2024.04.27, Szombat

Hirdetés

Eger több mint 15 kilométer hosszú elkerülője a városlakók véleményét kikérve épül meg
Illusztráció: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

Eger több mint 15 kilométer hosszú elkerülője a városlakók véleményét kikérve épül meg

magyarepitok.hu, nif.hu

2021.07.19. 16:26 - Szabó Ákos

Az elkerülő út 15,5 kilométer hosszan halad majd a megyeszékhely közelében, attól keletre, számos kapcsolatot létrehozva a város felé.

Hirdetés

Amikor tavaly az M25-össel Egert elérte a 2x2 sávos gyorsforgalmi hálózat ősszel a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, Nagy Róbert Attila, az állami cég vezérigazgatója interjút adott lapunknak. A vezető nemcsak az az építkezésről beszélt részletesen, hanem az egri elkerülő a városlakók által kifejezetten várt projektjéről is megosztott lapunkkal új információkat.

Azóta a fejlesztés előkésztése a tervek szerint halad előre: legutóbb novemberben írtunk róla annak kapcsán, hogy kihirdették  az előkészítő tervezőket: a feladatot mintegy 149 millió forint értékben az UTIBER Közúti Beruházó Kft., az UVATERV Út-, Vasúttervező Zrt. és a Pannonway Építő Kft. konzorciuma végzi el. A feladatuk az M25 autóúthoz kapcsolódó, Egert keletről elkerülő út tanulmánytervét és környezeti hatástanulmányát elkészíteni. A 2022 végéig tartó tervezés eredményeként cél a környezetvédelmi engedély megszerzése is, amelynek alapján véglegessé válik a tovább tervezhető nyomvonal.

A műszaki tervezés előrehaladásáról, valamint az egyes közösségi részvételi lépésekről az http://www.egrielkerulo.hu oldalon és a facebook.com/egrielkerulo Facebook oldalon folyamatos tájékoztatást adnak, az itt elérhető ütemterv szerint.

 

Eger közlekedése a jövőt meghatározó lépést tesz előre

Az elkerülő utat 2×1 sávos, másodrendű főúti kialakítással tervezik tovább, mintegy 15,5 kilométer hosszan, a várostól keletre az észak-déli irányú közúti kapcsolatának biztosíthatósága érdekében, az M25 autóút a 25. és 24. sz. főutak között felfűzve a további országos közutakat és a jelentősebb helyi utakat.

Mint ahogy korábban is beszámoltunk róla, és a NIF most emlékeztet is, Eger elkerülő útjának előzetes vizsgálatára 2019-ben készült el a térségi fejlesztési terv (más néven masterplan). Ez akkor még négy nyomvonalfolyosót elemzett úthálózati szinten (kettőt a várostól nyugatra, míg kettőt a várostól keletre vezetve).

 

Minél több információ alapján dolgoznak, annál inkább Eger igényeinek megfelelően épül meg az út

A négy vizsgált nyomvonalváltozatot összevetve

a keleti nyomvonalváltozatok forgalmi, hálózati és társadalmi-közgazdasági szempontból jóval kedvezőbbnek bizonyultak a nyugatiakhoz képest, ezért a döntéshozók a város keleti oldalán vezetett nyomvonal tanulmánytervi szintű továbbtervezése mellett döntöttek.

A tervezők a Masterplan alapján több lehetséges nyomvonalváltozatot vizsgálnak majd. A NIF hangsúlyozza:

a nyomvonalfolyosók vizsgálatánál fontos a helyi közlekedési szokásoknak és a turisztikai forgalom irányainak a megismerése.

 

Olyan nyomvonal kell, amivel mindenki jól jár

A tervezés során olyan nyomvonalat kell meghatározni, ami a megépülése esetén hozzájárul majd a városon áthaladó személy- és teherforgalom csökkentéséhez, segíti a helyi úthálózat tehermentesítését, és új alternatívát nyújt a helyi közlekedéshez is,

ezáltal jelentős mértékben segíti a jobb levegőjű, csendesebb, élhetőbb városi környezet kialakítását.

A tervezés során olyan fontos kérdésköröket vizsgálnak, mint például az út épített és természeti környezetre, a lakosságra gyakorolt hatásai.

 

A közösségi tervezés háttere

A NIF Zrt. közleményében hangsúlyozza: a város számára fontos fejlesztés tükrözze a közösség szükségleteit, igényeit, feltárja az úthasználók, az itt élők, az érintett társadalmi csoportok valós érdekeit, szempontjait, és ezzel egy szélesebb körű elfogadottsággal bíró nyomvonal alakulhasson ki.

Ennek érdekében a NIF Zrt. a lakosság széles körű tájékoztatását, bevonását, az érintettekkel való folyamatos kapcsolattartást, párbeszédet a közösségi tervezés alapelveit felhasználva kívánja megvalósítani, mellyel megismerheti, és számításba veheti Eger és vonzáskörzete lakosságának és további érintettjeinek – gazdasági, szakmai és civil szervezeteinek – véleményét, szempontjait, elvárásait.

 

Az M25-ös nagy lépés volt Egernek, az elkerülő is hasonlóan fontos

A projekt és a lakossági bevonása kapcsán idézik még Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt, aki hangsúlyozza: Eger gyorsforgalmi bekötésével rövidült a menetidő, és biztonságosabbá vált a közlekedés Budapest, Miskolc és Nyíregyháza felé is.

„A közvetlen gyorsforgalmi úti elérés jelentősen javította a város és térsége mintegy 85 ezer lakójának életminőségét, az ő érdekükben dolgozunk tovább most a véleményüket kikérve”

- emeli ki nyilatkozatában a szakpolitikus.

Iparági hírekEgerNemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)M25-ösUtiber Kft.Uvaterv Zrt.Pannonway Építő Kft.elkerülő útútépítés

Hírlevél

Hirdetés