivitelezőket képez a kulcsterületeken, például a tetőszigetelésnél vagy az ipari padlók esetében. Az ügyvezető igazgató leszögezi, mindezeknek köszönhetően a piac alapvető gondolata a Sikáról a jó minőség, a tartósság és a megbízhatóság.

Egy további gondolat, amit egyre inkább felerősít a cég, a fenntarthatóság. „A partnereink számára pontosan meg tudjuk adni, hogy a termékeink alkalmazása esetében mennyivel csökkenthető szén-dioxid kibocsájtás, mennyi újrafelhasznált anyagot tartalmaznak, mennyivel csökkenthetjük velük a szmoghatást vagy a felhasznált energiaigényt. Ez nem csupán egy leharcolt marketing zászló.” A fenntarthatósági szempontok figyelembevétele a termékfejlesztések során is egyre komolyabb hangsúlyt kap.
 

A top háromban minden releváns területen

Amikor a cég a húzóágazatairól, alapvető kompetenciáiról kérdezzük, az ügyvezető elmondja, ezeken a területeken a Sika Magyarországon piacvezető vagy a piacvezető cégek között szerepel. „Ez érvényes például a műanyag lemezes szigetelések területén, a betonadalék szereknél, valamint az ipari ragasztás területén is. A 2023-ra felállított célunk pedig az, hogy minden számunkra releváns területen az első háromban benne legyen a Sika Magyarországon is.”

A vállalat évek óta kétszámjegyű növekedést könyvelhet el, ennek megfelelően a Sika Hungária raktárkapacitását bővíteni kell. Ennél is nagyobb kihívást jelent a logisztika biztosítása a magasabb volumen mellett, de ezzel is sikeresen megbirkózott a cég. Berecz András rámutat, a nagy projektek jellemző hektikusságát méretéből és tudásából fakadóan jól tudja kezelni a vállalat. Mind a raktár, mind az irodai kapacitás bővítését megcélozva a Sika Hungária Kft. főhadiszállását a jelenlegi budai telephelyről 2020 első felében egy biatorbágyi telephelyre teszi át.

„A biatorbágyi telephelyünk lényegesen tágasabb és bizonyos szempontból korszerűbb is lesz. Lényeges előrelépést jelent majd partnereink pontos kiszolgálásában a megnövekedett igények mellett. A költözéssel, melyet jövő év első felében tervezünk, megfelelő helyet adhatunk gyakorlati oktatóközpontjainknak is.


Mindig sikerült megszelídíteniük az ágazat kilengéseit

Hozzáteszi, mindez nem azt jelenti, hogy valaha is jelentős visszaesést kellett volna megélnie a cégnek a ciklikusság miatt, de egy-egy nagy projekt vagy az építőipari ágazat hulláma korábban a cég oldalán is hullámokat tudott generálni. „Viszont épp azért vagyok biztos a csapatomban, mert ezekkel mindig megbirkóztunk, és az esetlegesen utánuk keletkező hullámvölgyet mindig fel tudtuk tölteni.” Fontos eredményként jelöli meg, hogy az építőipari  kilengések követése helyett a Sika Hungária egy egyenletes és folyamatos fejlődést produkál.

A rugalmassághoz is egy fontos háttérelemet ad, hogy rendkívül sok alkalmazási területe, termékköre van a Sikának. „Mindig vannak olyan területeink, amiket a piaci változásokra felkészülve jobban meg tudunk terhelni.

Az elmúlt 20 év során mindig szép feladat volt a munkámban, hogy egy-egy piac által generált visszaesését kompenzáljunk.” Úgy fogalmaz, erre alapozva a csak szegmens területekkel foglalkozó versenytársakhoz képest lényegesen rugalmasabban tudtak reagálni a változásokra.


Náluk lényegesen könnyebb az újak integrálása

A fejlesztésekkel párhuzamosan egy 15 százalékos létszámbővítést is terveznek a jelenleg 50 fős Sika Hungária Kft. csapatában, és optimistán tekintenek a munkaerőpiaci kihívásokra. „A Sika mindig hívó szó volt a munkavállalóknak, és jelenleg nagyobb mozgás is érezhető, mint két-három évvel ezelőtt.”

Hozzáteszi, a bővítésnél az is szempont, hogy a munkaerőállomány fiatalodjon. „Szükséges a tudás átadása a fiatalabb korosztálynak. Segíti a folyamatot, hogy egy olyan széleskörű háttértámogatással rendelkezünk mind elméleti, mind gyakorlati szinten, amely minden alkalmazott számára hozzáférhető. Ennek köszönhetően egy új kollega műszaki integrálódása lényegesen egyszerűbb.”

A vezető hozzáfűzi, nem hisz abban, hogy egy-egy feladatra azonnal tökéletes munkatársat lehet találni a munkaerőpiacon. „Instant megoldások nincsenek, energiát kell fektessünk az új kollégákba, mindenki átmegy egy tanulási folyamaton, amit erősen támogatni kell.”
 

Nem elég felülni, húzni is kell a szekeret

Berecz András rögtön az egyetem után, 1999-ben a Sikához került, ahol a betonadalékszerekkel és a betontechnológiai megoldásokkal foglalkozott. Ezt követően a cég műszaki vezetője lett, majd a közvetlen értékesítési üzletágvezetővé választották meg, amit egészen idén szeptemberig, ügyvezetővé kinevezéséig látott el. A cég erejét jelzi, hogy számos hozzá hasonlóan stabil munkatársa van a Sikának.

A Sika Hungária Kft. értékei közé sorolja a csapatszellemet is. „Elődöm nagyon jó érzékkel válogatta össze azokat a munkatársakat, akik át tudják venni a cég stratégiai gondolatait, közösen, erősen egy irányba tudják húzni a szekeret, és nem csak ülnek azon.

Személy szerint is nagyon büszke vagyok a csapatra.”
 

Négy gyár megvétele alapozta meg az új termékcsoportot

A vezető szavaiból kiderül, a vállalat több éves ciklusokban és projektekben gondolkodik, a mostani ciklus végére el akarják érni, hogy a termékeik 25 százaléka új termék legyen.

„Igyekszünk mindig előrébb tartani, mint a piac; célunk, hogy a fejlesztéseket új technológiákat mindig mi mutassuk be elsőként.”

Az új irányvonalakra egy további példa is elhangzik: a Sika az elmúlt évben négy bitumenes termékeket gyártó üzemet is vásárolt a régióban. „Ez számunkra egy új területet jelent, ezek a termékek 2020-ban debütálnak nálunk. A bővülés a tetőszigetelés és a mélyépítési szigetelés területén nagyon fontos lépés lesz, miután ezeknél használják leginkább ezeket a termékeket.”
 

Kisegítik a cégeket a szűk határidő zsákutcájából

A rohamléptekben fejlődő technológiát tekintve nem tűnik könnyűnek az új termékek megismertetése és elfogadtatása a piaci szereplőkkel. Berecz András viszont azt hangsúlyozza, hogy egy új termék sikere inkább azon múlik, mennyire felhasználóbarát.

„A növekvő munkaerőhiányban a kivitelezők egyre inkább megválogatják, milyen rendszereket használnak. Ennek egyszerűnek, könnyen felhasználhatónak és gépi eszközökkel bedolgozhatónak kell lennie.

Tehát a termék maga lehet összetettebb, egy olyan megoldás kell hozzá, mellyel egyszerűbben, gyorsabban, hatékonyabban lehet alkalmazni: ezért kulcsfontosságú az Application Engineering.”

Egy ennél konkrétabb példa is elhangzik a fenti megközelítésre.

„Az egyik budapesti tetőparkoló most zajló felújításánál olyan rendszert alkalmazunk, amely egyszerre működik szigetelésként és burkolatként, továbbá egyetlen nap alatt kivitelezhető, a következő napon pedig terhelhető.

A szűk határidő és a szűk munkaerő zsákutcájából némileg ki tudjuk segíteni a cégeket ezekkel a megoldásokkal.”

Hegedűs Gergely

Galéria

AktuálisinterjúSika Hungária Kft.építőipari gyártókinnováció

Hírlevél

Hirdetés