A látványos ferdeliftek beépítését hamarosan több állomáson is megkezdheti a SWIETELSKY Építő Kft.
Lapunk rendszeresen beszámol az M3-as metró felújításáról. A BKV Zrt. beruházásában az M3-as metró középső szakaszának hét állomásán a SWIETELSKY Építő Kft. dolgozik. Mint a korábban felújított északi és az októberben átadott déli szakaszon, itt is más-más vállalat végzi el az állomások és az alagút rekonstrukcióját (az alagutakon az osztrák SWIETELSKY cégcsoport másik leányvállalata, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. dolgozik).
Cikksorozattal mutatjuk be az állomásokon végzett munkák folyamatos haladásának részleteit, de nem csak ezeket: a több évtizedes föld alatti hálózat különlegességeiről egészen a kábelfeltárások régészeti igényességű munkájától kezdve a több háztömbnyi levegőt megmozgató szellőzőrendszer részleteig haladva megyünk végig.
Legutóbbi ilyen megközelítésű cikkünk
a mozgólépcsők aknáin keresztül a peronszint elérését minden utas számára külső segítség nélkül lehetővé tevő ferdeliftes felvonókról szólt.
Most pedig miután több állomás adatait összegeztük, arról adhatunk hírt, hogy a skandináv mintára készülő szerkezetek beépítéséhez szükséges bontási feladatok a végükhöz közelítenek több állomáson is. A SWIETELSKY Építő Kft. négy állomásfelelőse adott információkat a munkákról, amelyek részben a ferdeliftek beszerelését készítik elő (a Deák Ferenc tér egyedülálló módon, az összes belvárosi állomás között, különleges körülményeknek köszönhetően függőleges felvonót kap, aminek már igencsak előre haladottak a munkálatai).
A Bazilika mellett található állomáson az építészeti bontások már közel teljesen készen vannak, még a peronszinten és a ferdepályás felvonó tervezett helyén várnak befejezésre ilyen jellegű munkák. Az összes válaszfal elkészült a felszíni épület kivételével, nagyrészt le is vakolták őket és már a festésen is dolgoznak (több mint 3500 négyzetméternyi felületen ezzel el is készültek).
Most a ferdepályás felvonó beépítéséhez szükséges födémmegerősítésre fognak koncentrálni, illetve új vasbeton szerkezetek építésére helyezik a hangsúlyt.
Az elektromos és áramellátási bontások is szinte teljesen készen vannak, ugyanúgy, mint a gépészeti bontások. Ezzel párhuzamosan számos más feladat mellett új nyomvonalakat építenek ki a kábeleknek, illetve a különböző vízvezeték- és vízelvezető hálózatokon is jól haladt a munka: vannak olyan részelemek, amelyek már elkészültek, illetve olyan csővezetéktartó szerelési munka is, ahol a szükséges projektelemek mintegy egyharmadát már el is végezték.
A Ferenciek tere állomáson megtörtént az azbeszt tartalmú álmennyezeti elemek és szigetelések bontása, a segédüzemi trafóhelyiség és kapcsolótér építészeti kialakítása, továbbá az áramellátáshoz szükséges berendezések telepítése. A peron gránitburkolatának és a biztonsági sáv gumiburkolatának bontása lezajlott, és a bontott anyagokat elszállították a munkaterületről.
Az üzemi terek építészeti átalakításaihoz szükséges bontásokat befejezték és a válaszfalakat megépítették.
Kiépítették továbbá a tűzivíz- és nyomott szennyvízvezetékeket, illetve a mozgólépcső alaptestek munkálatai is megkezdődtek. A szellőző ventilátorhoz és hangcsillapítóhoz szükséges alaptesteket szintén megépítették a főszellőzőben.
A korábban Klinikák elnevezésű állomáson a peron alatti szinten az üzemi terekben alapszerelések, a jobb kábelalagútban tartószerkezet nyomvonal feljelölés kezdődött. A lejtaknában a szervizlépcső vasszerelését és zsaluzását végzik, a kábelalagútban folytatják a tisztítási munkákat és festéseket.
A peron alatti szinten a városi vízvezeték-hálózatot kiépítették, a jobb oldali kábelalagútban a nyomott szennyvíz vezetéket elbontották.
A peron szinten a bal vágánytérre nyíló ajtót és vasbeton falat elbontották, és megkezdték mozgólépcső fogadószerkezetének elhelyezését a lejtaknában, továbbá folytatódott az elosztó csarnok kőburkolatának bontása.
A főszellőzőben elbontották az acélgerendát, továbbá a polgári védelmi keresztalagút csatlakozásának injektálását, és a szigetelés javítását elvégezték, a kábeltartó-szerkezet szerelése megtörtént.
A peron szint üzemi tereiben légtechnikai tartószerkezetet szereltek. A szellőző gépházban a gépalapok tüskézését és zsaluzását elvégezték. A jobb és bal kábelalagútban, valamint a lejtaknában a kábeltartó-szerkezet mintaszerelése megkezdődött.
Az állomási főszellőzőben a vasbeton gépalapokat betonozták, a lejtaknában behelyezték a mozgólépcső tartó acélgerendát.
A távközlési szerelvényszobában a régi kábelezést kibontották, a peron alatti szint üzemi tereiben tűzálló kábelezést szereltek.
A Deák Ferenc téri állomás megújításáról múlt hónapban átfogó beszámolóval jelentkeztünk. Most azt az információt kaptuk, hogy
az akadálymentesítést biztosító lifthez készülő alagút és az akna szerkezete készen van, jelenleg a vízszigetelést és a belső köpenyt építik.
Ez a munkafolyamat várhatóan május végére befejeződik, a műtárgyat ezután anyag be- és kiemelésére fogják használni, mint egy leadónyílást.
A 28 méter mély liftakna a hozzá tartozó 22 méter hosszú összekötő folyosó, az állomás akadálymentesítését szolgáló liftet a peronszinttel köti össze. Ez a folyosó tulajdonképpen egy alagút, így alagútépítési technológiát kellett a helyszínre hozni.
Az állomás területén jelenleg még a bontási munkákon van a hangsúly: állomást tartószerkezetig le kell csupaszítani, és minden burkolatot bontani szükséges. Az azbesztmentesítés ütemtervnek megfelelően zajlik. Az ideiglenes áramellátás kiépítése folyamatban van.
A két lejtaknában a mozgólépcsők bontása is ütemterv szerint halad. A nagy lejtaknában háromból két mozgólépcsőt már kibontottak és a harmadikat jelenleg gyalogos közlekedésre használják.
Hamarosan megkezdik az új lépcsők fogadásához szükséges szerkezeti átalakításokat is.
Ahol a bontások már előrehaladott állapotban vannak, ott megkezdték a válaszfalszerkezetek építését és az új helyiségek kialakítását. Az elektromos és gépész szakemberek a kábelalagutakban az új kábeltartók szerelését végzik, és hamarosan megkezdődik a lakatos szerkezetek cseréje/felújítása
Jól haladnak a bontással a főszellőzőben, így néhány héten belül kezdődhet az új szellőzőberendezésekhez szükséges szerkezetek építése is.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.