A BFK vezetésével új közlekedési stratégiát alkotnak meg, a program fő célja az elővárosi megállóhelyek kerékpáros megközelítésének javítása.
A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) - a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiára épülő - regionális kerékpáros stratégia tervezését kezdte meg. A stratégia célja, hogy az agglomerációban javuljanak a kerékpározás feltételei: az agglomerációs településen élők kerékpárral biztonságosan meg tudják közelíteni a legközelebbi vasút, hév-, vagy buszállomást.
A stratégia és a tervezés részleteit szerdán egy szakmai eseményen mutatták be, ahol meghívott előadók közreműködésével foglalkoztak a kerékpározás különböző aspektusaival, hazai és nemzetközi jó gyakorlatokkal.
A „Kerékpáros kertváros – az agglomerációs kerékpáros közlekedés dimenziói” elnevezésű eseményt az Új Közlekedési Múzeumnak otthont adó Északi Járműjavító Dízelcsarnokában rendezték meg.
Az eseményen elsőként Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója, a Közlekedési Múzeum főigazgatója ismertette a Kerékpáros Kertváros stratégia célkitűzéseit.
Vitézy Dávid rámutatott: az agglomeráció népessége rohamosan nő, a budapesti városi térségben lakók száma mintegy 440 ezerrel emelkedhet 2040-ig.
Kitért arra: a szomszédos települések és a főváros között reális alternatíva a végig biciklin megtett utazás, ezért a stratégiának fontos feladata, hogy az agglomerációs kerékpárút-hálózat is összefüggő rendszert alkosson, és szervesen kapcsolódjon a fővárosi hálózathoz. Az infrastruktúrához tartoznak a tárolás és karbantartás feltételei is.
Hozzátette: ez nem csak a közlekedési módok közötti kényelmes és könnyű váltást, a fenntarthatóbb közlekedési módok elterjedését, de a klímavédelmi célokat, valamint az aktív és egészséges életmód elterjedését is szolgálja. A stratégia kiemelkedően fontos eleme a biciklizéssel kapcsolatos szemléletformálás és attitűdváltás elősegítése is.
A vasúti stratégia alapján vannak területek ahol 6-7 szeres lesz a jövőben az utasszám növekedése, egy reális fejlesztéspolitikával megduplázható a vasúton utazók száma − mondta.
A kerékpáros stratégia komplex intézkedéssorozatot foglal magába, több mint 80 településre terjed ki, de nem vonatkozik Budapestre
− tette hozzá.
A már meglévő jó példák között kiemelte a Dunakeszi − Budapest kerékpárút kapcsolatát. Közlése szerint a BFK a tervek szerint több ezer kerékpár számára hoz létre tárolót,
mintegy 2200 férőhelynyi kerékpártároló (B+R) építésére kötöttek szerződést.
Kelen Csaba, a BFK Regionális közlekedésfejlesztési projektigazgatója úgy fogalmazott: az agglomerációban mindössze „nyúlfarknyi” kerékpárhálózat található. Az egyes településeken belül az ott élők 15 százaléka jut el a munkahelyére kerékpárral, a települések között kerékpárral munkába járók arány 1,5 százalék.
Az agglomeráció és Budapest között pedig mindössze minden ezredik ember jár kerékpárral
− mondta.
Közlése szerint kerékpárforgalmi kutatást készítenek, amelyben felmérik a kötöttpályás megállóhelyek eléréséhez igénybe vett jelenlegi közlekedési módokat, preferenciákat, a lakossági hajlandóságot a kerékpározásra.
Gertheis Antal, a stratégiát tervező egyik cég, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője elmondta: elkezdődött a helyzetértékelés, a meglévő létesítmények felmérése, a teljes stratégia 2022-ben lesz kész. A fejlesztési irányokról elmondta, azok alkalmazkodnak a már elfogadott megyei, térségi vagy országos tervekhez.
A rövidesen nyilvánosan elérhető problématérképhez pedig várják a lakosság észrevételeit.
Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója szerint, ha fenntartható és zöld közlekedésről van szó, akkor a vasút és a kerékpár adott. Az Európai Kerékpáros Szövetség (ECT) felmérésében a MÁV-Start a 4. helyezést érte el a kerékpárosbarát közlekedésben.
A MÁV saját forrásból 2010 óta 1500 kerékpártárolót épített, ami kevés, többre van szükség
− mondta.
Intermodális csomópontok kiépítése jelenleg zajlik országszerte. Az egyre fokozódó dugók, környezetszennyezés miatt vonzóvá, olcsóvá kell tenni a vasúti közlekedést, a fejlődő infrastruktúra pedig támogatja a kerékpáros vasúti utasok számát. A Volánbusszal együttműködve is próbálnak kedvezni a kerékpárosoknak − tette hozzá.
Hitelből és saját forrásból 800 milliárdot fordíthatnak jövőre a vasúti pályák és a gördülőállomány felújítására.
A MÁV 80-as vonalán dolgoznak, december 4-re készül el a modernizálás.