2024.11.21, Csütörtök
M3: zajlik az azbesztmentesítés a Lehel téri metróállomáson  
Fotó: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

M3: zajlik az azbesztmentesítés a Lehel téri metróállomáson  

magyarepitok.hu

2022.07.28. 10:31 - Bíró Beáta

A szakemberek komoly biztonsági intézkedések mellett bontják a veszélyes anyagot.

Hirdetés

Az M3-as metró középső szakaszán felgyorsult tempóban dolgozik kivitelezőként a Swietelsky Építő Kft. Korábban már írtunk arról, hogy a Lehel téren az üzemi terekben elkezdték az azbesztmentesítést. Az eljárásra azért van szükség, mert az M3-as metró építésekor még nem tiltott, azbeszttartalmú tömítéseket használtak tűzgátló lezárásra, ma azonban már veszélyes anyagnak minősülnek. Ezek eltávolítása után férnek csak hozzá a szintek közötti elektromos átvezetésekhez.

 

A bontáshoz alapos előkészítés szükséges

Az azbeszt tömítések feltérképezése már 2021-ben megtörtént: mintákat vettek és ez alapján tervet készítettek az eltávolítási folyamathoz. A bontás két hete kezdődött meg a Lehel téren, amely négy ütemben valósul meg. Cikkünk megjelenése idején a második és a harmadik fázis már elkészült, az első és negyediket pedig várhatóan augusztus elején fejezik be, ezután kerülhet sor az elektromos kábelek elbontására.

 

 

Az érintett bontási zónák előkészítése hosszadalmas feladat:

fóliával zárják el az állomás többi részétől, minél kisebb területet elfoglalva, hogy közben a többi vállalkozó tudjon áthaladni a közlekedőfolyosón és végezhessék a munkájukat. A kifejezetten erre a feladatra specializálódott szakemberek orvosi alkalmassági vizsgálaton esnek át és csak a szigorú előírásoknak megfelelő védőruhában léphetnek a területre.

 

Óvatos eljárással távolítják el az anyagot 

Az azbeszt tömítések elektromos kapcsolóterek, transzformátorok és az elektromos nyomvonalak környékén, tűzszakaszhatároknál kialakított átvezetéseknél találhatók. A nehézséget az jelenti, hogy sok esetben tilos bizonyos vezetékeket bontani, mert itt megmaradó hálózatok is vannak (pl. polgári védelmi hálózat, rádióhálózat). A veszélyes anyagot tehát nagy körültekintéssel kell eltávolítani úgy, hogy a kábelek ott maradjanak az áttörésben.

 

A Lehel téren más bontási és építési munkákat is végeznek a vágányzónában és peronszélen

 

A bontás után összetakarítják az azbesztet, ami egy többszáz négyzetméternyi területen is mindössze néhány zsák. Majd speciális autóval a BKV Kőér utcai telephelyére szállítják, onnan pedig tovább, hiszen veszélyes hulladéknak minősül.

 

M3-as metróSwietelsky Magyarország Kft.M3-as metrómetrófelújításmetrófejlesztésBKV

Hírlevél

Hirdetés