A Trimble Gedo vágánykitűző rendszerrel ellenőrzik a vágányok megfelelő pozícióját, mielőtt véglegesen rögzítik azokat.
Pályasín, vágányépítés, geodézia, prizma – cikkünkben a Swietelsky Vasúttechnika Kft. újabb, fontos munkafolyamatát mutatjuk be az M3-as metró alagútjaiban végzett kivitelezési feladataihoz kapcsolódóan.
A BKV Zrt. beruházásában megvalósuló metrófejlesztés az utolsó fázisában tart, a Swietelsky Vasúttechnika a középső szakaszon végzi a pályaépítési munkálatokat. Ebben a folyamatban is kiemelkedően fontos a milliméteres pontosság, ezért a geodéziai méréseket professzionális mérőműszerrel végzik.
Erre a vágánymező elkészülte után, de még a lefúrása és ragasztása előtt van szükség, hiszen lényeges, hogy a pályasín milliméter pontosan a megfelelő pozícióban legyen.
A pályaépítés során először is a tervezett helyére illesztik a lefektetett vágányt, a sínszálakat függesztőművekkel állítják be. Ezután következik a fent említett geodéziai mérés, amelyhez a szakemberek a Trimble GEDO mérőrendszert alkalmazzák. Ez a szerkezet egy rendkívül érzékeny, másodperc mérési pontossággal rendelkező Trimble S9 mérőállomásból és egy, a vasúti pályára elhelyezett, három kerekű kocsiból áll.
Mint Liegl Tamás, vezető geodéta lapunknak elmondta: a síneken guruló mérőkocsi pontos helyzetét a metró alapponthálózatára előzetesen letájékozott mérőállomás mérése határozza meg. A kocsiban elhelyezett szenzorok mérik a vágány nyomtávolságát, valamint túlemelését.
A mért adatokat egy Timble TSC7 kontroller dolgozza fel, és hasonlítja össze a tervezett értékekkel. Az eltérések a helyszínen azonnal ellenőrizhetők és a sínszálak helyzete pontosan beállítható. A beállítás után egy végleges minősítő mérést végzünk, melynek irodában feldolgozott adataiból készül a vágány geometriáját minősítő jegyzőkönyv.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.