2018.06.22, Péntek
„A legnagyobb érték a fejben van” – így lép be az építőipar az egyetemre
A Céh Zrt. standja az Ybl Szakmai Napján - Fotók: Bernát Benjámin/magyarepitok.hu

„A legnagyobb érték a fejben van” – így lép be az építőipar az egyetemre

magyarepitok.hu

2018.04.06. 08:01

Három ismert építőipari céget kérdeztünk meg arról, hogyan érdemes az ágazatnak megjelennie a felsőoktatásban. A témát korábban az egyetem szemszögéből mutattuk be az Ybl Szakmai Napjának sikerét megvizsgálva.

Hirdetés

A hazánk egyik vezető mérnök irodájaként működő Céh Zrt. két kimondott cél érdekében volt jelen a márciusi Ybl Szakmai Napon, melynek sikeréről, illetve hátteréről ebben a cikkben és ebben az interjúban számoltunk be. „Egyfelől a cégbrand építését, másrészt a jövő munkatársainak a keresését szolgálja a megjelenésünk” – fogalmazott lapunknak Horváth Gábor, a társaság vezető építész tervezője. A 200 főt foglalkoztató vállalat referenciái között olyan volumenű projektek vannak, mint a Megyeri hídnak, a Lego nyíregyházi gyárának, az Apollo gyöngyösi óriásüzemének, valamint a hódmezővásárhelyi körhídnak a tervezése; továbbá a Lánchíd vagy az Operaház felújításának előkészítése.

A hódmezővásárhelyi körhíd próbaterhelése - fotó Dernovics Tamás/magyarepitok.hu


A cég tevékenysége három pilléren alapul, ennek megfelelően a projektmenedzsmentben, a magasépítési tervezésben és a hídtervezésben is élő példákat tudnak a diákoknak bemutatni. A szakmai napon előadást is tartó Horváth Gábor saját példáján keresztül mutatja be, hogy szélesíteni kellene a képzés fókuszát: „A műegyetemen végeztem, és tűzvédelemből egyetlen előadásunk volt, ehhez képest tervezőként folyamatosan az OTSZ-t kell bújnom (Országos Tűzvédelmi Szabályzat – a szerk.).”
 

Még fél évig kell oktatni a diákokat a munkaerőpiacon

Horváth Gábor dicséretesnek nevezte az egyetem nyitottságát az iparággal szemben, aminek köszönhetően jobban kirajzolódnak a munkaerőpiac tényleges igényei.

 „Fontos, hogy az építőipar szereplői ne a saját elefántcsonttornyukban üldögéljenek.

Éppen ezért mentünk el a műegyetemre is előadásokat tartani az épületinformációs modellezésről (BIM), hogy a hallgatók valós képet kapjanak erről az elméletben nehezen megfogható új eszközről.” Hangsúlyozta, a BIM terén nekik már 170 ezer négyzetméternyi tapasztalatuk van 26 szakág koordinálásával, miután az Apollo Tyres gyöngyösi gyárának tervét BIM-alapon készítette el a cégük.

Horváth Gábor az Ybl Szakmai Napján


A szakember tapasztalata szerint a munkakezdő friss diplomásokat még fél évig kell oktatniuk plusz munkát vállalva ahhoz, hogy egy ilyenfajta BIM-alapú projektben hatékonyan részt tudjanak venni. „Ha ez az időszak lerövidül két-három hónapra, akkor máris van nyeresége a képzésben való részvételünknek.” Erre egyre nagyobb szükség van, miután a BIM a szakember szerint már nem versenyelőny, hanem a versenyképesség alapja.


A gyakornokot is lehet egyenlő rangú munkatársként kezelni

A tervezésben, projektmenedzsmentben, tanácsadásban és műszaki ellenőri tevékenységben is meghatározó Óbuda Group számára egyértelműen megérte, hogy tavaly az egyik „első fecskeként” jelen volt a gyökeresen megújított, az építőipari cégeket akkor bevonó Ybl Szakmai Napon. Schäffer Viktória, marketing koordinátor ennek egyik jelét abban látja, hogy a diákokban már számos alapinformáció van a cégről, amiből ki tudnak indulni. „A szakmai napon például érkezett hozzánk olyan hallgató, aki tavaly itt hallotta, hogy mi mentorokkal dolgozunk. Azóta ez kifejezetten fontossá vált számára, és most emiatt megcélozta a vállalatunkat.”

Schäffer Viktória


Schäffer Viktória elárulta, hogy miközben a végzős hallgatók állásokra pályázhatnak náluk, a cégnél szakmai gyakornoki helyek is vannak. Négy befejezett félév után, 5 hónapon keresztül - mely hosszabbítható - heti 30 órában tudnak diákokat foglalkoztatni. „Nagyon fontos, hogy a gyakornokok nálunk egy-egy projekt team tagjává válnak, egyenrangú kollégaként kezeljük őket, és olyan feladatot kapnak, amivel előre tud haladni a projekt.”

Az 1988-ban alapított, magyar tulajdonú Óbuda Group a tavalyi standjához képest újításokat is bevetett: „Játékkal is készültünk, aminek a nyertesei többek közt bejárhatják a Puskás Ferenc Stadion építkezését, ahol a vállalatunk a komplex mérnöki konzorcium vezetőjeként van jelen. Azt látjuk ugyanis, hogy aminek ’kivitelezés szaga’ van, ami életszerű, az nagyon érdekli a diákokat.” A marketing koordinátor azt is elárulta, hogy az Óbuda Group más cégekhez hasonlóan tervezi, hogy az Ybl épületének egyik termét felújítja, ezzel is hozzájárulva a képzés erősítéséhez, illetve erősítve jelenlétét és ismertségét az egyetemen.


Személyes kapcsolat kiépítése a cél

A tetőfedő, illetve homlokzatburkoló anyagok gyártásával és értékesítésével foglalkozó Creaton South-East Europe Kft. részt vett a tavalyi Ybl-napon is, ahol már akkor is nagyon jó tapasztalatokat szerezhettek a cég képviselői. Szabó Róbert, a Creaton tető üzletágát képviselő műszaki szaktanácsadó a jelenlétük egyik fő céljának nevezte, hogy a cég neve, illetve tevékenysége tudatosodjon a hallgatók körében.

Szabó Róbert


Ezen kívül a diákok tudását is szeretnék a kerámia és szálcement anyagú termékeikkel kapcsolatban bővíteni, ezért a félév során több tantárgy keretein belül előadásokat tartanak, elsősorban a nagytáblás átszellőztetett homlokzatburkolatokról, illetve pikkelytetőfedésről. „Az ittlétünk egyik fő eredménye, hogy személyes kapcsolat jön létre a diákokkal, amiből többek között pályázatok is születnek.” A Creaton South-East Europe Kft. ugyanis tervezői pályázatokat hirdet minden évben, de nemcsak az építészeknek, hanem a hallgatók körében is, amelyek több millió forint összdíjazásban részesülnek.
 

Nem rejtegetik, átadják a felhalmozott tudást

Szabó Róbert kiemelte, az általuk biztosított ismeretanyag fontos kiegészítést ad a diákok jelenlegi alapképzéséhez. „Közelebb kerülnek a kor követelményeihez, és sokkal átfogóbb ismeretre tehetnek szert. Sokoldalú információt kapnak elméleti és gyakorlati szempontból is kerámia és szálcement alapanyagú termékekről, így jobb pozíciókat érnek el a munkaerőpiacon, amikor ilyen termékek betervezésével kapcsolatos feladatkörről van szó.” A projekt támogató elmondta, a cég célja a szakmai napon nem közvetlenül a toborzás, de a tevékenységük közvetve jó hatással lehet a saját utánpótlásukra is.

A Creaton South-East Europe Kft. más cégekhez hasonlóan egy konkrét támogatási formát is alkalmaz az Ybl esetében. Az egyetemmel közösen pályázatot írtak ki, melynek tárgya az Ybl-épületén belül egy belső falnak nagytáblás Equitone lapokkal történő burkolása. „Ehhez a projekthez az anyagot és a kivitelezést is mi biztosítjuk. A beérkezett pályaművek értékelése egy háromtagú zsűri által történik, melyben az Egyetem képviselői, és az Equitone munkatársai egyaránt részt vesznek.”

Szabó Róbert hangsúlyozta, hogy cégük több felsőoktatási intézménnyel és szakmunkásképzővel is szoros kapcsolatot ápol. Utóbbiak esetében többnyire ingyenes képzést biztosítanak a tetőfedők és ácsok számára (diákoknak és már gyakorló szakembereknek egyaránt). A cégnél felhalmozódott ismeretanyagból bőségesen tudnak alapozni az utánpótlás szakmai és elméleti támogatásánál. „A legnagyobb érték az a szakmai tudás, ami a kollégák fejében van” – foglalja össze a lényeget Szabó Róbert.

Galéria

építőipari cégekszakemberképzésinterjúépítészetCÉH Zrt.Óbuda GroupCreatonYbl Szakmai Naptervezés