2023.05.28, Vasárnap
M3 metrófelújítás: kiemelt figyelmet fordítottak a képzőművészeti alkotások megőrzésére
Fotók: Erdei Mihály és Nagy Mihály / magyarepitok.hu

M3 metrófelújítás: kiemelt figyelmet fordítottak a képzőművészeti alkotások megőrzésére

magyarepitok.hu

2023.05.18. 07:30 - Kolinek Nóra

A felújított állomások letisztult arculata és a már korábban is ott található műalkotások remekül megférnek egymás mellett.

Hirdetés

2019 novembere óta tart az M3-as metróvonal 9 állomást magába foglaló belvárosi szakaszának rekonstrukciója. A BKV Zrt. beruházásában zajló projektről lapunkban folyamatosan tájékoztatást adunk.

Az állomások felújítása és modernizálása a Lehel tértől a Nagyvárad térig a SWIETELSKY Építő Kft. kivitelezésében valósul meg, a sínrendszert az azonos konszernhez tartozó, külön irányítású Swietelsky Vasúttechnika Kft. építi ki. Az egyes szakági terveket a FŐMTERV Zrt. készítette.

A Nyugati pályaudvar és az Arany János utca állomások hivatalos átadását követően, 2023. március 20-a óta a teljes vonalon járnak a szerelvények, a Nagyvárad tér és Lehel tér megállónál azonban nem állnak meg, azokat május 22-én vehetik birtokba az utasok.

Rovatunkban rendszeresen betekintünk a kivitelezés kulisszái mögé, most azonban a felújításhoz kapcsolódó, művészeti vonatkozású érdekességeket mutatjuk be. A középső szakaszon lévő állomásokon ugyanis több képzőművészeti alkotás található, melyeket a korszerűsítést követően is megtekinthet az utazóközönség.

Fotó: Erdei Mihály / magyarepitok.hu

Kányádi Sándor padján bárki megpihenhet

Az Arany János utcai metróállomás peronján található Kányádi Sándor Kossuth-díjas erdélyi magyar költő padja, melyet a szakszerű elbontást és tisztítást követően visszahelyeztek eredeti helyére. A felette álló réztáblán a költő 1982-ben íródott, és 1 évvel később megjelent Hiúság* című versét olvashatják el a szerelvényre várakozók.

A vers apropóján 2002-ben javasolták a BKV igazgatóságánál, hogy állítsanak fel egy padot Kányádinak az állomáson, aki eleinte tiltakozott a kezdeményezés ellen, és éppen Arany Jánosra hivatkozott. Aranyról ugyanis még életében el akartak nevezni egy utcát szülővárosában, Nagyszalontán, amitől a költő nagyon zavarba jött, és megírta a városatyáknak, hogy élő emberről semmit sem szabad elnevezni.**

Fotó: Nagy Mihály / magyarepitok.hu

A Deák téren továbbra is olvashatók a színes csempéken megörökített versrészletek

A Deák Ferenc téri metróállomás arculatáról korábban részletes beszámolóval jelentkeztünk. Ahogy akkor is elmondtuk a peron falburkolatába illesztett csempe falat a felújítás alatt védőburkolattal látták el, majd szakszerűen letisztították, így eredeti helyén sikerült megőrizni.

A burkolat João Vieira portugál képzőművész alkotása, melyet a Lisszaboni Közlekedési Vállalat ajándékozott a magyar fővárosnak. A mozaik portugál költők versrészleteit tartalmazza magyarul, illetve magyar költők műveit portugálul (például Petőfi Sándor Szabadság, szerelem!, József Attila: A Dunánál).

A művész kifejezetten a Deák térre szabottan készítette el a terveket, miután személyesen mérte fel a szóba jöhető megállókat. A csempetervek az adott helynek megfelelő formában és méretezéssel készültek, egy másik állomáson a teljes tervezést elölről kellett volna kezdeni. A lisszaboni kerámiamanufaktúrában kiégetett csempék kihelyezését a BKV vállalta magára, és 1996. augusztus 19-én, adták át a díszcsempéket az utazóközönségnek.***

Fotó: Erdei Mihály / magyarepitok.hu

A főváros virágkorát megörökítő fotográfusról is megemlékeztek

A Ferenciek tere állomáson, a peron falburkolatába illesztve található a Klösz György fotográfus emlékére állított fém relief, mely Lapis András szobrász és éremművész alkotása. A németországi születésű (1844-1913) fényképész és festő, a magyarországi városfotózás úttörője és egyik legjelentősebb alakja.

A táblán olvasható felirat szerint „Klösz György (Darmstadt 1844 – Budapest 1919) emlékére állította a BKV Zrt. hálával, amiért fényképein megörökítette Budapest első virágkorát s benne a fővárosi közösségi közlekedés első évtizedeit. 2008”

A reliefet a szakszerű elbontást, tisztítást követően az új burkolatba illesztették vissza.

Fotó: Erdei Mihály / magyarepitok.hu

* Kányádi Sándor: Hiúság

Tagoló vers Sándor fiamnak

20. születésnapjára

lelkemre

többre

nem

vágyom

lenne

bár

egy

padom

lenn

az

Arany János

nevét

viselő

metróállomáson

** Forrás: https://fidelio.hu/konyv/kanyadi-sandor-sosem-akart-maganak-padot-8299.html

*** Forrás: https://retrolegends.hu/2013/06/02/a-deak-teri-betucsempek-titka/

 

Galéria

M3-as metróSwietelsky Magyarország Kft.Swietelsky Vasúttechnika Kft.Főmterv Mérnöki Tervező Zrt.metrófelújításmetrófejlesztésBKV

Hírlevél

Hirdetés