Megmutatjuk az állomások új tereit, azok színvilágát és az Erzsébet téren megépült új felszíni liftet.
A tervek szerint január 23-án délután az M3-as metróvonal két újabb állomását nyitják meg az utasforgalom előtt – erről nemrég lapunk is beszámolt a beruházó BKV közleménye alapján.
Ezt követően a Kőbánya-Kispest végállomástól már a Deák Ferenc térig lehet utazni a metróval, így Dél-Pest felől átszállás nélkül elérhetővé válik a belváros, az M1-es földalatti, valamint az M2-es metró.
Az állomások újjászületése a Lehel tértől a Nagyvárad térig a SWIETELSKY Építő Kft. kivitelezésében valósul meg, a vasúti sínrendszert pedig az azonos konszernhez tartozó, külön irányítású Swietelsky Vasúttechnika Kft. építi ki. Az egyes szakági terveket a FŐMTERV Zrt. készítette.
A Deák Ferenc tér állomás újdonsága az a nagy kapacitású felszíni lift, amellyel akadálymentesen lehet lejutni az Erzsébet térről a peronszintre. A 29 fő befogadására alkalmas szerkezettel kényelmesen közlekedhetnek a mozgásukban korlátozottak, de nagyban mentesíti az állomás belső forgalmát is. A megújult állomás építészeti és színvilága az utasok jobb eligazodását segíti: jellemző színei a türkizkék, a fehér és a sárga. Erről lapunk ősszel terjedelmes cikkben számolt be.
A rekonstrukció keretében átépült állomási terek és a különféle technológiával épült műtárgyak a következők:
Minden bizonnyal a Deák tér állomás egyik leglátványosabb tere lesz az M3-as és az M2-es metrót összekötő folyosó, amelyen a 30 méteres mélységben naponta több tízezer ember gyalogol át.
A Ferenciek tere állomást harmonikus színvilágba öltöztették: hangulatát a visszafogott, kicsit önmegtartóztató barna és a ragyogó arany kontrasztja határozza meg. A vágánytérben a peronnal szembeni kábeltakarón madármotívumok utalnak a felszínen lévő városi térnek nevet adó ferences rendre, illetve Szent Ferenc legendájára.
A lejtaknába új, ferdepályás felvonót építettek be, megtartva a mozgólépcsők eredeti számát. A ferdeliftet és a mellé kerülő mozgólépcsőket alul-felül befogott, transzparens üvegfalak választják el. Az oldalfalakat fémlemez burkolattal látták el a korábbi dizájnból megőrzött terrakotta színben. A padlóburkolat és a vakok-és gyengénlátók érdekében kiépített taktilis sávok világosszürke gránit kőburkolatok.
A Ferenciek tere és a Deák Ferenc állomások átadásához a Swietelsky Vasúttechnika Kft. részéről rendkívül összetett feladatot kellett megvalósítani. Az állomási pályarészek már korábban elkészültek, azonban a gyengeáramú rendszerek végszerelése, beüzemelése, integrálása az ütemtervnek megfelelően, a társvállalkozó elvégzett munkáira épülve az utolsó kivitelezési munkarészek között történt.
Megújult a régi megmaradó vasúti biztosítóberendezés, amely az utasforgalom menetrendszerű és biztonságos lebonyolításában játszik szerepet.
Az állomásokon a teljesen új, a jelenleg legmodernebb technológiát képviselő tűzjelző hálózatot építettek ki, mely rendszer elengedhetetlen a forgalom felvételéhez.
Kialakították az állomási diszpécsereknél működtetett felügyeleti rendszereket, kameraképeket, vezérlő eszközöket, valamint az operatív irányítás elengedhetetlen eszközeit (feszültség állapot figyelők, mozgólépcső vezérlők, főbb alrendszerek visszajelentései).
Az utasokkal közvetlen kapcsolatot teremtő berendezések is kiépültek: vizuális és hangos utastájékoztató rendszerek, a segélykérő berendezések, órák, kamerák, továbbá megvalósult az ezek működtetéséhez elengedhetetlen, a háttérben működő infokommunikációs infrastruktúra is.
Az üzempróbák, majd a sikeres integrált próbaüzemi tesztek bizonyították, hogy a létesítmény rendeltetésszerű használatra alkalmas, az utasforgalom megindításának nincs akadálya.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.