Tíz év előkészítő munkája után indulhat meg a munka 182 kilométer út és egy 305 méter hosszú határhíd építkezésén: hivatalos forrásból kaptunk részletes adatokat a projektről.
Az elektronikai eszközök gyártásában elengedhetetlen réz és ritkaföldfém nyerőhelyeknek otthont adó kongói Katanga tartomány és azok fő felhasználója, Kína elérésében kiemelt jelentőségű, tanzániai Dar-es-Salaam kikötője között épülhet kulcsfontosságú híd a Duna Aszfalt Zrt. és fejlesztési bankok finanszírozásában, PPP projekt keretében, a magyar cég szakmai és pénzügyi befektetésével és koordinálásával. Mintegy egy évtizede készítik elő a kontinensnek megfelelő erőforrásokat és felkészülést igénylő projektet, amiről a hazai sajtó is többször írt pontos források hiányában is, helyenként a spekulációig is elmenve.
Lapunk most elsőként közvetlenül a Duna Aszfalttól kapott hivatalos információk alapján tud beszámolni híd- és útépítési lehetőségről. A hosszú szervezés után már a megvalósuláshoz közeledő projekt konstrukciójáról, hátteréről és jövőjéről Jászberényi Tamás, a projektgazda holding társaság, a GED Africa Ltd újonnan kinevezett vezetője, egyben a Duna Aszfalt Zrt. gazdasági koordinációs igazgatója tájékoztatta a magyarepitok.hu-t.
Eszerint a napokban is folynak az előre haladott tárgyalások a PPP projekt fejlesztése érdekében a Dél-Afrikai Köztársaságban, a Kongói Demokratikus Köztársaság (KDK) és Zambia szakmai delegációinak részvételével, a két ország között új határhíd és 182 kilométernyi út építéséről, mely magyar tervezők munkája alapján, magyar szakmai befektetéssel és koordinációval valósulhat meg.
Miután a két állam között 2018-ban együttműködési megállapodás született a már mintegy 10 éve szervezés alatt álló projektről – Afrika ezen részén kifejezetten hangsúlyt kell fektetni az előkészítésre, különösen több államot átívelő és geopolitikai jelentőségű projektek esetén (erről később) - jelenleg az államközi Közös Irányító Bizottság (Joint Steering Committee) találkozik Dél-Afrikában.
Ezen a tárgyaláson részt vesz a szakmai befektetőként, tervezőként, illetve műszaki és pénzügyi koordinátorként is jelen levő Duna Aszfalt; leányvállalata, a koncessziós jogokkal rendelkező GED Africa Ltd; továbbá az érintett országokból érkező műszaki, jogi és pénzügyi területen dolgozó szakemberek.
A projekt során közvetlenül két ország infrastruktúráját erősítik: a Kongói Demokratikus Köztársaság Katanga tartományát köti össze a projekt Zambiával a két országot elválasztó Luapula folyón új határhíd, modern határállomások és a csatlakozó 182 km útszakasz fejlesztésével.
Az új út a KDK-ban található Kasomeno és a zambiai Mwenda között épül meg részben egy-egy régi – közel használhatatlan állapotban levő –út rekonstrukciójával. A projekt legfontosabb része mindemellett az új határállomások mellett a Luapula folyón átívelő híd. A magyar tervezésű műtárgy
az ehhez kapcsolódó infrastruktúrával.
A 25 éves PPP konstrukcióban megvalósuló projektben a hídépítésekben és útépítésekben jelentős tapasztalattal bíró Duna Group cégcsoport vezető tagja, a Duna Aszfalt kompetenciáját kamatoztatják.
A projektet a magyar és nemzetközi szakmában korábban kifejezetten elismert pályát befutó Mosonyi László† (a szakember a Duna Aszfalt fejlődésében is fontos tényező volt, vezetésével nyerte el többek között első jelentős külföldi megbízását 2007-ben, a kecskeméti Mercedes gyár mélyépítési munkáit 2009-ben, valamint 2012-ben az első magyar autópálya-beruházását is a cég) frankofón afrikai tapasztalatait kamatoztatva, illetve a magyar állampolgárságú (a Pannonhalmai Bencés Gimnáziumban végzett) René Hutton-Mills, a GED Africa Ltd holdingcég eredeti tulajdonosa és egyben jelenlegi társtulajdonosa készítették elő. Miután a GED cégek aláírták a koncessziós szerződéseket 2013 és 2014 során, sokáig befektetőt kerestek, majd 2017-ben ezen keresés és Mosonyi László iránt is érzett nagyfokú tisztelet eredményeként lépett be szakmai befektetőként a Duna Aszfalt.
A pénzügyi és szakmai koordinációban már eddig is jelentős szerepet vállaltak (többek között a zambiai geodéziai felmérők munkáit is felügyelték), és a tervezésen kívül az irányításban is fontos szerepet vállalhatnak majd a projektben. Az építkezés várhatóan 3 év alatt, afrikai fővállalkozók közvetlen munkájával épül meg, különös tekintettel arra, hogy a koncessziós szerződésekben előírásra került a helyi vállalkozók alkalmazása a munkák jelentős részében.
Az út világgazdasági jelentősége azért is rendkívül jelentős, mert mintegy 7 nappal tudja lerövidíteni a kongói Katangában található réz, arany, ezüst, valamint ritkaföldfémek útját a fő exportútvonalként használt tanzániai Dar-es-Salaam kikötőjébe. Ezt a 2037 kilométeres távolságot jelenleg csak jelentős kerülővel (ld. a mellékelt térképet), az átlagosan hétnapos várakozást igénylő határátkelőn, Kasumbalesa-nál tudták a nyersanyagokat a teherautók Tanzánia és az óceán felé eljuttatni, az új projekttel nagyságrendileg rövidülhet le időben az út, újabb gazdasági kapcsolatokat nyitva és a kongói, illetve zambiai térségek gazdasági fellendüléséhez hozzájárulva.
A sárospataki Weinberg 30. születésnapján a vállalat magyar voltát, családias jellegét, versenyképességét, valamint az ügyvezetője példaértékű szellemiségét emelte ki sikerfaktorként az építésügyi miniszter.
Napokkal ezelőtt érkezett hír az első paksi óriásszerkezet, az olvadékcsapda elkészültéről, most pedig már el is rajtolt a következő, a reaktortartály kivitelezése.