A szakemberek komoly biztonsági intézkedések mellett bontják a veszélyes anyagot.
Az M3-as metró középső szakaszán felgyorsult tempóban dolgozik kivitelezőként a Swietelsky Építő Kft. Korábban már írtunk arról, hogy a Lehel téren az üzemi terekben elkezdték az azbesztmentesítést. Az eljárásra azért van szükség, mert az M3-as metró építésekor még nem tiltott, azbeszttartalmú tömítéseket használtak tűzgátló lezárásra, ma azonban már veszélyes anyagnak minősülnek. Ezek eltávolítása után férnek csak hozzá a szintek közötti elektromos átvezetésekhez.
Az azbeszt tömítések feltérképezése már 2021-ben megtörtént: mintákat vettek és ez alapján tervet készítettek az eltávolítási folyamathoz. A bontás két hete kezdődött meg a Lehel téren, amely négy ütemben valósul meg. Cikkünk megjelenése idején a második és a harmadik fázis már elkészült, az első és negyediket pedig várhatóan augusztus elején fejezik be, ezután kerülhet sor az elektromos kábelek elbontására.
Az érintett bontási zónák előkészítése hosszadalmas feladat:
fóliával zárják el az állomás többi részétől, minél kisebb területet elfoglalva, hogy közben a többi vállalkozó tudjon áthaladni a közlekedőfolyosón és végezhessék a munkájukat. A kifejezetten erre a feladatra specializálódott szakemberek orvosi alkalmassági vizsgálaton esnek át és csak a szigorú előírásoknak megfelelő védőruhában léphetnek a területre.
Az azbeszt tömítések elektromos kapcsolóterek, transzformátorok és az elektromos nyomvonalak környékén, tűzszakaszhatároknál kialakított átvezetéseknél találhatók. A nehézséget az jelenti, hogy sok esetben tilos bizonyos vezetékeket bontani, mert itt megmaradó hálózatok is vannak (pl. polgári védelmi hálózat, rádióhálózat). A veszélyes anyagot tehát nagy körültekintéssel kell eltávolítani úgy, hogy a kábelek ott maradjanak az áttörésben.
A bontás után összetakarítják az azbesztet, ami egy többszáz négyzetméternyi területen is mindössze néhány zsák. Majd speciális autóval a BKV Kőér utcai telephelyére szállítják, onnan pedig tovább, hiszen veszélyes hulladéknak minősül.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.