A Colas kivitelezésében határátkelő-híd készült el.
Az utóbbi időben több Ipoly-híd projektjének sikeres lezárásáról is beszámoltunk: az Őrhalom és Ipolyvarbó közötti átkelőről 2023. december 1-jén, az Ipolydamásd és Helemba közötti hídról pedig mintegy fél éve.
Most ismét egy határátkelőként is funkcionáló Ipoly-híd átadásáról írunk. Megtartották a Szent Borbála híd projektzáró rendezvényét: január 12-én avatták fel a Drégelypalánkot Ipolyhídvéggel (Ipel’ské Predmostie) összekapcsoló átkelőt.
A 2,9 milliárd forintból megépült, 48,5 méteres szabadnyílású Szent Borbála-hídhoz Magyarországon egy kilométer, Szlovákiában 400 méter utat kellett építeni. A 2022 tavaszán elrajtolt kivitelezést a hídépítés tekintetében a Colas Közlekedésépítő Zrt., a magyar oldali csatlakozó útépítés tekintetében a Colas Út Zrt., a szlovák csatlakozó út tekintetében a BVT-STAV s.r.o. végezte el. Az engedélyezési terveket a Speciálterv Kft., míg a kiviteli terveket a Roden Mérnöki Iroda Kft. és a Pont-Terv Zrt. készítette. A projekt megvalósulását a magyarországi oldalról beruházóként az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), az államhatár másik oldaláról pedig Besztercebánya megye (BBSK) tette lehetővé, uniós támogatással.
Az projektzáró eseményen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter elmondta: Magyarország a jövőben is elkötelezett amellett, hogy minél több határátkelési pontot létesítsen Szlovákiával.
Rámutatott:
a 654 kilométeres közös határszakaszon 2010-ben mindössze 22 helyen lehetett átkelni. Azonban 2014-ben a két miniszterelnök aláírt egy megállapodást a határátkelési lehetőségek számának növeléséről, ennek köszönhetően a Szent Borbála-híd már a negyvenedik határátkelési pont a két ország határán. Tizennégy év alatt tizennyolc új határátkelési pontot sikerült átadni, és a 2014-ben tervezett összes Ipoly-hidat megépítették.
Még a XV. században Hunyadi János rendelt el hídépítést az Ipoly folyón, a két települést összekötő híd azonban a második világháborúban megsemmisült. Így Drégelypalánkról ahhoz, hogy a túlparti Ipolyhídvégre eljussanak, az embereknek húsz kilométert kellett kerülni a parassapusztai határátkelőhely felé, amely 20-25 percet vett igénybe.
Szijjártó Péter felszólalásában kitért arra is:
jelenleg az Ipoly áradása nem teszi lehetővé a híd megközelítését közúton - hasonlóan ahhoz a helyzethez, mint amikor a Duna áradása miatt a fővárosi alsó rakpartokat le kellett zárni - de azt kívánta, hogy az árhullám levonultát követően minél többen használják az új Ipoly-hidat.
A Duna Group kivitelezésében épülő új csomópont az M44-es, az M5-ös, az 5-ös és a leendő M8-as találkozásánál jön létre.
A HE-DO dolgozik a projekten (illetve alvállalkozóként a KM Építő is részt vesz a kivitelezésben), melyben egy magyar-szlovák államhatáron futó összekötő út rézsűcsúszását javítják ki.