2024.11.21, Csütörtök
Átadtak egy új Ipoly-hidat – még egy közvetlen kapcsolat létesült Magyarország és Szlovákia között
Fotók: MTI/Komka Péter

Átadtak egy új Ipoly-hidat – még egy közvetlen kapcsolat létesült Magyarország és Szlovákia között

magyarepitok.hu, mti

2024.01.12. 14:02 - Szabó Ákos

A Colas kivitelezésében határátkelő-híd készült el.

Hirdetés

Az utóbbi időben több Ipoly-híd projektjének sikeres lezárásáról is beszámoltunk: az Őrhalom és Ipolyvarbó közötti átkelőről 2023. december 1-jén, az Ipolydamásd és Helemba közötti hídról pedig mintegy fél éve.

Most ismét egy határátkelőként is funkcionáló Ipoly-híd átadásáról írunk. Megtartották a Szent Borbála híd projektzáró rendezvényét: január 12-én avatták fel a Drégelypalánkot Ipolyhídvéggel (Ipel’ské Predmostie) összekapcsoló átkelőt.

 

 

A 2,9 milliárd forintból megépült, 48,5 méteres szabadnyílású Szent Borbála-hídhoz Magyarországon egy kilométer, Szlovákiában 400 méter utat kellett építeni. A 2022 tavaszán elrajtolt kivitelezést a hídépítés tekintetében a Colas Közlekedésépítő Zrt., a magyar oldali csatlakozó útépítés tekintetében a Colas Út Zrt., a szlovák csatlakozó út tekintetében a BVT-STAV s.r.o. végezte el. Az engedélyezési terveket a Speciálterv Kft., míg a kiviteli terveket a Roden Mérnöki Iroda Kft. és a Pont-Terv Zrt. készítette. A projekt megvalósulását a magyarországi oldalról beruházóként az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), az államhatár másik oldaláról pedig Besztercebánya megye (BBSK) tette lehetővé, uniós támogatással.

 

 

Tizennégy év alatt tizennyolc új határátkelési pontot adtak át

Az projektzáró eseményen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter elmondta: Magyarország a jövőben is elkötelezett amellett, hogy minél több határátkelési pontot létesítsen Szlovákiával.

Rámutatott:

a 654 kilométeres közös határszakaszon 2010-ben mindössze 22 helyen lehetett átkelni. Azonban 2014-ben a két miniszterelnök aláírt egy megállapodást a határátkelési lehetőségek számának növeléséről, ennek köszönhetően a Szent Borbála-híd már a negyvenedik határátkelési pont a két ország határán. Tizennégy év alatt tizennyolc új határátkelési pontot sikerült átadni, és a 2014-ben tervezett összes Ipoly-hidat megépítették.

 


A második világháború óta nem szelte át az Ipolyt itt híd

Még a XV. században Hunyadi János rendelt el hídépítést az Ipoly folyón, a két települést összekötő híd azonban a második világháborúban megsemmisült. Így Drégelypalánkról ahhoz, hogy a túlparti Ipolyhídvégre eljussanak, az embereknek húsz kilométert kellett kerülni a parassapusztai határátkelőhely felé, amely 20-25 percet vett igénybe.

Szijjártó Péter felszólalásában kitért arra is:

jelenleg az Ipoly áradása nem teszi lehetővé a híd megközelítését közúton - hasonlóan ahhoz a helyzethez, mint amikor a Duna áradása miatt a fővárosi alsó rakpartokat le kellett zárni - de azt kívánta, hogy az árhullám levonultát követően minél többen használják az új Ipoly-hidat.

ÚtépítésColasÉpítési és Közlekedési MinisztériumDrégelypalánkIpolyhídvégIpolyhídépítésSpeciálterv Építőmérnöki Kft.Roden Kft.BVT-STAVPont-Terv Zrt.útépítéshatárátkelő

Hírlevél

Hirdetés