2021.06.16, Szerda

A Budapest déli körgyűrűjének részét képező, 30 éve épült műtárgy hosszú távú használatát így lehet biztosítani a külső szakértők mérései alapján.

Hirdetés

Az utóbbi évben folyamatosan végig kísértük az M0-ás déli szakaszán a Hárosi (más néven Deák Ferenc híd) projektjéről. Még augusztusban is többször írtunk a témáról a beruházó NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közlései alapján. Az elmúlt időszakban a STR M0 konzorcium kivitelezésében megvalósuló aktuális beruházásról többször is beszámoltunk a nem csupán a szerkezeten, hanem a projektben meghatározó részt képviselő burkolatfelújításhoz és közlekedési minőség fejlesztéshez kapcsolódó munkákról is, (többek között a zajvédő falak kivitelezésének befejezéséről is jelent meg cikkünk). A Hárosi híd sarucseréjét a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt. tervei alapján végzik el.

 

Tavaszi munkák az M0-áson (Dernovics Tamás/magyarepitok.hu)

A munka kapcsán arról már írtunk, hogy miután még korábban a Műegyetem felmérése évtizedes múltra visszatekintő anomáliákat tárt fel a 30 éves hídon, bejelentették, hogy ideiglenes lezárásokkal kell számolni.

 

Speciális megoldásokat alkalmaznak a híd munkálatai során

Most a NIF sajtóközleményben írta le: 2021. június 16-tól augusztus végéig teljes szélességében lezárják az M0 autóút Deák Ferenc (Hárosi) Duna-hídjának M1 autópálya felé vezető hídját. A nyári forgalomkorlátozás elengedhetetlen,

a szerkezetet ugyanis a szükséges munkálatok előírt technológiának megfelelő elvégzése érdekében hidraulikus sajtókkal megemelik, és ideiglenes támaszokra helyezik.

2021. szeptember 1-től a forgalomterelés megszűnik, a tanévkezdetre tehát újra birtokba vehetik majd a közlekedők a Deák Ferenc híd északi hídját.

 

Megtalálták a közép- és hosszú távon is legjobb megoldást

A NIF közleményében is szintén kifejtik:

a Deák Ferenc híd északi hídja szerkezetén – amely három önálló, egyenként háromnyílású hídszerkezetből álló hídsorozat – és összesen tíz pillérén a tavalyi év végéig külső szakértők bevonásával, több ütemben végeztek el vizsgálatsorozatot.

Az átkelő közép- és hosszú távú üzemelését biztosító beavatkozások részletes engedélyes és kiviteli tervei elkészültek, megszületett a végrehajtáshoz szükséges hatósági engedély is. A nyári szünetre időzített munkálatok így a jövő héten megkezdődhetnek.

Az engedély birtokában a kivitelző 2021. június 12-én megkezdi a terelés kiépítését az M5 autópálya felé vezető hídon, amelyen június közepétől augusztus végéig mindkét irányban két sávon haladhat majd a forgalom. Ezt követően, 2021. június 16-án reggel lezárják a Deák Ferenc híd M1 autópálya felé vezető északi hídját, és forgalombiztonsági okokból a halásztelki csomópont északi oldali felhajtó ágát is.

 

Ezekre a munkákra van szükség

A terveknek megfelelően új hídsarukat építenek be, de elsőként meg kell erősíteni a régi acél hídszerkezetet a saruk környezetében, ehhez acélbordákat hegesztenek be a hídtest belső részein.

E feladatok elvégzésének idejére a hidat mindenképpen le kell zárni, a szerkezetet ugyanis hidraulikus sajtókkal megemelik, és ideiglenes támaszokra helyezik. A híd szerkezetét megerősítő munkák befejezését követően kerülhetnek helyükre az új fazéksaruk.

Az egyedi szerkezetek gyártása megkezdődött, elkészítésük több hetet vesz igénybe. Az első saruk augusztusban érkeznek meg. A Duna nagyvízi medre feletti hídrész pillérein elvégzendő sarucserékhez bárkákon álló darukat használnak majd a szakemberek.

A munkák oroszlánrészét, a régi acélszerkezet hídtesten belüli megerősítését és a legérzékenyebb, ún. fix saruk cseréjét a tervek szerint augusztus végéig elvégzik. 2021. szeptember 1-től a nyáron alkalmazott forgalomterelés megszűnik, a Deák Ferenc híd északi hídját is újra birtokba vehetik a közlekedők.

A jelenlegi állapotnak megfelelően három forgalmi sávon, az M5 autópálya felé vezető déli hídján teljes szélességben (3 forgalmi sávon és a gyűjtő-elosztó sávon) haladhat majd ismét a forgalom.

 

Így zárják le majd véglegesen a projektet

A fennmaradó saruk cseréje érdekében az év végéig a híd felszerkezetének időszakos emelésére és visszaengedésére lesz még szükség. Szeptembertől decemberig hétvégente az északi pálya hídján rövid ideig (legfeljebb egy-két óráig) tartó eseti forgalomkorlátozásokra lehet számítani. A saruk cseréje alatt azonban a forgalom ekkor már az érvényes forgalmi rend szerint, zavartalanul bonyolódhat. A Deák Ferenc hídon végzett munkálatok 2021 karácsonyára fejeződnek be.

ÚtépítésM0-áshídépítéshídfelújításútépítésStrabagNemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)építőipari cégekzajvédelemgyorsforgalmi utakelkerülő útBudapestFőmterv Mérnöki Tervező Zrt.

Hirdetés

Hírlevél

Hirdetés