2024.12.03, Kedd
M3-as metró: exkluzív fotók a ma megnyíló Deák Ferenc tér és Ferenciek tere megújult állomásairól
Fotók: Erdei Mihály/magyarepitok.hu (A Deák tér állomás peronszintjére visszakerültek a jellegzetes portugál csempék)

M3-as metró: exkluzív fotók a ma megnyíló Deák Ferenc tér és Ferenciek tere megújult állomásairól

magyarepitok.hu

2023.01.23. 07:43 - Bíró Beáta

Megmutatjuk az állomások új tereit, azok színvilágát és az Erzsébet téren megépült új felszíni liftet.

Hirdetés

A tervek szerint január 23-án délután az M3-as metróvonal két újabb állomását nyitják meg az utasforgalom előtt – erről nemrég lapunk is beszámolt a beruházó BKV közleménye alapján.

Ezt követően a Kőbánya-Kispest végállomástól már a Deák Ferenc térig lehet utazni a metróval, így Dél-Pest felől átszállás nélkül elérhetővé válik a belváros, az M1-es földalatti, valamint az M2-es metró.

Az állomások újjászületése a Lehel tértől a Nagyvárad térig a SWIETELSKY Építő Kft. kivitelezésében valósul meg, a vasúti sínrendszert pedig az azonos konszernhez tartozó, külön irányítású Swietelsky Vasúttechnika Kft. építi ki. Az egyes szakági terveket a FŐMTERV Zrt. készítette.

 

Fotók: Erdei Mihály/magyarepitok.hu
Lejtakna a Deák Ferenc tér állomáson 

 

A Deák Ferenc tér színei az utasok tájékozódását segítik

A Deák Ferenc tér állomás újdonsága az a nagy kapacitású felszíni lift, amellyel akadálymentesen lehet lejutni az Erzsébet térről a peronszintre. A 29 fő befogadására alkalmas szerkezettel kényelmesen közlekedhetnek a mozgásukban korlátozottak, de nagyban mentesíti az állomás belső forgalmát is. A megújult állomás építészeti és színvilága az utasok jobb eligazodását segíti: jellemző színei a türkizkék, a fehér és a sárga. Erről lapunk ősszel terjedelmes cikkben számolt be.

 

Az új, nagy befogadóképességű felszíni lift az Erzsébet téren 

A rekonstrukció keretében átépült állomási terek és a különféle technológiával épült műtárgyak a következők:

 

  • az aluljárószinti bejárati csarnok,
  • a réselt technológiával épült átszállócsarnok,
  • az ötcsöves kialakítású mélyállomás,
  • a két előbbi műtárgyat összekötő 30°-os mozgólépcső lejtakna,
  • az M2 metró felé közvetlen föld alatti kapcsolatot adó kétcsöves átkötő folyosó,
  • a bányászati technológiával újonnan épített liftalagút, liftakna és a felszíni épület.

 

Minden bizonnyal a Deák tér állomás egyik leglátványosabb tere lesz az M3-as és az M2-es metrót összekötő folyosó, amelyen a 30 méteres mélységben naponta több tízezer ember gyalogol át.

 

Az M3-as és az M2-es metrót összekötő folyosó

 

Madármotívumok utalnak a névadó ferencesekre

A Ferenciek tere állomást harmonikus színvilágba öltöztették: hangulatát a visszafogott, kicsit önmegtartóztató barna és a ragyogó arany kontrasztja határozza meg. A vágánytérben a peronnal szembeni kábeltakarón madármotívumok utalnak a felszínen lévő városi térnek nevet adó ferences rendre, illetve Szent Ferenc legendájára.

A lejtaknába új, ferdepályás felvonót építettek be, megtartva a mozgólépcsők eredeti számát. A ferdeliftet és a mellé kerülő mozgólépcsőket alul-felül befogott, transzparens üvegfalak választják el. Az oldalfalakat fémlemez burkolattal látták el a korábbi dizájnból megőrzött terrakotta színben. A padlóburkolat és a vakok-és gyengénlátók érdekében kiépített taktilis sávok világosszürke gránit kőburkolatok.

 

A Ferenciek tere állomás peronja

 

A Swietlsky Vasúttechnika a többi közt a legmodernebb tűzjelző hálózatot építette ki

A Ferenciek tere és a Deák Ferenc állomások átadásához a Swietelsky Vasúttechnika Kft. részéről rendkívül összetett feladatot kellett megvalósítani. Az állomási pályarészek már korábban elkészültek, azonban a gyengeáramú rendszerek végszerelése, beüzemelése, integrálása az ütemtervnek megfelelően, a társvállalkozó elvégzett munkáira épülve az utolsó kivitelezési munkarészek között történt.

 

A Deák Ferenc tér állomás peronja

 

Megújult a régi megmaradó vasúti biztosítóberendezés, amely az utasforgalom menetrendszerű és biztonságos lebonyolításában játszik szerepet.

Az állomásokon a teljesen új, a jelenleg legmodernebb technológiát képviselő tűzjelző hálózatot építettek ki, mely rendszer elengedhetetlen a forgalom felvételéhez.

Kialakították az állomási diszpécsereknél működtetett felügyeleti rendszereket, kameraképeket, vezérlő eszközöket, valamint az operatív irányítás elengedhetetlen eszközeit (feszültség állapot figyelők, mozgólépcső vezérlők, főbb alrendszerek visszajelentései).

 

Mozgólépcső és a ferdepályás felvonó a Ferenciek tere állomáson

 

Az utasokkal közvetlen kapcsolatot teremtő berendezések is kiépültek: vizuális és hangos utastájékoztató rendszerek, a segélykérő berendezések, órák, kamerák, továbbá megvalósult az ezek működtetéséhez elengedhetetlen, a háttérben működő infokommunikációs infrastruktúra is.

Az üzempróbák, majd a sikeres integrált próbaüzemi tesztek bizonyították, hogy a létesítmény rendeltetésszerű használatra alkalmas, az utasforgalom megindításának nincs akadálya.

Galéria

M3-as metróSwietelsky Magyarország Kft.Swietelsky Vasúttechnika Kft.BKVFőmterv Mérnöki Tervező Zrt.metrófelújításmetrófejlesztésBudapestDeák Ferenc térFerenciek tere

Hírlevél

Hirdetés