2024.04.18, Csütörtök
Tizenhét közlekedési beruházáshoz kér támogatást a CEF2 közlekedési forrásaiból Magyarország
Fotók: magyarepitok.hu, delikorvasut.hu

Tizenhét közlekedési beruházáshoz kér támogatást a CEF2 közlekedési forrásaiból Magyarország

magyarepitok.hu delikorvasut.hu

2021.12.29. 12:51 - Bíró Beáta

Folytatódhatna a Déli Körvasút építése és befejeződhetne a Kelenföld-Ferencváros vasúti vonalszakasz kapacitásbővítése is. Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF2) hétmilliárd eurós keretösszegű közlekedésfejlesztési felhívására január közepéig nyújthatnak be pályázatokat a tagállamok.

Hirdetés

Magyarország tizenhét közlekedési projekthez összesen közel 110 milliárd forint támogatási igényel az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF2) forrásaiból. A javaslatokat az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) állította össze. A több mint 430 milliárd forint összértékű fejlesztések közé tartozik a Déli körvasút második üteme, ultragyors elektromos töltőhálózat kiépítése, valamint három őrzött kamionparkoló kialakítása is az M1 és M35 mentén - tájékoztatott közleményében a minisztérium.

 

2023 nyarán hirdethetik ki a nyertes pályázatokat

Az Európai Bizottság szeptemberben tette közzé az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz első közlekedési pályázati felhívását (erről itt írtunk), amelynek keretösszege mintegy hétmilliárd euró. A CEF2 az új uniós pénzügyi időszakban is a transzeurópai hálózatok kiépítésének és korszerűsítésének felgyorsítását szolgálja a közlekedési, energetikai és digitális területeken. Új elem, hogy önálló költségvetéssel támogatja a polgári és katonai kettős célú hasznosításra alkalmas mobilitási projekteket.

 

A Déli Összekötő Vasúti Híd a Déli Körvasút-fejesztés legelső eleme,
már használhatják a vonatok

 

Magyarország és 14 másik tagállam az úgynevezett kohéziós nemzeti borítékban meghatározott összegű CEF forrásra jogosult, ami hazánk esetében ez 802 millió euró.

A jelenlegi pénzügyi időszakban e keret 70 százalékát különítik el az egyes országok számára 2023-ig. A fennmaradó 30 százalék 2024-től a kohéziós országok versenyében talál majd gazdára. A jelenlegi felhívásra beérkező pályázatok közül jövő nyáron választják ki a támogatásra érdemeseket.

A hazai projektjavaslatokról döntő kormányhatározat tegnap jelent meg a Magyar Közlönyben.

 

A CEF forrásból megépült Monostori híd

 

Fontos vasúti fejlesztések folytatódhatnak

A magyar pályázatok egyike a Déli Körvasút második üteme, a Kelenföld-Ferencváros vasúti vonalszakasz kapacitásbővítésének befejező tervezési, területszerzési és építési munkái. A fejlesztés jelentőségéről lapunk több ízben is beszámolt. Egy előkészítési projekt tizenkét dunántúli vasútállomás infrastruktúrájának fejlesztését alapozhatja meg úgy, hogy a polgári célok színvonalasabb kiszolgálása mellett azok eleget tehetnek az Európai Unió és a NATO által elvárt szintű katonai mobilitási feltételeknek is.

 

Déli Körvasút - Közvágóhíd vasútállomás látványterve
Forrás: delikorvasut.hu

 

Őrzött kamionparkolókat és elektromos töltőállomásokat építenének

A pályázatok között szerepel biztonságos kamionparkolók kialakítása az M1 autópálya Tatabánya Óváros és Győr kijáratainál, a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezetben összesen legfeljebb 658 férőhellyel.

Az ultragyors elektromos töltőhálózat vállalati kezdeményezésű projektjeiben pedig

mintegy 70 helyszínen épülhet ki több mint kétszáz töltőpont. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 165 e-töltőállomást telepíthetnének a földi kiszolgáló járművek, a reptéri személyzet és vállalkozások számára.

Egy másik javasolt fejlesztés annak segít eleget tenni, hogy 2024 decemberétől az európai hálózaton csak zajcsökkentett vasúti tehervagonok közlekedhetnek korlátozás nélkül. E határidőig több mint félezer vagon öntöttvas féktuskóit cserélnék csendesebb műanyagra.

 

Korábban 350 milliárd forintot nyert el Magyarország

Magyarország a korábbi kiírásokban 670 milliárd forint összértékű közlekedési beruházás megvalósításához nyert el támogatást. Az ITM sikeres pályázatainak köszönhetően a CEF forrásaiból eddig közel 350 milliárd forint hasznosul hazai közlekedési fejlesztésekben. A többi között megépült az új Duna-híd Komáromnál, végig négysávossá bővült az M15, ezzel Budapesttől Pozsonyig már teljes értékű a sztrádakapcsolat. A támogatott beruházások sorába tartozik a Kelenföld-Pusztaszabolcs és a Rákos-Hatvan vasúti vonalszakaszok korszerűsítése, a Déli összekötő vasúti híd felújítása, harmadik vágányának megépítése is. A CEF fedezi a varsói gyorsvasút hazai szakasza környezetvédelmi munkarészeinek költségeit is. Jövőre és 2023-ban a mostanihoz hasonló nagyságrendű kiírások megjelentetése várható.

Iparági hírekInnovációs és Technológiai MinisztériumEurópai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF)vasútfejlesztésútépítés

Hírlevél

Hirdetés