A Budapest déli körgyűrűjének részét képező, 30 éve épült műtárgy hosszú távú használatát így lehet biztosítani a külső szakértők mérései alapján.
Az utóbbi évben folyamatosan végig kísértük az M0-ás déli szakaszán a Hárosi (más néven Deák Ferenc híd) projektjéről. Még augusztusban is többször írtunk a témáról a beruházó NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közlései alapján. Az elmúlt időszakban a STR M0 konzorcium kivitelezésében megvalósuló aktuális beruházásról többször is beszámoltunk a nem csupán a szerkezeten, hanem a projektben meghatározó részt képviselő burkolatfelújításhoz és közlekedési minőség fejlesztéshez kapcsolódó munkákról is, (többek között a zajvédő falak kivitelezésének befejezéséről is jelent meg cikkünk). A Hárosi híd sarucseréjét a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt. tervei alapján végzik el.
A munka kapcsán arról már írtunk, hogy miután még korábban a Műegyetem felmérése évtizedes múltra visszatekintő anomáliákat tárt fel a 30 éves hídon, bejelentették, hogy ideiglenes lezárásokkal kell számolni.
Most a NIF sajtóközleményben írta le: 2021. június 16-tól augusztus végéig teljes szélességében lezárják az M0 autóút Deák Ferenc (Hárosi) Duna-hídjának M1 autópálya felé vezető hídját. A nyári forgalomkorlátozás elengedhetetlen,
a szerkezetet ugyanis a szükséges munkálatok előírt technológiának megfelelő elvégzése érdekében hidraulikus sajtókkal megemelik, és ideiglenes támaszokra helyezik.
2021. szeptember 1-től a forgalomterelés megszűnik, a tanévkezdetre tehát újra birtokba vehetik majd a közlekedők a Deák Ferenc híd északi hídját.
A NIF közleményében is szintén kifejtik:
a Deák Ferenc híd északi hídja szerkezetén – amely három önálló, egyenként háromnyílású hídszerkezetből álló hídsorozat – és összesen tíz pillérén a tavalyi év végéig külső szakértők bevonásával, több ütemben végeztek el vizsgálatsorozatot.
Az átkelő közép- és hosszú távú üzemelését biztosító beavatkozások részletes engedélyes és kiviteli tervei elkészültek, megszületett a végrehajtáshoz szükséges hatósági engedély is. A nyári szünetre időzített munkálatok így a jövő héten megkezdődhetnek.
Az engedély birtokában a kivitelző 2021. június 12-én megkezdi a terelés kiépítését az M5 autópálya felé vezető hídon, amelyen június közepétől augusztus végéig mindkét irányban két sávon haladhat majd a forgalom. Ezt követően, 2021. június 16-án reggel lezárják a Deák Ferenc híd M1 autópálya felé vezető északi hídját, és forgalombiztonsági okokból a halásztelki csomópont északi oldali felhajtó ágát is.
A terveknek megfelelően új hídsarukat építenek be, de elsőként meg kell erősíteni a régi acél hídszerkezetet a saruk környezetében, ehhez acélbordákat hegesztenek be a hídtest belső részein.
E feladatok elvégzésének idejére a hidat mindenképpen le kell zárni, a szerkezetet ugyanis hidraulikus sajtókkal megemelik, és ideiglenes támaszokra helyezik. A híd szerkezetét megerősítő munkák befejezését követően kerülhetnek helyükre az új fazéksaruk.
Az egyedi szerkezetek gyártása megkezdődött, elkészítésük több hetet vesz igénybe. Az első saruk augusztusban érkeznek meg. A Duna nagyvízi medre feletti hídrész pillérein elvégzendő sarucserékhez bárkákon álló darukat használnak majd a szakemberek.
A munkák oroszlánrészét, a régi acélszerkezet hídtesten belüli megerősítését és a legérzékenyebb, ún. fix saruk cseréjét a tervek szerint augusztus végéig elvégzik. 2021. szeptember 1-től a nyáron alkalmazott forgalomterelés megszűnik, a Deák Ferenc híd északi hídját is újra birtokba vehetik a közlekedők.
A jelenlegi állapotnak megfelelően három forgalmi sávon, az M5 autópálya felé vezető déli hídján teljes szélességben (3 forgalmi sávon és a gyűjtő-elosztó sávon) haladhat majd ismét a forgalom.
A fennmaradó saruk cseréje érdekében az év végéig a híd felszerkezetének időszakos emelésére és visszaengedésére lesz még szükség. Szeptembertől decemberig hétvégente az északi pálya hídján rövid ideig (legfeljebb egy-két óráig) tartó eseti forgalomkorlátozásokra lehet számítani. A saruk cseréje alatt azonban a forgalom ekkor már az érvényes forgalmi rend szerint, zavartalanul bonyolódhat. A Deák Ferenc hídon végzett munkálatok 2021 karácsonyára fejeződnek be.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.