A Kálvin téri állomás az észak-déli metróvonal legmélyebben fekvő állomása, a Deák Ferenc tér mellett az M3-as vonal másik fontos átszállási kapcsolata. Az állomás a SWIETELSKY Építő Kft. munkájával újul meg.
Lapunk rendszeresen tudósít az M3-as metró felújításáról. A BKV Zrt. beruházásában az M3-as metró középső szakaszának kilenc állomásán a SWIETELSKY Építő Kft. dolgozik. Mint a korábban felújított északi és az októberben átadott déli szakaszon, itt is más-más vállalat végzi el az állomások és az alagút rekonstrukcióját (az alagutakon az osztrák SWIETELSKY cégcsoport különállóan működő és eltérő menedzsmentű leányvállalata, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. végzi a kivitelezést).
Az aktuálisan zajló munkálatok bemutatása mellett áttekintjük az állomások múltját, jelenét és jövőjét. Így történt ez a Ferenciek tere, az Arany János utca és a Semmelweis Klinikák, valamint a Corvin-negyed metróállomások esetében is. Legutóbb egy Deák Ferenc téri állomásról szóló összefoglalóval jelentkeztünk, most pedig a Kálvin téri állomás korszerűsítését mutatjuk be.
A Kálvin tér az M3-as és az M4-es metróvonal csomópontja, mely az V., a VIII. és a IX. kerület határán lévő azonos nevű tér alatt található.
A metró aluljáró kialakítása 1973-ban kezdődött, ekkor már a tervek közt szerepelt egy a Keleti pályaudvart és a Kelenföldi pályaudvart összekötő metró építése, amely érinti a Kálvin teret is.
Mivel akkor még úgy tervezték, hogy a 4-es metró a 3-as alatt épül meg (és az 5-ös metró fut a 3-as metró szintje felett), ezért elkezdtek lefelé építeni egy alagutat a közvetlen átszálláshoz.
Azóta az M4-es metró tervét módosították, és az észak-déli metró fölött vezették el. A tranzitalagutat is módosítani kellett: a 3-as metróról átszállás során először lejjebb kell menni az utasalagútba, majd fel a 4-es metró állomására.
A vonalon a Kálvin téri állomás a Corvin-negyed és a Ferenciek tere között található.
Az észak-déli vonal állomásai közül ez fekszik a legmélyebben, a felszín alatt 28,24 méterrel található.
Az állomás mélyvezetésű, hatalagutas, középperonos kialakítású és két kijárata van. A felszínre vezető kijáraton négy mozgólépcső található, amely a Kálvin tér aluljárójába vezet. Az állomás Corvin-negyed felőli végében található az M4-es vonalra vezető átszállófolyosó.
A rendelkezésre álló hely szűkössége miatt kiemelt cél az akadálymentes utasáramlást elősegítő, zegzugoktól mentes, az aluljáróba torkolló letisztult geometria kialakítása.
Az utascsarnokba telepítendő berendezési tárgyakat, (a segélykérőket, a száraz tüzivíz és tűzvédelmi elektromos csatlakozót, hulladékgyűjtőket, valamint a portálkaput) falba süllyesztett módon alakítják ki.
Az utasforgalmi terekben új padlóburkolatok készülnek, taktilis sávokat alakítanak ki, beépített menekülési irányfényekkel.
Az állomás új arculatának tervezése során a letisztult, minimalista kialakításra törekedtek, ami a burkolatokban, illetve egyéb anyagok használatában is jól megjelenik.
A BKV üzemeltetésű helyiségekhez kapcsolódóan is készülnek átalakítási és felújítási munkák. Az aluljáró keleti végében található üzemi terület átépül, a korszerű, akusztikai védelemmel újraépített diszpécser helyiségcsoport mellett két újabb szociális kiszolgáló egység kap helyet.
A lejtaknába a korábbi négy mozgólépcső helyett 3 új mozgólépcső és 1 ferdepályás felvonó kerül, amelyet a lejtakna Duna felőli oldalából választanak le.
A különleges megoldás előnye, hogy a liftek használatához nincsen szükség az állomási személyzet közreműködésére, a mozgáskorlátozott személy önállóan is igénybe tudja venni azt.
A ferdelifteknél különösen ritka módon a Kálvin téri ferdelifteket a mozgólépcsők között helyezik el.
A lejtaknában található mozgólépcsők állomási menekülési útvonalaként szolgálnak. Tűzeseti füstmentesítésüket, és friss levegővel való ellátásukat a mennyezetre szerelt ventilátorok szolgáltatják. A mozgólépcsők felett a korábbi sík álmennyezet megoldás nem megfelelő, mivel nem nyújt elegendő helyet a ventilátorok felszereléséhez, ezért a mozgólépcső feletti teret ki kell emelni.
A vágányok két oldalán a peron járóburkolata alá felszerelendő hangelnyelő felületek a metrószerelvény keltette hangterhelést csökkentik.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.