2024.12.09, Hétfő
730 tonnás óriásberendezés érkezett a Dunán a Paks II építkezéséhez
A drónnal készült felvételen a Dunán érkezik a zónaolvadék-csapda Paksra, az atomerőműnél zajló bővítés építkezéséhez 2024. augusztus 1-jén. A képen a Kalocsa és Paks közötti új Duna-híd. (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

730 tonnás óriásberendezés érkezett a Dunán a Paks II építkezéséhez

mti

2024.08.01. 16:30 - Szabó Ákos

Vízi úton - a Dunán - érkezett meg az erőmű biztonsági szempontból egyik legfontosabb eleme hazánkba.

Hirdetés

Újabb mérföldkőhöz ért a paksi bővítés azzal, hogy megérkezett Magyarországra az egyik legfontosabb hosszú gyártási idejű berendezésnek számító zónaolvadék-csapda vízi úton Oroszországból - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter augusztus 1-jén.

 

A zónaolvadék-csapda Szentpéterváron az elkészültét követően (Paks II Zrt.)

 

Mint a tárca közleménye hangsúlyozza:

jelenleg Pakson zajlik Európa legnagyobb nukleáris beruházása, s minden hasonló építkezésnél vannak bizonyos meghatározó jelentőségű mérföldkövek, ilyen a hosszú gyártási idejű eszközök érkezése is.

A miniszter rámutatott, hogy a most érkezett zónaolvadék-csapda olyan fontos, az atomerőmű biztonságát jelentő eszköz, amely közvetlenül a reaktortartály alatt helyezkedik el, és így vészhelyzetben fel tudja fogni az abból kiömlő folyadékot. Hatalmas méretű eszközről van szó, maximális átmérője 11 méter, több mint 15 méter magas, a tömege pedig meghaladja a 730 tonnát, melyről lapunkban nem sokkal azután tettünk közzé részletes cikket, miután elkészült Szentpéterváron.

 

MTI/Máthé Zoltán

 

Akkora a tömege, mint 15 modern utasszállítónak

A szerkezet dimenzióit a tárcavezető ezt követően plasztikus hasonlattal mutatta be. "Ha össze akarjuk hasonlítani valami hétköznapi használatú eszközzel, akkor ez körülbelül tizenöt darab A320-as Airbus-típusú repülőgép tömegével egyezik meg összességében" - fogalmazott.

A gyártást folyamatosan figyelemmel kísérték a magyar szakemberek és az Országos Atomenergia Hivatal megbízottjai annak érdekében, hogy a lehető legbiztonságosabb és a lehető legjobb eszköz készüljön el.

 

Paks II Zrt.

 

42 napon át utazott a vízen a zónaolvadék-csapda

Az átvétel március 29-én történt meg, azonban nemcsak a gyártás, hanem a szállítás is hosszú ideig tartott. Ezzel kapcsolatban Szijjártó Péter kifejtette: "Jellemző módon egy nemzetközi projekthez nemzetközi szállítás is dukál. Egy osztrák cég szervezte a szállítást, és szlovák hajón fut be Paksra a zónaolvadék-csapda összesen 3200 kilométernyi vízi szállítást követően, amely így 42 napig tartott, és a Fekete-tengeren és a Dunán is többször át kellett rakodni a zónaolvadék-csapdát és a hozzá tartozó eszközöket" - tájékoztatott.

 

Paks II Zrt.

 

Már most is kilencszázan dolgoznak a Paks II-es építkezésének helyszínén

A miniszter szavaiból kiderült, hogy a paksi beruházás helyszínén jelenleg kilencszázan dolgoznak, és a létszám csúcsidőben nyolc- és tízezer között lesz.

Kitért arra is, hogy

a talajszilárdításhoz szükséges 76 ezer cölöpből már több mint 21 ezret lefúrtak, és az ötös blokk leendő nukleáris szigete alatti talajszilárdítás már 86 százalékos készültségben van. Szavai szerint ez megteremtette a lehetőséget arra, hogy a teljes, 23 méteres mélységig történő talajkiemelés műveletét is meg tudják kezdeni.

"A zónaolvadék-csapda, amely a nukleáris erőmű biztonságának egyik legfontosabb eleme, tehát megérkezett Paksra. Szakembereink most átveszik a zónaolvadék-csapdát, az építkezés pedig gőzerővel zajlik annak érdekében, hogy a következő évtized elejétől a paksi atomerőmű új blokkjai is szolgálatba tudjanak állni" - tette még hozzá többek között Szíjjártó Péter.

 

Szimbolikus pillanat

 "Mindent megteszünk azért, hogy az idén vagy a jövő év elején ténylegesen is hozzákezdhessünk az új blokkok építéséhez és a későbbiekben beépítsük az új magyar atomerőmű passzív biztosági rendszerének ezt a fontos elemét" - közölte Vitalij Poljanyin, a Paks II. Atomerőmű tervezését és építését fővállalkozóként végző Atomsztrojexport vállalat alelnöke, a Paks II. Atomerőmű építési projekt igazgatója a Roszatom közleménye szerint.

 

MTI/Máthé Zoltán

"A fővállalkozóval közös célunk, hogy a lehető legrövidebb idő alatt megépítsünk egy biztonságosan üzemeltethető atomerőművet. Az ehhez vezető út szimbolikus pillanata a legnagyobb tömegű berendezés, a zónaolvadék-csapda Paksra érkezése. Fontos szakaszokon vagyunk túl: tavaly befejeztük a 2,7 kilométeres résfalat, folytatódik a talajszilárdítás, a talajkiemelést megelőző tesztek is megkezdődnek. Fokoztuk a tempót a telephelyen és az építési-szerelési bázis területén. Jelenleg is 900 szakember dolgozik a helyszínen"

- idézte a közlemény Jákli Gergelyt, a Paks II. Zrt. elnök-vezérigazgatóját.

 

60 év garantált üzemidő

A közleményben kitértek arra: a Paks II. Atomerőmű építési projekt a 2014. január 14-i magyar-orosz kormányközi megállapodás és a kapcsolódó szerződések alapján valósul meg. A projekt 2022 augusztusában kapta meg a magyar engedélyező hatóságtól, az OAH-tól a létesítési engedélyt. A két VVER-1200-as, 3+ generációs blokkot kulcsrakészen építi meg az orosz fővállalkozó, a Roszatom mérnöki részlegéhez tartozó Atomsztrojexport vállalat.

Az új blokkok garantált üzemideje 60 év. A Paks II. Atomerőmű az első orosz projekt az Európai Unió területén. A Paks II. Atomerőmű létesítési engedélye arról tanúskodik, hogy a korszerű 3+ generációs blokkok megfelelnek a legszigorúbb nemzetközi és európai biztonsági követelményeknek. A Paksi Atomerőműben jelenleg üzemelő 4 VVER-440-es blokk a Magyarországon előállított elektromos energia mintegy felét biztosítja

- írták.

A Roszatom mérnöki cégcsoport a megrendelésállományát és a világszerte egyidejűleg épülő atomerőművek számát tekintve világelső. A megrendelésállomány 80 százaléka külföldi projekt - áll a közleményben.

AktuálisPakspaksi atomerőműPaks IIPaks II. Atomerőmű Zrt.RoszatomAtomsztrojexport

Hírlevél

Hirdetés