Mérföldkőhöz érkezett az M3-as metró felújítása: a Nyugati pályaudvar és az Arany János utca állomások március 20-i hivatalos átadása után a teljes vonalon járnak a szerelvények, igaz, a Lehel téren és a Nagyvárad téren májusig nem állnak meg.
A SWIETELSKY Építő Kft. és a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. kivitelezésében 2019 novembere óta tart az M3-as metróvonal 9 állomást magába foglaló belvárosi szakaszának rekonstrukciója. A BKV beruházásában zajló projektről folyamatosan, első kézből hoztunk információkat. Így a két újabb, elkészült állomást is lapunk mutatja meg a nagyközönségnek. (A GALÉRIA ITT megnyitható.)
A Kálvin tér, Corvin-negyed és Semmelweis Klinikák 2022 májusában már megnyílt meg az utasok előtt, január 23-án pedig két másik, a Deák Ferenc tere és a Ferenciek tere állomásokon is elindultak a szerelvények. Az állomások felújítása és modernizálása a Lehel tértől a Nagyvárad térig a SWIETELSKY Építő Kft. kivitelezésében valósul meg, a sínrendszert az azonos konszernhez tartozó, külön irányítású SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. építi ki. Az egyes szakági terveket pedig a FŐMTERV Zrt. készítette.
A középső szakasz valamennyi állomása akadálymentessé válik. A 9-ből hat helyen - Semmelweis Klinikák, Corvin és Kálvin tér, Ferenciek tere, Arany János utca és a Nyugati pályaudvar - ferdepályás felvonót építettek be. A Deák Ferenc tér, Nagyvárad tér és Lehel tér állomásokon pedig felszíni lifttel juthatnak a peronra a mozgásukban korlátozottak.
Az állomás felszíni épülete látványos, világoskék üvegekkel burkolt, a tetején pedig különleges technológiával kialakított zöldtetőt hoztak létre, amely a környező épületek felsőbb szintjeiről látható. Az állomás belső tereiben a szürke és a kék különböző árnyalatai elegáns és megnyugtató hatást keltenek.
Mint ahogy a napokban megírtuk: a Nyugati pályaudvar egykori Skála felőli, úgynevezett déli aluljárója vált akadálymentessé. A felszínről új lifttel közelíthető meg az aluljáró szint, onnan pedig a mozgólépcsők mellé beszerelt ferdepályás felvonóval juthatnak a peronokhoz a mozgásukban korlátozottak. Látványvilága a Corvin-negyed állomáséra hasonlít.
A két megújult állomás építészeti koncepciójáról a BKV Metró Felújítási Projekt Igazgatósága videót is készített, amelyben Czigléczki Attila és Hatvani Ádám építész tervezők mutatják be az új arculatot. A Nyugati pályaudvar állomás ülönlegessége, hogy a kék metró vonalán jellemző alacsony belmagasság helyett itt szokatlanul tágas terekkel találkozunk. Az eredeti építészeti dizájnt meghatározó karakteres piros, kék színek szelídebb narancs, fehér, kék árnyalatokkal térnek vissza. Láthatóvá válik a metró igazi arca.
Az Arany János utcai állomásról készült videóban pedig Csapó Balázs és Germán Tibor építész tervezők avatnak be a részletekbe. Az állomásnak önálló felszíni épülete van, a megújult arculatot pedig letisztult, elegáns külső, világos és sötét kékesszürke, valamint türkiz árnyalatok jellemzik.
A belvárosi szakaszon is a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. végezte a vágányok rekonstrukcióját, amely 2022 év végén be is fejeződött. A cég feladata ezen túlmenően többek között a gyengeáramú távközlési rendszerek kiépítése volt. Nemrég részletes cikkben számoltunk be arról, hogy milyen berendezésekkel szavatolják az utasok biztonságát és megfelelő tájékoztatását.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.